Skoda Enyaq iV: duży zasięg, sportowe osiągi i aż 36 wersji
Skoda Enyaq iV pokazuje, jak imponującą drogę przeszła czeska marka, podbijając dziś europejskie rynki nowoczesnym i modnym samochodem elektrycznym, stale utrzymującym się nie tylko w TOP 10 rankingów najpopularniejszych aut Europy, ale regularnie zajmując miejsca na podium.
Skoda Enyaq iV jest pierwszym elektrycznym SUV-em czeskiej marki, a zarazem modelem doskonale przyjętym przez klientów w Europie. Świadczy o tym stała już obecność tego samochodu w zestawieniu TOP 10 najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych na Starym Kontynencie. Dość powiedzieć, że Skoda Enyaq iV regularnie zajmuje miejsce na podium comiesięcznych zestawień sprzedaży nowych samochodów, publikowanych przez firmę analityczną JATO Dynamics, a w samym tylko październiku 2022 roku czeskiego SUV-a wybrało blisko 4 tys. klientów w Europie. Liczby te będą rosnąć, ponieważ do gamy dołączyła niedawno sportowa wersja RS modeli Enyaq iV i Enyaq Coupe iV, a pełna oferta obejmuje już dziś 36 wersji, różniących się m.in. pojemnością akumulatora, mocą i rodzajem napędu, kształtem nadwozia czy poziomem wyposażenia. Wisienką na torcie są modele z napędem na cztery koła, lubiana przez klientów dynamiczna wersja Sportline czy wreszcie absolutny przełom, czyli pierwsze elektryczne modele w sportowej odmianie RS.

Elektryczna Skoda w DNA marki
Wszystko to jest odpowiedzią na pytanie, skąd tak duża popularność modelu Enyaq iV. Zanim jednak przyjrzymy się bliżej bogatej ofercie pierwszego elektrycznego SUV-a Skody, warto w dużym skrócie przypomnieć, że droga czeskiej marki do pełnej elektryfikacji napędów jest dłuższa, niż może się wydawać i nie zapoczątkował jej ani model Enyaq iV, ani nawet chętnie kupowany miejski Citigo iV. Współcześnie historia ta sięga roku 2010. Wtedy to pojawiła się krótkoseryjna elektryczna Octavia Green E Line, oferująca już 12 lat temu zasięg 140 km. Sięgając nieco dalej warto przypomnieć, że już w roku 1991 inżynierowie Skody zadziwili świat wprowadzeniem do sprzedaży elektrycznej Skody Favorit Eltra, która znalazła 400 klientów w Szwajcarii, Niemczech, a nawet Kanadzie. Nie zagłębiając się w tę skądinąd niezwykle ciekawą historię, będącą tematem na osobne opracowanie, należałoby jeszcze wspomnieć, że absolutnie pierwsze podejście do elektryfikacji napędów Skoda podejmowała jeszcze wcześniej, bo już w latach 30. ubiegłego wieku, a jako marka Laurin & Klement pierwszą hybrydę opracowała w roku... 1908.

Trzy nowe elektryczne Skody do 2026 r.
Wróćmy jednak do współczesnych czasów, kiedy to jesteśmy świadkami wejścia Skody w całkowicie nową, ekscytującą erę, gdzie w ramach wyznaczania drogi do zrównoważonej mobilności czeska marka do 2026 r. wprowadzi na rynek trzy nowe, całkowicie elektryczne modele. Następne auta z takim napędem są już w fazie przygotowania, a według założeń, do 2030 r. udział całkowicie elektrycznych samochodów w europejskiej sprzedaży Skody wzrośnie do ponad 70 proc. Na tym etapie Skoda Enyaq iV i Skoda Enyaq Coupe iV nie są wcale modelami przejściowymi, bo to pełnoprawni i zaawansowani technologicznie uczestnicy tej elektrycznej rewolucji.

