[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Silnik 1.0 TSI Skody - lekki i oszczędny

Ograniczanie masy ma kluczowe znaczenie przy projektowaniu samochodów. Szczególnie ważne jest to w przypadku silników, które są jednymi z najcięższych elementów samochodu.

MS 2018-03-01
Silnik 1.0 TSI Silnik 1.0 TSI

Głównym celem konstruktorów, odpowiedzialnych za nową jednostkę Skody 1.0 TSI, było maksymalne ograniczenie masy, tarcia wewnętrznego i strat energii, przy zachowaniu jak najmniejszych wymiarów zewnętrznych.

Owocem prac jest nowoczesna konstrukcja, szeroko wykorzystująca stopy aluminium. Dzięki temu silnik w standardowej konfiguracji waży zaledwie 93 kg - to o 10 kg mniej, niż w przypadku poprzedzającej jednostki 1.2 TSI o porównywalnych osiągach.

Silnik 1.0 TSI wytwarzany jest w Mladá Boleslav i został zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu w modelach Fabia, Rapid, Octavia i Karoq. Nowa jednostka jest obecnie oferowana w połączeniu z pięcio- i sześciostopniową ręczną skrzynią biegów oraz dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG o siedmiu przełożeniach. Zależnie od konfiguracji jednostka ta dysponuje mocą maksymalną w przedziale od 95 do 115 KM.

Nowoczesna trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI ma niewielkie wymiary zewnętrzne. Dzięki sztywnej konstrukcji silnika, małej masie wału korbowego, poprzecznemu ułożeniu oraz nowoczesnej konstrukcji koła zamachowego i tłumika drgań skrętnych, konstruktorzy uzyskali wysoką kulturę pracy bez konieczności stosowania wałka wyrównoważającego. To z kolei pomogło ograniczyć masę i dodatkowe tarcie wewnętrzne w silniku.

W silniku 1.0 TSI paliwo jest wtryskiwane do cylindrów pod ciśnieniem nawet 350 barów. Wielokrotny wtrysk paliwa w zależności od potrzeb pozwala na realizację nawet trzech wtrysków w jednym cyklu. W połączeniu z precyzyjnie określonym kształtem strumienia wtryskiwanego paliwa zapewnia to optymalną sprawność silnika w każdym zakresie pracy.

Układ doładowania silnika 1.0 TSI wykorzystuje turbosprężarkę o dużym ciśnieniu doładowania (nawet do 1,6 bara). Precyzyjnie i szybko działający elektrozawór sterujący zapewnia między innymi błyskawiczną reakcję na naciśnięcie pedału gazu i pozwala na uzyskanie dużego momentu obrotowego przy małej prędkości obrotowej silnika.

Zawory wydechowe wypełnione są sodem. Technologia drążenia trzonków zaworów wydechowych i wypełniania ich sodem jest stosowana przede wszystkim w motorsporcie i mocno obciążonych silnikach samochodów osobowych.

Wypełnienie sodem zapobiega przegrzewaniu się zaworów i pozwala silnikowi operować w wyższej temperaturze gazów wydechowych. Masa każdego z wydrążonych zaworów jest o trzy gramy mniejsza niż tradycyjnego zaworu.

Wreszcie, zastosowana pompa olejowa ma wirnik o zmiennym ustawieniu wobec osi obrotu. W typowych warunkach pracy, w zależności od potrzeb smarowania łożysk czy chłodzenia cylindrów, pompa może zmieniać ciśnienie oleju w układzie smarowania w zakresie 1–4 barów.

Ciśnienie oleju jest mierzone czujnikiem i regulowane z zastosowaniem elektrozaworu. Dzięki zmniejszeniu strat energii do napędu pompy oleju zmniejszone zostało zużycie paliwa przez silnik.