REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Octavia RS – trzy rodzaje sportowego napędu

Skoda kontynuuje tradycję usportowionych wariantów RS także w czwartej generacji modelu Octavia. Tym razem jednak producent po raz pierwszy proponuje trzy różne układy napędowe.

2020-07-10
Skoda Octavia RS iV Skoda Octavia RS iV

W przypadku nowej Skody Octavii RS, obok wersji modeli wyposażonych w silnik benzynowy lub wysokoprężny, pojawia się również pierwszy wariant RS dostępny z napędem hybrydowym typu plug-in: Octavia RS iV.

Zarówno Octavia RS 2.0 TSI, jak i Octavia RS iV mogą się poszczycić mocą 245 KM. Wersja 2.0 TDI osiąga natomiast moc 200 KM i jest dostępna z napędem na cztery koła. Wszystkie trzy warianty wyróżnia sportowy pakiet stylistyczny z czarnymi akcentami, charakterystycznymi dla tej serii.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Skoda Octavia RS – od 2000 roku

Kiedy w 2000 r. wraz z modelem Octavia pierwszej generacji pojawiła się rodzina RS Skody, usportowione wersje różnych modeli marki noszą charakterystyczne oznaczenie, którego nazwa stanowi skrót od „Rally Sport” i nawiązują do prototypów aut rajdowych Skoda 180 RS i 200 RS, a także udanego startu Skoda 130 RS w rajdzie Monte Carlo w latach 70.

Skoda wyprodukowała ponad 17 600 sztuk pierwszej generacji modelu Octavia RS z turbodoładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 180 KM, początkowo w wersji Liftback, a od 2002 r. również Combi.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Z linii produkcyjnych zjechało ponad 87 800 sztuk modelu Octavia RS drugiej generacji. Poza silnikiem benzynowym o mocy 200 KM, po raz pierwszy zaoferowano ją także z silnikiem Diesla osiągającym moc 170 KM.

Trzecia generacja bestsellera Octavia w wersji RS, wypuszczona na rynek w 2013 r., okazała się jeszcze większym sukcesem. Samochód początkowo był dostępny z silnikiem benzynowym o mocy 220 KM, a później także z silnikami benzynowymi 230 KM i 245 KM.

Moc silnika 2.0 TDI wynosiła 184 KM, a samochód w tej wersji jako pierwszy RS mógł być opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła. Łącznie wyprodukowano ponad 172 000 sztuk modelu Octavia RS trzeciej generacji. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii warianty RS stanowią obecnie ponad 20 proc. modeli z tej serii.

Skoda Octavia RS iV Skoda Octavia RS iV

Skoda Octavia RS – aż trzy napędy do wyboru

W czwartej generacji modelu Octavia RS po raz pierwszy wybierać można spośród aż trzech różnych układów napędowych. Octavia RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in dysponuje mocą 245 KM i wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię DSG.

Ponadto model dostępny jest z silnikiem benzynowym 2.0 TSI z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Silnik 2.0 TDI osiąga 200 KM zawsze występuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, natomiast napęd na cztery koła jest dostępny jako opcja.

Elektronika sterująca możliwym do wyboru napędem na cztery koła w ułamku sekundy reaguje na zmianę warunków jazdy, sprzyjając utrzymaniu dynamiki, na przykład podczas szybkiego wchodzenia w zakręty. Układ ten przenosi część momentu obrotowego na przeciwne koło, gdy zmniejszy się obciążenie koła wewnętrznego, utrzymując przyczepność.

– Nieważne, który wariant napędu wybierze miłośnik modelu Octavia RS, wszystkie spełniają zróżnicowane oczekiwania, łącząc w sobie osiągi doceniane przez klientów od dziesięcioleci i wyjątkową praktyczność na co dzień. Każdy z trzech układów napędowych gwarantuje nieprzerwane dostarczanie mocy przy małym zużyciu paliwa, w imponującym stylu demonstrując możliwości najnowszych technologii – mówi František Drábek, dyrektor ds. modeli kompaktowych w Skoda Auto.