Skoda Enyaq iV i Enyaq Coupe iV – wybór dla każdego
Analizując pełną ofertę modeli Enyaq iV i Enyaq Coupe iV, znajdziemy aż 36 wersji – napędu, wyposażenia, akumulatora czy rodzaju nadwozia, co pokazuje, że Skoda ma już dziś, u progu tej elektrycznej ery, propozycję dopasowaną do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. W świat elektrycznego rodzinnego SUV-a wprowadza nas wariant Enyaq iV 60 z podstawową „baterią”, która gromadzi 62 kWh energii, oferując w 179-konnym SUV-ie imponujący zasięg WLTP na poziomie 396 km, pozostając cenowo w zasięgu przeciętnego klienta poszukującego rodzinnego SUV-a. Jest to zatem pełnowartościowy samochód elektryczny, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale i z powodzeniem może być wykorzystywany poza nim, oferując możliwość szybkiego uzupełnienia zapasu energii z wykorzystaniem tzw. szybkich ładowarek. Pozostając w temacie zasięgu, na drugim biegunie obecnej oferty Skody Enyaq Coupe iV króluje superoszczędna wersja Enyaq iV 80, która oprócz 544 km możliwych do pokonania na jednym ładowaniu (wg cyklu WLTP) również nie wymusza poświęcania, choćby w kwestii osiągów, rozpędzając się do setki w zaledwie 8,6 sekundy.

Mówiąc o przyspieszeniu, w katalogu zaglądamy tam, gdzie króluje flagowa odmiana z oznaczeniem RS, po raz pierwszy w historii umieszczonym na samochodach elektrycznych i dostępnym dziś dla obu wersji nadwozia, a więc dla Skody Enyaq iV i Skody Enyaq Coupe iV. Napęd na cztery koła i moc 299 KM pozwalają rozpędzić zwinne SUV-y do setki w imponujące 6,5 sekundy, a do tego, znów, wybór tak rasowego modelu nie wymusza żadnych kompromisów w kwestii chociażby zasięgu. Ten wynosi dla Skody Enyaq Coupe RS iV aż 522 km, podawane według normy WLTP.
Zalety napędu na cztery koła w elektrycznej Skodzie wykorzystać mogą jednak nie tylko ci, którzy zdecydują się na absolutnie topowy wariant RS. Dostaniemy go bowiem już w odmianie Enyaq iV 80x, a także w wersji Sportline, gdzie na koła obu osi trafia łącznie aż 265 KM mocy, a zasięg w cyklu WLTP wciąż przekracza 510 km.

Skoda Enyaq iV oraz Enyaq Coupe iV – bogate wyposażenie
Na koniec wspomnieć trzeba o bogatym wyposażeniu, które już w najbardziej podstawowej wersji ENYAQ zawiera m.in. duży 13-calowy ekran systemu infotaintment, automatyczną dwustrefową klimatyzację, kamerę cofania, komplet poduszek powietrznych wraz z centralną, chroniącą przed zderzeniem głowami kierowcę i pasażera, a do tego kamerę cofania, przednie i tylne czujniki parkowania i wiele innych. Za niewielką dopłatą do poziomu wyposażenia CLEVER wchodzimy w świat, gdzie dodatkowo pasażerów chroni szeroka paleta najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, klimatyzacja jest trójstrefowa, fotele przednie podgrzewane, a kierownica ma dwuramienną stylistykę. A wszystko to w zaledwie drugim poziomie wyposażenia, podczas gdy Skoda Enyaq iV oraz Skoda Enyaq Coupe iV oferują jeszcze trzy kolejne – PLUS, ADVANCED oraz MAXX, gdzie znajdziemy m.in. fotel kierowcy z funkcją masażu, adaptacyjne zawieszenie DCC, progresywny układ kierowniczy, kamerę 360 stopni, asystenta parkowania, system audio marki CANTON, ekran head-up z rozszerzoną rzeczywistością, podgrzewane tylne skrajne fotele i przednią szybę oraz wiele innych.

Wspomnianą wcześniej wisienką na torcie w bogatej ofercie modeli Enyaq iV i Enyaq Coupe iV są wersje SPORTLINE które stanowią ostatni etap przed wejściem w niemalże wyczynowy świat modeli RS. Dynamiczna wersja SPORTLINE uzupełnia gamę o modele, gdzie czarne elementy nadwozia, duże obręcze kół ze stopów lekkich i obniżone sportowe zawieszenie nadają modelowi sportowego charakteru i podkreślą jego dynamikę. Usportowiony wariant SPORTLINE jest dostępny w wersji Enyaq iV 80 i Enyaq Coupe iV 80, a także w wydaniu z napędem na cztery koła – Enyaq iV 80x oraz Enyaq Coupe iV 80x.