Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Skoda Rapid - rutynowy lifting

Skoda Rapid przeszła kurację odmładzającą, a pod jej maskę trafił nowy silnik. Sprawdzamy, czy jednostka 1.0 jest warta uwagi.

Sebastian Kościółek 2017-08-21
Skoda Rapid Skoda Rapid

Pięć lat po premierze to najwyższy czas, żeby przeprowadzić face lifting. Osoby kupujące Rapida to raczej konserwatywne grono, dlatego próżno oczekiwać od Skody rewolucji i ekstrawagancji. Czesi podrasowali wygląd dotychczasowej sprawdzonej konstrukcji – zainstalowano nowe reflektory z paskiem diod do jazdy dziennej, przyciemniono klosze tylnych lamp, zmieniono kształt zderzaków i osłony chłodnicy.

Skoda Rapid Skoda Rapid

W ofercie pojawiły się również nowe wzory felg i nowe lakiery – to tyle, jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny. Największym zmianom we wnętrzu poddano konsolę centralną. Zmieniono wygląd panelu obsługi klimatyzacji, a na liście wyposażenia pojawiły się nowe urządzenia multimedialne łączące się z internetem i współpracujące z nowoczesnymi smartfonami; urządzenia te są dostępne opcjonalnie.

Skoda Rapid Skoda Rapid

Z tyłu jest sporo miejsca na nogi i nad głową, ale komfortowo może tam podróżować najwyżej dwóch dorosłych pasażerów. Pojemność i funkcjonalność bagażnika robią wrażenie, a wersja sedan okazuje się pod tym względem bardziej praktyczna niż Spaceback.

Skoda Rapid Skoda Rapid

Najwięcej zmian zaszło pod maską, klienci mają do wyboru pięć silników (trzy benzynowe i dwa wysokoprężne). Zamiast benzynowego 1.2 TSI pojawiła się zupełnie nowa jednostka napędowa. Podstawowym silnikiem odświeżonego Rapida jest teraz trzycylindrowy 1.0 TSI, dostępny w dwóch odmianach mocy – 95 i 110 KM. Za auto z tą mocniejszą jednostką zapłacimy o 2,7 tys. zł więcej; słabszy silnik jest dostępny z pięciobiegową przekładnią mechaniczną lub ze skrzynią DSG, mocniejszy zaś występuje tylko z sześciobiegową mechaniczną.

Skoda Rapid Skoda Rapid

Podczas jazd testowych wzięliśmy pod lupę Rapida ze słabszym silnikiem i z wygodniejszą dwusprzęgłową skrzynią DSG. Dużą bolączką konstrukcji składających się z trzech cylindrów są wyczuwalne drgania podczas pracy na biegu jałowym. Jednak w tym przypadku działanie systemu start/stop skutecznie usuwa tę niedogodność. Gdy wciśniemy mocniej gaz, charakterystyczny warkot silnika daje się we znaki, ale nie irytuje podczas jazdy. 

Skoda Rapid Skoda Rapid

Dużo bardziej przeszkadza hałas w kabinie przy wyższych prędkościach, ale trzeba mieć na uwadze, że Rapid nie jest samochodem na dalekie dystanse. Najlepiej sprawdza się w miejskich warunkach, gdzie liczy się sprawne przyspieszanie spod świateł do maksymalnej, dopuszczalnej prędkości. Podczas jazdy w trasie i w czasie wyprzedzania małej jednostce brakuje elastyczności, a skrzynia próbuje ratować sytuację, nerwowo zmieniając bieg na niższy. Odczujemy to szczególnie, gdy na pokładzie oprócz kierowcy znajdą się pasażerowie.

Skoda Rapid Skoda Rapid

Jeżeli najbardziej zależy nam nie na osiągach, lecz na w miarę niedużym zużyciu paliwa, Rapid z jednolitrowym silnikiem zda egzamin. Średnie spalanie podczas jazdy w mieście nie przekracza 5,5 l/100 km. Dopłacanie za diesla zupełnie mija się z celem, zaoszczędzone pieniądze lepiej przeznaczyć na wyposażenie. Zawieszenie i układ kierowniczy gwarantują wysoki komfort, kierowca ma przy tym pełne poczucie kontroli nad autem. 

Skoda Rapid Skoda Rapid

Skoda Rapid po liftingu to samochód dla klientów poszukujących wygodnego i oszczędnego miejskiego auta w rozsądnej cenie. I wszystko jest w porządku, dopóki mamy na myśli ceny wersji podstawowej. Kilka dodatków zwiększających wygodę powoduje jednak, że robi się drogo, a w głowie rodzi się myśl, czy nie kupić Octavii, auta od Rapida sporo większego.

Skoda Rapid Skoda Rapid


Rapid nadal jest oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i 5-drzwiowy hatchbck (Spaceback). Obie wersje kosztują tyle samo

Skoda Rapid Skoda Rapid

We wnętrzu znajdziemy rozwiązania z serii Simply Clever (schowki, uchwyty, czy dwa wejścia USB dla pasażerów z tyłu) oraz nowe urządzenia multimedialne