[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Skoda Fabia po face liftingu – czy jest warta uwagi?

Zmian w Skodzie Fabii nie można określić mianem rewolucyjnych. Auto wyposażono w kilka nowinek technicznych i nieznacznie odświeżono jego wygląd. Ale bestseller polskiego rynku właśnie tego potrzebował.

Kacper Mucha 2019-06-05
Na drodze Fabia to nadal jeden z najlepszych mieszczuchów

Czysto subiektywnie – Skoda nie była i nie będzie marką marzeń Polaków, kierowcy wolą raczej Audi, Subaru i Alfę Romeo. Ale życie weryfikuje marzenia i kiedy dochodzi do zakupu samochodu, w garażach pojawiają się tańsze modele, właśnie takie jak Fabia. Potwierdzają to statystyki, bo miejska Skoda jest najchętniej kupowanym u nas autem. Sprawdziliśmy odświeżony model z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM, w bogatej wersji wyposażenia Style.

Skoda Fabia – porozmawiajmy o cenie

Największe zmiany w cenniku Fabii dotyczą silników. Auto może być napędzane tylko jedną z dwóch benzynowych, trzycylindrowych jednostek 1.0 – wolnossącą MPI o mocy 60 i 75 KM lub turbodoładowaną TSI osiągającą 95 i 110 KM. Nie kupimy już wersji z czterocylindrowym 1.2 TSI ani z silnikiem Diesla, który według Skody nie był popularny.

REKLAMA

Wersja podstawowa jest też droższa – za model z silnikiem 1.0 MPI (60 KM) trzeba zapłacić 44 tys. zł, czyli o około 5 tysiące złotych więcej niż pięć lata temu, kiedy Fabia debiutowała (kosztowała wtedy 39 tys. zł). Co na to klienci? Czas pokaże. Zapewne wielu z nich wybierze jednak droższe wersje, np. Style (55 600 zł) z bezkluczykowym dostępem, czujnikami parkowania z tyłu i wielofunkcyjną kierownicą, wielu dokupi też atrakcyjne pakiety wyposażenia, natomiast wszyscy dostaną pakiet darmowych przeglądów, dzięki czemu przez 4 lata lub 60 tys. km nie będą musieli płacić za serwis Fabii, co kosztowałoby ok. 2400 zł.

Face lifting przyniósł kilka nowości – zmieniono grafikę zegarów (są bardziej czytelne) Dodano nowe wzory tapicerki i listew dekoracyjnych System multimedialny, dzięki łączności z internetem ma nowe funkcje

 

Światła do jazdy dziennej LED są w standardzie, reflektory diodowe kosztują 3250 zł, a tylne lampy LED – 650 zł
 

Zmiany? Tak, ale drobne

Zmiany nie objęły jedynie cennika. Zmodyfikowano kształt reflektorów (po raz pierwszy mogą być diodowe), przemodelowano przedni i tylny zderzak, a także wzbogacono wyposażenie – system multimedialny ma teraz powiększony do 6,5” ekran dotykowy (nadal ma przyciski i pokrętła, łatwiejsze w obsłudze niż pola dotykowe na szkle). Ilość miejsca we wnętrzu i pojemność bagażnika pozostały niezmienione, ale pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji więcej udogodnień – dzieci ucieszą dwa porty USB (od 200 zł) i uchwyt na tablet (150 zł).

Do Fabii można zamówić tzw. sportowe fotele (w pakiecie, od 1950 zł) Zawieszenie obniżone o 15 mm (550 zł) i po raz pierwszy 18-calowe obręcze kół (od 2500 zł) z oponami o profilu 35

Wygodna pozycja za kierownicą, precyzyjne działanie mechanicznej skrzyni biegów oraz zaskakująco sztywno zestrojone zawieszenie sprawiają, że Fabia daje kierowcy coś na wzór przyjemności z jazdy. Przy tym podróżowanie autem na 16-calowych kołach jest dość komfortowe, bo zawieszenie dostatecznie miękko wybiera większość nierówności, auto czasem tylko podskakuje przejeżdżając przez krótkie poprzeczne pofałdowania drogi. Znacznie niższego komfortu jazdy spodziewamy się jednak po Fabii na debiutujących w tym modelu 18-calowych obręczach – mamy nadzieję sprawdzić to przy najbliższej okazji.

Turbodoładowany silnik 1.0 TSI zapewnia więcej niż dobre osiągi, mógłby jednak nieco szybciej reagować na wciśnięcie gazu, bo werwy nabiera dopiero powyżej 2000 obr/min. Samochód jest zaskakująco dobrze wyciszony do codziennej jazdy. Hałas będzie doskwierał tylko w trasie, bo z powodu skrzyni o tylko pięciu przełożeniach silnik pracuje na wysokich obrotach. Niestety przekładnia sześciobiegowa jest dostępna jedynie w modelu ze 110-konnym silnikiem, dlatego powinni się na niego zdecydować kierowcy poruszający się często drogami szybkiego ruchu. Ucieszy ich fakt, że za auto z tą jednostką zapłacą tylko 2200 zł więcej. Wybredni mogą wybrać 7-biegową przekładnię DSG, ale trzeba za nią dopłacić aż 7100 zł.

Czy nowa Fabia utrzyma stołek lidera sprzedaży? Tak, bo to ta sama dobra znajoma, która z polskich salonów wyjeżdżała (i będzie wyjeżdżać) hurtowo. Teraz wygląda młodziej, ma lepsze wyposażenie i jest bardziej bezpieczna. A to traktujemy jako tzw. dobrą zmianę.

Skoda Fabia – nowe i znane sztuczki

Skoda Fabia po face liftingu ma dwa czujniki radarowe zamontowane po bokach tylnego zderzaka, które monitorują otoczenie za autem i dostarczają informacje do dwóch nowych systemów. Blind Spot Detection ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym polu lusterek, a Rear Traffic Alert alarmuje o ruchu poprzecznym wtedy, gdy cofamy, np. wyjeżdżając z miejsca parkingowego (nie hamuje sam w razie zagrożenia, jak np. w Octavii, bo Fabia nie ma elektrycznego hamulca postojowego). Obydwa systemy kosztują 1600 zł. Fabię można też wyposażyć w elementy bezpieczeństwa znane już wcześniej, jak np. układ ostrzegający o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego awaryjnego hamowania (wykorzystuje radar umieszczony w przednim zderzaku), system hamujący auto po wypadku (żeby nie toczyło się bezwładnie), asystenta świateł drogowych, system monitorowania zmęczenia kierowcy oraz Care Connect (m.in. automatyczny telefon alarmowy w razie wypadku).

Dane producenta Skoda Fabia
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R3 turbo
Pojemność skokowa 999 cm3 
Moc maksymalna
przy obrotach
95 KM
5000-5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
160 Nm
1800-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa
mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 10,8 s
Prędkość maksymalna 184 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 4,6 l/100km
Emisja CO2 104 g/km
NADWOZIE
Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3997 x 1732 x 1467 mm, rozstaw osi 2470 mm, masa własna 1121 kg, pojemność bagażnika 330/1150 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l.