Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Fabia Monte Carlo: geny zwycięzców

Sukcesy w legendarnym Rajdzie Monte Carlo skłoniły Skodę do wprowadzenia specjalnych, sportowo-lifestylowych wersji swoich modeli. Najnowszym przedstawicielem gatunku jest bogato wyposażona Fabia Monte Carlo.

2022-03-18
Skoda Fabia Monte Carlo 2022 fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

Skoda i Monte Carlo – historia sukcesów

Monte Carlo to oznaczenie wyjątkowych modeli w gamie Skody. Wyjątkowych, bo upamiętniają one liczne sukcesy czeskiej marki w Rajdzie Monte Carlo, począwszy od roku 1936, kiedy drugie miejsce w klasie do 1500 cm3 zajęła Skoda Popular. Wtedy to, 86 lat temu, narodził się pomysł na edycję specjalną. Dla uczczenia tego sukcesu producent wprowadził na rynek ściśle limitowaną, liczącą 70 egzemplarzy serię Skody Popular Monte Carlo.

Skoda Popular Monte CarloMateriały prasowe
Skoda Popular Monte Carlo

Na tym jednak nie koniec. Cztery dekady później pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo odniosła bowiem kultowa Skoda 130 RS, a po niej, już w latach 90. ubiegłego stulecia, tradycję kontynuowały rajdowe Skody Favorit i Felicia.

Dziś wielką rajdową karierę robi Skoda Fabia, która po kilku miejscach na podium w początkowej fazie rozwoju rozpoczęła pasmo sukcesów. Najpierw Skoda Fabia Super 2000 doczekała się zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo w roku 2013, a niewiele później, w latach 2017 i 2018, Skoda Fabia R5 zwyciężała już w klasie WRC2. Ów podwójny sukces powtórzyła później unowocześniona Skoda Fabia Rally2 evo, zwyciężając w Księstwie Monako w roku 2021 i całkiem niedawno, bo już w roku 2022.

Skoda Fabia rally2 evo w rajdzie Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia rally2 evo w rajdzie Monte Carlo 2022

Nie bez przesady zatem nazwa Monte Carlo upamiętnia liczne sukcesy Skody osiągnięte podczas tego legendarnego rajdu, a niedawna wygrana Fabii Rally2 evo to już czwarte zwycięstwo w ciągu ostatnich sześciu lat w kategorii WRC2 i w sumie piętnaste zwycięstwo marki w klasyfikacji ogólnej. Dlatego nie mogło być inaczej i w centrali marki zapadła decyzja o przywróceniu pomysłu na specjalną serię Monte Carlo. Stało się to w 2011 roku, a pierwszym sportowo-lifestylowym modelem była druga generacja Skody Fabii, po której przyszły kolejne, w tym choćby Rapid czy Yeti, a współcześnie Scala czy Kamiq. Dzisiejsze Skody Monte Carlo nie są ograniczone dla wąskiego grona, bo zamiast limitowania liczby egzemplarzy, producent postawił na dostępność tej charakterystycznej i dobrze wyposażonej odmiany, która dodatkowo wyróżnia się już na pierwszy rzut oka stylowymi dodatkami.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

Debiutująca właśnie nowa generacja Skody Fabii Monte Carlo została przy tym bardzo przystępnie wyceniona, tradycyjnie oferując wyjątkowy wygląd, sportowy charakter oraz bogate wyposażenie seryjne, ale także pełną gamę silnikową, dostępną w nowej Fabii. Przyjrzyjmy się bliżej temu modelowi.

Nowa Skoda Fabia Monte Carlo – wisienka na torcie

Skoda Fabia Monte Carlo debiutuje jako topowa, najbardziej sportowa, a zarazem lifestylowa wersja wyposażenia w gamie Fabii. Samochód ten już na pierwszy rzut oka wyróżnia się niepowtarzalnym stylem, typowym dla serii Monte Carlo. Uwagę zwracają wyraziste reflektory, standardowo wyposażone w technologię LED, a światła przeciwmgielne, elegancko wkomponowane w przedni zderzak i otoczone stylową czernią, również montowane są fabrycznie.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

Charakter modelu Monte Carlo podkreślają takie elementy, jak czarny dach, kontrastujący z lakierem nadwozia, czarna ramka grilla, czy też typowe dla modelu przednie i tylne spojlery. Oprócz tego dolna część tylnego zderzaka otrzymała czarny pas imitujący dyfuzor, a obręcze kół o specjalnych wzorach mają średnicę od 16 do aż 18 cali. Nowa Fabia Monte Carlo wyjeżdża z fabryki na czarnych, polerowanych 16-calowych obręczach Proxima ze zdejmowanymi, poprawiającymi aerodynamikę plastikowymi nakładkami. W opcjonalnym wyposażeniu są także 17-calowe obręcze Procyon, również z nakładkami AERO i błyszczącym czarnym wykończeniem, oraz 18-calowe obręcze kół Libra.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

