REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Slavia – powstaje roadster na bazie Scali

Zapowiadany od kilku miesięcy model Skody Scali w wersji spider nazywać się będzie Slavia. Dodajmy jednak, że powstanie jedyny egzemplarz, zbudowany przez uczniów Akademii Skody.

2020-07-09
Skoda Slavia - projekt Akademii Skody Materiały prasowe
Skoda Slavia - projekt uczniów Akademii Skody

Jak pisaliśmy w maju, studenci Akademii Skody powrócili do prac nad budową Skody Scala w rasowym wydaniu Spider, po przerwie wymuszonej przez pandemię koronawirusa. Model zobaczymy już niebawem, bo z naszych informacji wynika, że nastąpi to jeszcze w tym miesiącu.
Skoda Slavia i rowery w tle

Nazwa Slavia to odwołanie do historii marki Skoda, która rozpoczęła się od rowerów, kiedy to w 1895 roku Václav Laurin oraz Václav Klement obrali sobie za cel stworzenie niezawodnego roweru dla każdego. W ten sposób powstała ceniona wśród cyklistów Slavia, która nawet po wielu latach cieszy się pamięcią i ogromnym zainteresowaniem.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

W procesie produkcji najważniejsze było zapewnienie najwyższej jakości i niezawodności rowerów. Zagwarantować je miały rygorystyczne testy, m.in. innowacyjne, napełniane powietrzem opony były zanurzane 3 metry pod wodą na 24 godziny, aby upewnić się, że do środka nie dostała się ani jedna kropla wody.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Dobra sława roweru Slavia nie słabnie pomimo upływu czasu. Vladimír Vidim, cyklista i pasjonat rowerów, postawił sobie w ubiegłym roku ambitny cel rekonstrukcji legendarnego roweru oraz ukończenia na nim jednego odcinka Tour de France 2019 o długości 135 kilometrów.

Choć trasa była bardzo wymagająca, udało się zrealizować cel. Pokonanie 135 kilometrów Tour de France na modelu Slavia zajęło konstruktorowi 17 godzin i 17 minut. Mimo że Vladimír zakończył etap długo po ustalonym limicie czasowym, honorowy medal L'Étape został mu zasłużenie przyznany.

Skoda Slavia – rasowy roadster

Wróćmy jednak do samochodów i nowej Skody Slavia. Niestety samochód ten nie wejdzie do seryjnej produkcji, bowiem jest jednym z tych wyjątkowych aut, które powstają od kilku lat jako prace dyplomowe studentów Akademii Skody.

Warto wspomnieć, że w przygotowaniu szkiców modelu pomagał sam Oliver Stefani, szef designu Skody. Następnie studenci pracowali nad przeniesieniem projektu do rzeczywistości i zbudowaniem gotowego modelu koncepcyjnego. O ile jeszcze w marcu planowano prezentację na czerwiec, to opóźnienie z powodu pandemii przesunęło tę datę na koniec lipca. Wcześniej mówiło się, że może to być sierpień, a nawet wrzesień.

Przypomnijmy w tym miejscu, że zeszłoroczny model koncepcyjny studentów Akademii Skody nazywał się Skoda Mountiaq i był to pick-up na bazie Skody Kodiaq. Dwa lata temu natomiast na warsztat wzięli model Karoq i przerobili na bardzo efektowny kabriolet – Skodę Sunroq.

Skoda Slavia – efektowna, bez szans na produkcję

Uczestnicy projektu bazują na nowej kompaktowej Skodzie Scala, której premiera miała miejsce w 2018 roku. Celem młodych projektantów jest zbudowanie modelu w wersji Spider, a więc sportowego kabrioletu. Nie wystarczy tu zatem ucięcie dachu, ale dodatkowo stworzyć trzeba efektowne przetłoczenia i sportowe wykończenie przestrzeni za przednimi fotelami.

Jak widać na oficjalnych szkicach, Scala Spider będzie dwudrzwiowa, a w miejsce tylnej kanapy trafią efektowne „garby”, jak na rasowy sportowy kabriolet przystało. Prawdopodobnie całe nadwozie ulegnie skróceniu w stosunku do seryjnej Scali.

Z tyłu natomiast nowy będzie zderzak, z efektownym centralnie umieszczonym wydechem oraz czerwonym odblaskowym paskiem na całej szerokości auta. Całości efektu dopełnią duże koła w stylu RS z niskoprofilowymi oponami i czerwonymi zaciskami hamulców.

W kabinie Skody Scali Spider zmian w stosunku do seryjnego modelu nie będzie raczej aż tak wiele. Na pewno zmieni się kierownica – na bardziej sportową, obszytą czerwoną nicią. Ten akcent trafi zapewne również na inne elementy, jak dźwignia zmiany biegów czy dźwignię hamulca ręcznego.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 67 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>