Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Enyaq Coupe RS iV, czyli najszybszy z RS-ów

Prezentując nowy model czeska marka nie tylko zachwyciła odważnym designem, ale również osiągami - ten elektryczny SUV jest dzisiaj najszybszym modelem z rodziny RS.

2022-02-24
Skoda Enyaq Coupe RS iV fot. materiały prasowe
Skoda Enyaq Coupe RS iV

Skoda Enyaq iV, czyli pierwszy elektryczny SUV tej marki, zadebiutował już w zeszłym roku, ale większość fanów marki czekało na zaprezentowanie topowej odmiany RS, którą zapowiadano od samego początku. Zaskoczeniem był wiec fakt, że premierę takiej wersji połączono z debiutem modelu Coupe, czyli z bardziej dynamiczną linią nadwozia - i to właśnie ten model pojawi się na rynku jako pierwszy, już w pierwszej połowie tego roku. Czym wyróżnia się RS iV?

Design – nowocześnie i dynamicznie

 

Skoda Enyaq Coupe RS iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq Coupe RS iV

Pierwsze cechy wyglądu tego samochodu, które rzucają się w oczy, wynikają raczej z charakterystyki Enyaqa Coupe, a nie usportowionej odmiany RS iV. Chodzi mianowicie o dynamiczną sylwetkę z mocno opadającą linią dachu, dzięki czemu samochód wygląda szalenie atrakcyjnie – bardzo mocno pochylona szyba z tyłu, charakterystyczne tylne słupki i masywny tył to wyróżniki tego samochodu, które sprawiają, że nietrudno pomylić go ze znacznie droższymi modelami tzw. marek premium.

Do tego dochodzą elementy, które można mieć opcjonalnie też w innych odmianach tego elektrycznego SUV-a, a więc bardzo efektowny lakier o nazwie Mamba Green oraz tzw. kryształowa osłona chłodnicy, która wygląda jakby zrobiono ją ze szkła; co ważne, wspomniana osłona może być podświetlana, co jeszcze zwiększa wrażenie bardzo efektownego designu tego modelu.

Skoda Enyaq Coupe iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq Coupe iV

Czym natomiast wyróżnia się design Skody Enyaqa Coupe w wersji RS iV? To przede wszystkim zmodyfikowane zderzaki, które mają sporo dekoracyjnych listew i wlotów powietrza. Do tego dochodzą ogromne, bo nawet 21-calowe obręcze kół, które wyglądają nowocześnie, mają aerodynamiczny kształt, ale też idealnie pasują do stylizacji modeli RS. Wisienką na torcie pozostają oznaczenia RS iV, które oznajmiają wyraźnie, że oto jedzie usportowiona Skoda.

Ciekawie prezentuje się również wnętrze, które występuje w dwóch różnych, ale równie efektownych odmianach. W każdej znajdują się sportowe fotele kubełkowe, które są mocno wyprofilowane, więc powinny zapewniać dobre trzymanie boczne, a dzięki temu, że zintegrowano je z zagłówkiem – również bardzo efektownie wyglądają. Kierowcy docenią też trójramienną kierownicę, która dzięki pogrubieniom na wieńcu świetnie leży w dłoniach. We wnętrzu Enyaqa Coupe RS iV można mieć wiele elementów obszytych alcantarą, a tapicerka może mieć kolorowe lamówki.

Skoda Enyaq Coupe RS iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq Coupe RS iV

Napęd, czyli mocna strona Enyaqa RS iV

Dzięki konstrukcji stworzonej od podstaw dla samochodów elektrycznych, Skoda mogła zamontować w Enyaqu RS iV bardzo pojemny zestaw akumulatorów (82 kWh) oraz dwa silniki elektryczne – jeden napędza koła z przodu, drugi z tyłu. Łączna moc takiego elektrycznego napędu to 299 KM (jest to więc najmocniejsza Skoda w historii marki). Samochód przyspiesza do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy, a maksymalny zasięg bez ładowania to około 500 kilometrów – można więc uznać, że RS iV jest dobrym kompromisem między cechami sportowymi i praktycznymi.

Skoda Enyaq Coupe RS iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq Coupe RS iV

Takie parametry sprawiają, że pierwszy elektryczny samochód z logotypem RS jest aktualnie również najszybszym samochodem Skody z takim oznaczeniem. Jednak nie o same liczby tutaj chodzi, ponieważ samochody elektryczne zaskakują również w kategoriach subiektywnych. Dzięki temu, że silniki elektryczne oddają swoje maksymalne parametry już od startu, wystarczy lekko wcisnąć gaz, aby auto wyrwało przed siebie, mocno wciskając ciało kierowcy w oparcie fotela.

Liczy się także to, że samochód elektryczny nie ma skrzyni biegów, ale przekładnię o stałym przełożeniu, co oznacza, że samochód rozpędza się liniowo i nie traci czasu na zmiany biegów, a więc jazda jest skuteczna i bardzo komfortowa.

Skoda Enyaq Coupe RS iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq Coupe RS iV

Technologia – w służbie bezpieczeństwa i komfortu

Skoda Enyaq Coupe RS iV wyróżnia się także bogatym wyposażeniem, co pasuje do charakterystyki najnowszego modelu czeskiej marki. Auto ma zaawansowany system multimedialny, dobrej klasy system audio, a jego fotele mogą mieć funkcje masażu i wentylacji, co nadal pozostaje rzadko spotykanym elementem wyposażenia w autach. A to nie wszystko, bo samochód ma też pakiet systemów wspomagających kierowcę oraz jeden z najbardziej nowoczesnych wyświetlaczy head-up dostępnych dziś na rynku – auto pozwala np. wyświetlać wskazówki nawigacji, wyświetlane jakby na drodze przed samochodem.

Skoda Enyaq Coupe RS iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq Coupe RS iV

Czy Skoda Enyaq iV RS jest najnowocześniejszym samochodem Skody? Tak można uznać, ponieważ auto wykorzystuje najnowsze zdobycze techniczne koncernu, jest topowym modelem po względem osiągów, wyposażenia i wyglądu nadwozia i wnętrza. Dobre wieści – jeżeli nie jesteście fanami SUV-ów z nadwoziem coupe, wersja RS iV pojawi się także w „klasycznym” Enyaqu, czyli bez ściętej linii dachu.