[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. Dobrym przykładem jest nowa Skoda Octavia RS.

amis 2020-03-05
Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Kiedy samochody hybrydowe pojawiły się na rynku kilkanaście lat temu większość kierowców, szczególnie fanów szybkich aut, kpiło z tego rodzaju aut. Pewnie słusznie, bo pierwsze modele hybrydowe były dalekie od ideału. Od tego czasu technika poszła na przód, silniki elektryczne mają dziś niemal nieograniczoną moc, systemy odzyskiwania energii są bardziej skuteczne, a akumulatory mogą zmagazynować znacznie więcej energii elektrycznej. Czy więc dzisiaj nadal sąsiedztwo słów „sport” i „hybryda” tak bardzo kłuje w oczy?



Najszybsze i najmocniejsze samochody świata są dzisiaj w większości hybrydami. Osiągają 900, 1300, a nawet 1700 KM i pobijają wszelkie możliwe rekordy. Takich parametrów nie da się osiągnąć jedynie za pomocą silnika spalinowego, dlatego wspiera się go jednym, dwoma, a czasem i czterema silnikami elektrycznymi. Warto również zwrócić uwagę na samochody wyczynowe, które zostały albo lada chwila zostaną zelektryfikowane. Bolidy Formuły 1 już od 6 lat są hybrydami, topowe samochody startujące w słynnym wyścigu 24h Le Mans już dawno mają hybrydowe układy napędowe, a podobny los czeka niedługo auta rajdowe klasy WRC.

Dziś nie brakuje szybkich drogowych samochodów hybrydowych – wiele jest tego typu aut sportowych, limuzyn czy SUV-ów. Teraz pojawiają się nawet pierwsze usportowione auta kompaktowe. Skoda Octavia RS jest właśnie przykładem takiego samochodu, bo poza 245-konną benzynową odmianą i 200-konna wysokoprężną, będzie dostępna także jako hybryda typu plug-in. Taki samochód otrzyma w nazwie dopisek iV, który towarzyszy wszystkim samochodom hybrydowym i elektrycznym Skody.

Skoda Octavia RS iV

Octavia RS niezależnie od wersji ma zadziorną stylizację, powiększone wloty powietrza w zderzakach, duże obręcze kół, niewielką lotkę na pokrywie bagażnika i dwie końcówki wydechu. We wnętrzu natomiast znajdziemy nie dwu-, ale trzyramienną kierownicę z czerwonymi przeszyciami, głębokie fotele zintegrowane z zagłówkiem, a także funkcje zmiany trybów jazdy zmieniająca charakterystykę pracy m.in. amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Najważniejsze jest jednak to co pod maską. Hybrydową Octavię RS iV napędzają silnik benzynowy 1.4 TSI oraz jednostka elektryczna, które łącznie wytwarzają 245 KM. To o 41 KM więcej niż w standardowej wersji hybrydowej Octavii iV, która ma 204-konny układ napędowy. Łączna moc zespołu napędowego nie jest jednak największą zaletą samochodu. Octavia RS iV wykorzystuje najlepsze cechy takich napędów, co oznacza m.in. błyskawiczną reakcję na wciśnięcie gazu – to dlatego, że silnik elektryczny napędza koła z maksymalną siłą już od momentu wciśnięcia pedału gazu i zapewnia dobre przyspieszenie zanim silnik spalinowy na dobre zabierze się do pracy. Sprawia to, że Octavia RS iV będzie subiektywnie bardziej dynamiczna niż wskazują na to dane techniczne, gdzie przyspieszenie do 100 km/h w 7,3 sekundy jest nieco gorszym wynikiem niż spalinowej wersji.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Mimo wyższej masy własnej, związanej z obecnością akumulatorów na pokładzie, samochody te mają więcej zalet niż wad. Są wśród nich te związane z osiągami (wysoka moc zespołu napędowego, świetna reakcja na gaz), ale i te zapewniające niskie zużycie paliwa – dzięki temu, że samochód może pokonać do 60 km w trybie elektrycznym, czyli bez uruchamiania silnika spalinowego, średnie zużycie paliwa może wynieść 2-3 litry na 100 km. Skoda nie udostępniła jeszcze pełnych danych technicznych auta, ale Octavia RS iV powinna spalać niewiele większą ilość benzyny niż większy i nieco słabszy Superb – jego hybrydowa odmiana plug-in zużywa tylko 1,5 l/100 km! Tak niski apetyt na paliwo w samochodzie ze sportowymi aspiracjami jest nieosiągalny dla aut z silnikami benzynowymi.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Hybryda typu plug-in jest najbardziej oszczędna wtedy, gdy regularnie doładowuje się akumulatory z gniazdka, czyli podczas codziennej jazdy w mieście. To sprawia, że jej pojawienie się w ofercie Skody skutecznie uzupełnia gamę Octavii RS. Akumulatory w Octavii można ładować w domu lub z ładowarek „na mieście” – podłączając auto do zwykłego gniazdka jego akumulator uzupełnimy do pełna w około 5 godzin, czyli przez noc lub w trakcie pracy.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Skoda Octavia RS iV wygląda równie zadziornie co najszybsza, benzynowa odmiana modelu, przy tym daje możliwość poruszania się tylko dzięki energii elektrycznej i z pewnością będzie imponowała reakcją układu napędowego na gaz. To powinno wystarczyć, aby zachęcić do jej wyboru kierowców poruszających się głównie w mieście.

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>