Skoda Octavia RS iV Skoda Octavia RS iV

Skoda Octavia RS – sportowy wygląd

Modele RS tradycyjnie mają nieco bardziej sportowy charakter, niż pozostałe wersje Octavii. Oprócz oryginalnych czarnych elementów wykończenia nadwozia z przodu i z tyłu posiadają także dyfuzor oraz wloty powietrza nad światłami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb również występują w błyszczącej czerni, podobnie jak relingi dachowe w wersji Combi.

Z tyłu wersji Liftback na czarno lśnią także owiewki, dyfuzor i tylny spojler. Spojler dachowy w wersji Combi ma kolor nadwozia. Modele RS wyposażone są w standardzie w czarne 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Zaciski hamulcowe mają wyrazisty czerwony kolor charakterystyczny dla serii RS. Obręcze 19-calowe dostępne są w wyposażeniu dodatkowym.

Topowe wersje sportowe charakteryzują się ekskluzywnym emblematem RS na pokrywie bagażnika. W standardowym wyposażeniu znalazły się również debiutujące w modelu Octavia innowacyjne reflektory Full LED Matrix.

Hybrydowa Skoda Octavia RS iV Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Skoda Octavia RS – dynamiczne wnętrze w stylu RS

We wnętrzach wszystkich modeli Octavia RS dominuje czerń. Przeprojektowana wielofunkcyjna trójramienna kierownica jest wykonana ze skóry i oznaczona logo RS. Zmieniono na niej układ przycisków i dodano nowe chromowane pokrętła. Pojazdy z przekładnią DSG posiadają dodatkowo manetki.

Przednie sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają tekstylną tapicerkę w kolorze czarnym, a w opcjonalnych fotelach ergonomicznych zaproponowano tapicerkę z Alcantary, skóry i sztucznej skóry, regulację głębokości siedziska oraz funkcję masażu. Fotele są ozdobione logo RS i ozdobnymi przeszyciami w kolorze czerwonym lub srebrnoszarym, które znajdują się także na skórzanej kierownicy, podłokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą. Sportowego wyglądu samochodu dopełniają ozdobne listwy z wykończeniem karbonowym i aluminiowe pedały.

Skoda Octavia RS – sportowy układ Virtual Cockpit

W standardowym wyposażeniu trzech modeli RS można znaleźć ekran wirtualnych zegarów Virtual Cockpit z dodatkowym układem sportowym. W standardzie jest także wybór trybów jazdy, wśród których znajdziemy nowy tryb RS.

W wariantach RS występują również wszystkie systemy wspomagania kierowcy dostępne dla gamy modelu Octavia czwartej generacji. Należą do nich nowy system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) i system ostrzegania o ruchu lokalnym (Local Traffic Warning).

Skoda Octavia RS iV Skoda Octavia RS iV

Skoda Octavia RS – dynamiczna kontrola zawieszenia

W trzech topowych modelach Octavia o dynamikę jazdy dbają standardowy progresywny układ kierowniczy oraz typowe dla RS zawieszenie sportowe, które w przypadku silników 2.0 TSI i 2.0 TDI zostało obniżone o 15 mm.

Zawieszenie adaptacyjne DCC, dostępne jako wyposażenie opcjonalne, nieustannie zmienia parametry tłumienia, umożliwiając szczególnie dynamiczny styl jazdy w trybie sportowym. DCC umożliwia także zmianę różnych parametrów przy wyborze trybów jazdy, takich jak zawieszenie, tłumienie, charakterystyka układu czy działanie skrzyni DSG, zgodnie z osobistymi preferencjami. Zmian dokonuje się za pomocą suwaków na centralnym ekranie dotykowym.

Prześwit w wersji Octavia RS iV z zawieszeniem DCC pozostaje niezmieniony. W wariantach TSI elektronicznie sterowany dyferencjał VAQ zwiększa przyczepność na przedniej osi.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 83 750 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>