Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Fabia Monte Carlo na Drodze Stu Zakrętów

Najbardziej agresywnie stylizowana i najmocniejsza dziś Skoda Fabia to właśnie taka z dopiskiem Monte Carlo. Na krętych górskich drogach sprawdzamy ile frajdy z jazdy dostarcza wersja z silnikiem 1.5 TSI.

2022-10-14

Szum kołyszących się na wietrze drzew co rusz przerywa dźwięk silnika i pisk opon. Jedynka, dwójka, trójka – Skoda Fabia ochoczo napiera prędkości i zgrabnie przeskakuje z zakrętu w zakręt. Pędząc po wirażach Drogi Stu Zakrętów wygląda jak rasowy hot-hatch, ale nie jest przecież następcą kultowej Fabii RS. To wersja stylistyczna, jednak w połączeniu z kilkoma rozwiązaniami technicznymi i najmocniejszym w ofercie silnikiem, może być mieszczuchem, który bardzo angażuję kierowcę do jazdy. Sami się o tym przekonaliśmy.

Historia, czyli Czesi podbijają Lazurowe Wybrzeże

 

Skoda Fabia Monte Carlomateriały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo

Nazwa tej wersji pochodzi nie tyle od miasta w Księstwie Monako, ale od rozgrywanego w nim rajdu samochodowego – w zasadzie najstarszego na świecie. To impreza bardzo ważna również dla Skody, bo samochody czeskiej marki od dekad osiągają tam dobre wyniki. O ile historia Skody od początku była pełna sukcesów w wyścigach motocyklowych, tak ich auta na ustach całego świata znalazły się po 1934 roku – wtedy model Popular zajął drugie miejsce w swojej klasie, podczas Rajdu Monte Carlo.

W kolejnych latach przyszły kolejne sukcesy, szczególnie modeli 130 RS, Fabii S2000 oraz Fabii Rally2 – nic dziwnego, że nazwę tej kultowej imprezy Skoda wykorzystała do stworzenia wyjątkowej wersji samochodów drogowych. W historii plakietkę z takim napisem otrzymywały Octavia, Yeti i Citigo, obecnie są to Kamiq oraz Scala, a przede wszystkim Fabia, która w kolejnej swojej generacji ponownie oferowana jest jako Monte Carlo. I właśnie ten najnowszy model zabraliśmy na przejażdżkę po polskim odpowiedniku słynnych francuskich dróg, a więc na Drogę Stu Zakrętów w Kotlinie Kłodzkiej – efekt, na załączonym wideo.

Skoda Fabia Monte Carlo – design godny hot-hatch

 

Skoda Fabia Monte Carlomateriały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo

Można być fanem samochodów czeskiej marki lub nie, ale raczej większość kierowców przyzna, że Fabia w odmianie Monte Carlo prezentuje się nad wyraz atrakcyjnie – szczególnie jeżeli wybierzemy, charakterystyczne już dla tej wersji, połączenie czerwonego lakieru z czarnymi detalami nadwozia i obręczami kół. Samochód wyróżnia się osłoną chłodnicy i dachem lakierowanymi na czerń, a także dodatkowymi listwą przedniego zderzaka, dokładką progową, spojlerem dachowym oraz atrapą dyfuzora – również lakierowanymi w tym kolorze. Dzięki takim zmianom – a szczególnie dzięki wspomnianemu dyfuzorowi i 17-calowym obręczom kół (w opcji są 18-calowe!) – Fabia prezentuje się naprawdę atrakcyjnie.

We wnętrzu też jest ciekawie. Każda Monte Carlo ma sportowo stylizowane fotele, które są głębsze i mocniej wyprofilowane niż seryjne, dzięki czemu świetnie trzymają ciało w zakrętach, a także są zintegrowane z zagłówkiem, co prezentuje się efektownie. Do tego dochodzą listwy dekoracyjne przypominające włókno węglowe, czerwone detale tapicerki wraz z przeszyciami w tym samym kolorze, a także sportowa trójramienna kierownica – opcjonalnie wyposażona w łopatki do zmiany biegów. Zarówno patrząc na ten samochód, jak i prowadząc go, kierowca ma wrażenie obcowania z pikantnym maluchem.

Skoda Fabia Monte Carlomateriały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo

W końcu w 150-konnej odmianie

Dzięki obecności silnika 1.5 TSI w ofercie, tak właśnie jest – Fabia Monte Carlo potrafi być szybka i ostra w reakcjach. To nowość, ponieważ w poprzedniej generacji tego modelu nie można było zamówić silnika czterocylindrowego, teraz natomiast nowa generacja Fabii może mieć zarówno jednostki 1.0, jak i właśnie cenioną 1.5. Samochód wytwarza wtedy 150 KM i 250 Nm momentu obrotowego, co sprawia, że przyspiesza do 100 km/h w czasie 8 sekund.

Skoda Fabia Monte Carlomateriały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo

To sprawia, że Skoda nie jest typowym hot-hatchem, jak Fabia RS sprzed kilku lat, ale dzięki temu okazuje się też nadal bardzo komfortowa podczas codziennej jazdy, tańsza w zakupie i eksploatacji – dzięki temu to samochód na co dzień, który wyróżnia się efektowną stylizacją i dobrymi osiągami, ale bez kompromisów w temacie komfortu jazdy i praktyczności, cech tak istotnych w samochodach czeskiej marki.

Monte Carlo, czyli wersja nie taka specjalna

 

Skoda Fabia Monte Carlomateriały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo

Jeżeli pamiętacie poprzednie Skody w wersjach Monte Carlo, na pewno zauważyliście, że były to odmiany kosztowne, które zawsze stały na szczycie cennika, przez co ich popularność nie była aż tak duża. Dziś sytuacja się nieco zmieniła, ponieważ Skoda Fabia Monte Carlo nie jest już odmianą specjalną, ale jedną z kilku wersji dostępnych w sprzedaży, a jej cena została bardzo zbliżona do wariantu Style.

Mówimy jednak o samochodzie, który wyróżnia się nieszablonowym designem i sportowo stylizowanym wnętrzem, przez co prezentuje się znacznie bardziej efektownie od wersji Style, a do tego nadal pozostaje modelem bardzo bogato wyposażonym – odmiana Monte Carlo ma seryjnie m.in. system multimedialny z dotykowym ekranem, oświetlenie Ambiente, reflektory LED i przeciwmgłowe oraz pakiet systemów bezpieczeństwa, na czele z asystentem pasa ruchu i funkcją automatycznego awaryjnego hamowania.

Skoda Fabia Monte Carlomateriały prasowe
Skoda Fabia Monte Carlo

Dzisiaj Skoda Fabia Monte Carlo okazuje się samochodem wszechstronnym – z jednej strony dynamicznie stylizowana i zachęcająca kierowcę do jazdy, a z drugiej atrakcyjnie wyceniona i pełna cech praktycznych typowych dla Skody. Liczymy, że na drogach pojawi się coraz więcej modeli tej marki z charakterystycznym logotypem Monte Carlo, nawiązującym do słynnego rajdu.