Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Skoda Karoq - życie po Yeti

Yeti było wyraziste, Karoq jest bardziej konwencjonalny – przynajmniej jeśli chodzi o stylizację. Zmieniło się jednak więcej niż opakowanie. Siadamy za kierownicą nowego SUV-a Skody.     

Szymon Piaskowski 2017-11-16
Skoda Karoq

Ateca, Tiguan, większy, ale w sumie niewiele droższy Kodiaq – już po samej liczbie modeli z grupy VW widać, że tłok w klasie kompaktowych SUV-ów robi się coraz większy. Czy Karoq wpuszcza do niej odrobinę świeżego powietrza?

Skoda Karoq

i drogo, i tanio

Na szczegółowe analizy cenników przyjdzie czas, kiedy Karoqa postawimy naprzeciw konkurentów, więc na początek podstawowe fakty. Ceny zaczynają się od 87 900 zł (1.0 TSI/115 KM), ale w cenniku nie ma podstawowej wersji wyposażenia Active (ma być później) i Skoda na wstępie proponuje „średnią”, czyli Ambition.

W standardzie dostaniemy w niej m.in. system automatycznego hamowania (również ten działający podczas cofania), automatyczną klimatyzację, system multimedialny z 6,5-calowym ekranem dotykowym oraz, co nie jest bez znaczenia, pakiet przeglądów na cztery lata lub do przebiegu 60 tys. km (według Skody wart 2450 zł).

Wersja Style kosztuje od 103 tys. zł i za tę kwotę można mieć mocniejszy silnik ze skrzynią mechaniczną (1.5 TSI/150 KM) lub słabszy z przekładnią DSG (1.0 TSI/115 KM). Taka wersja jest bogatsza m.in. o reflektory LED, 8-calowy ekran dotykowy czy 18-calowe obręcze kół. Z jednej strony 100 tys. zł z okładem to sporo, z drugiej – konkurenci cenią się jednak wyżej. Punkt dla Skody.

Skoda Karoq

Tradycyjnie już Czesi wykładają na stół cały zestaw praktycznych kart. Tym posunięciem Skoda chce się odróżnić od nieco większego VW Tiguana i bardziej nastawionego na „wrażenia dynamiczne” Seata Ateki. Po to rzecz jasna, żeby w obrębie koncernu VW nie wchodzić sobie w drogę.

Na pokładzie mamy więc parasol pod fotelem pasażera, haczyki i zestaw siatek w bagażniku, a za dopłatą możemy mieć, i to jest coś czego konkurentom brakuje, system VarioFlex (1800 zł ekstra), który umożliwia wyjęcie tylnych foteli (wszystkich albo każdego z osobna) z auta.

W Karoqu podoba nam się też bagażnik – ma regularne kształty, jego krawędź znajduje się nisko, a pojemność jest największa w klasie; nawet jeśli jest większa zaledwie o litr od tej, jaką mają drudzy w zestawieniu VW Tiguan i Peugeot 3008. Rzadko spotykanym rozwiązaniem jest też roleta bagażnika montowana przy pokrywie i unosząca się wraz z nią.

Skoda Karoq

Pod względem przestrzeni w kabinie Karoq nie dystansuje rywali, tak jak Kodiaq w swojej klasie, ale i tak miejsca w każdym kierunku jest sporo. Jedynie środkowe tylne siedzenie okazuje się mniej wygodne, bo jego oparcie jest węższe i bardziej wypukłe niż na skrajnych miejscach kanapy.

Zza kierownicy Karoq nie sprawia wrażenia dużego auta (od Yeti jest dłuższy o 16 cm), pewnie dlatego, że można w nim zająć wygodną pozycję dzięki szerokiej regulacji fotela i kierownicy. Być może znaczenie ma tu też fakt, że auto potrafi zawrócić w kole o średnicy 10,2 m, a być może chodzi o możliwość zajęcia takiej pozycji, która gwarantuje łatwe wyczucie wymiarów samochodu. Najpewniej jednak rolę grają wszystkie te czynniki.

Materiały w kabinie są z kategorii dość miękkich (górna część deski rozdzielczej) oraz „raczej twardych” (obicia drzwi) i twardych, ale tymi ostatnimi wykończono elementy, z którymi kontakt jest rzadki. System multimedialny obsługuje się za pomocą eleganckiego ekranu, ale wolelibyśmy, żeby obok niego (jak w Tiguanie) były pokrętła do regulacji głośności i dostosowywania widoku mapy.

Skoda Karoq

klocki te same, ale nowe ustawienie

Karoqa posadowiono na tej samej płycie podłogowej co Tiguana i spółkę, ale na drodze wyczuwa się różnice charakterów. Skoda wycelowała w środek, bo nie jest tak zwinna jak Ateca, ale też nie sprawia wrażenia ociężałej jak Tiguan. W zakrętach jej nadwozie przechyla się znacznie, jednak koła nie gubią przyczepności, a ESP interweniuje łagodnie.

Zawieszenie wielowahaczowe z tyłu mają wersje z 2.0 TDI, w pozostałych jest belka skrętna. Nie cierpi na tym komfort będący chyba największą zaletą Karoqa, który nawet na 18-calowych kołach szybko wygładza nierówności drogi. Z tak skalibrowanym zawieszeniem można zastanowić się nad sensem zamawiania amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia.

Skoda Karoq

Karoq we wszystkich wersjach, oprócz tej z 2.0 TDI, ma napęd na przednie koła. Najlepszym silnikiem wydaje się 1.5 TSI, który raczej łagodnie nabiera obrotów, ale zapewnia przyzwoitą siłę napędową i nie drenuje zbiornika paliwa w zastraszającym tempie. Średnio w czasie jazd silnik ten zużył 7,5 l/100 km, a jego elastyczność okazała się lepsza niż wynikałoby to z naszych subiektywnych odczuć (60-100 km/h osiągane w około 7 i 6 s odpowiednio na IV i III biegu).

Mniejsza jednostka, 1.0 TSI, ma o dziwo bardziej żywiołowy charakter, a świetnie wygłuszona kabina pozwala zapomnieć o braku jednego cylindra. Komfort akustyczny w Karoqu jest bardzo wysoki. Nowy SUV Skody nie rewolucjonizuje segmentu, ale lista jego zalet jest długa. Pierwsze wrażenie – pozytywne.

Cyfrowa rzeczywistość przed oczami kierowcy to w Skodzie nowość; spośród ustawień można wybierać np. klasyczne (po lewej), podstawowe (w środku) lub z mapą nawigacji; cyfrowe wskaźniki będą dostępne od przyszłego roku
W tryb pracy dwóch cylindrów silnik 1.5 przechodzi przy stałej prędkości (nawet przy 100 km/h) i lekkim gazie
Tylne fotele można niezależnie przesuwać, regulować kąt pochylenia ich oparć, a nawet wyjmować (system VarioFlex za 1800 zł); roleta unosi się razem z pokrywą bagażnika
Małe wielkie udogodnienia – tę sztukę Skoda ma opanowaną do perfekcji
Dane producenta SKODA KAROQ 1.5 TSI STYLE
Cena 103 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-bieg. przekł. mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,4 s
Prędkość maksymalna 204 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 5,4 l/100 km
Emisja CO2 122 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4382 x 1841 x 1603 mm, rozstaw osi 2638 mm, masa własna 1378 kg, pojemność bagażnika 521/1630 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.