Skoda Fabia Monte Carlo – aerodynamika na wyższym poziomie

Wiele uwagi projektanci poświęcili aerodynamice nadwozia Fabii Monte Carlo. Dzięki detalom, jak aktywnie regulowana przesłona chłodnicy w dolnym wlocie powietrza w przednim zderzaku, Fabia może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym nawet 0,28. Dla poprawy aerodynamiki aktywnie regulowane listwy żaluzji chłodzącej zamykają się automatycznie, gdy nie ma potrzeby chłodzenia. Daje to oszczędność paliwa na poziomie do 0,2 l na 100 km podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h. To przekłada się również na redukcję emisji CO2, bo na każdy kilometr przejechany z zamkniętą przesłoną, Fabia Monte Carlo emituje do pięciu gramów mniej dwutlenku węgla.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

Skoda Fabia Monte Carlo – lifestylowe wnętrze

Duch Monte Carlo obecny jest też w kabinie nowej Fabii Monte Carlo. Uwagę zwracają przede wszystkim fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, a sportowego ducha podkreśla trójramienna kierownica wielofunkcyjna, wykończona skórą z eleganckimi przeszyciami, a także czerwone elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i boczkach drzwi. Efektownie wyglądająca imitacja karbonu, którą wyłożono sporą powierzchnię deski rozdzielczej i podłokietniki, dopełnia efektu całości, a wisienką na torcie jest ambientowe oświetlenie, które na czerwono doświetla dekoracyjne wykończenie deski rozdzielczej na czerwono.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

Ale to nie wszystko, bo Fabia Monte Carlo może zostać dodatkowo wyposażona w wiele funkcji bezpieczeństwa i komfortu, a także rozbudowany system infotainment. Na przykład opcjonalny wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala oferuje bardziej dynamiczny wygląd tła, do tego może wyświetlać między innymi logo stacji radiowych, okładki albumów muzycznych i zapisane zdjęcia rozmówców. Ponadto, mapa może powiększać skrzyżowania i wyświetlać je w osobnym oknie. Inne opcjonalne dodatki obejmują podgrzewaną kierownicę i podgrzewaną szybę przednią dla większego bezpieczeństwa i komfortu zimą.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

W pakiecie Comfort dodatkowo dostaniemy takie udogodnienia, jak kamera cofania, dwustrefowa klimatyzacja Climatronic oraz reflektory Bi-Led z adaptacją świateł i doświetlaniem zakrętów. Pakiet Travel Assist z kolei obejmuje system Adaptive Lane Assist z kierownicą Hands On Detect, a także Adaptive Cruise Control oraz Virtual Cockpit. Chcąc poczuć nieco więcej sportu, warto pomyśleć o opcjonalnym bardziej sportowym zawieszeniu, z kolei komfort i atmosferę luksusu dla podróżujących zwiększy szklany, panoramiczny dach.

Skoda Fabia Monte Carlo – szeroki wybór silników

Fabia Monte Carlo, przy swoim sportowo-lifestylowym charakterze, nie narzuca nikomu decyzji w kwestii napędu, dlatego też odpowiedni dla swoich preferencji silnik wybrać może zarówno stateczny kierowca, ceniący tradycyjne rozwiązania, jak i ten lubiący dobre osiągi. Gamę otwiera sprawdzony silnik 1.0 MPI, współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną. Wolnossąca konstrukcja, dopracowana do wymagań współczesnych kierowców, generuje wystarczającą na co dzień moc 80 KM i jednocześnie pomaga obniżyć cenowy próg wejścia w świat modeli Monte Carlo.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022

Dostępna jest także wersja z turbodoładowaniem, która z tej samej pojemności skokowej wyciska maksymalnie 110 KM i jest połączona z ręczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach, co pozwala zwiększyć możliwości samochodu, a wcale nie wymaga słonej dopłaty. W tym wariancie Skoda proponuje również coś dla fanów automatycznych przekładni, bo 110-konny wariant można sparować z szybką dwusprzęgłową skrzynią DSG. Żądni wrażeń i dynamicznych przyspieszeń wybiorą natomiast topową 150-konną Fabię z czterocylindrowym silnikiem 1.5 TSI, która od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie 8 sekund.

Nowa Skoda Fabia Monte Carlo jest świetną propozycją dla poszukujących zwinnego, ale przy tym przestronnego modelu segmentu B, który oferuje ponadprzeciętny styl. Do tego nowa generacja modelu została nie tylko bogato wyposażona, ale także rozsądnie wyceniona. Zaglądając do cennika zobaczymy, że nie jest wcale tak drogo, jak można by się spodziewać po topowym wariancie, noszącym cechy sportowej elegancji.

Skoda Fabia Monte Carlo 2022fot. materiały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo 2022