Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda automatyzuje produkcję w swoich fabrykach

Skoda kontynuuje automatyzację procesów w swoich fabrykach w Czechach. W zakładach w Vrchlabi robot przejął zadanie przygotowania elementów do dalszych etapów produkcji.

2021-05-24
Fabryka Skody w Vrchlabi fot. materiały prasowe
Fabryka Skody w Vrchlabi

W fabryce w Vrchlabí, gdzie marka produkuje podzespoły dla całej Grupy Volkswagen, nowy inteligentny robot przejął złożone zadanie przenoszenia i przygotowania kutych części do kolejnych etapów produkcyjnych. Skoda opracowała ten system we własnym zakresie, rozwijając tym samym swoje know-how w obszarze automatyzacji produkcji.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

- W naszej najnowocześniejszej fabryce w Vrchlabí wyznaczamy standardy cyfryzacji metod produkcji. Teraz zrobiliśmy kolejny krok, przygotowując nowe zadania dla naszego inteligentnego robota manipulacyjnego. Zaawansowane algorytmy i możliwości rozpoznawania obrazu sprawiają, że aktualnie nasze procesy są maksymalnie wydajne i jednocześnie poprawiają ergonomię miejsca pracy dla naszych pracowników. Chcemy wprowadzić procesy inteligentnej obsługi na inne obszary produkcji – mówi kierownik fabryki w Vrchlabí, Ivan Slimák.

Na początku procesu produkcyjnego autonomiczne roboty dostarczają odkuwki do wałów napędowych w pojemnikach na linie obróbcze CNC. Urządzenia wykorzystują technologie sensorowe Internetu Rzeczy (IoT) do poruszania się. Nowy inteligentny robot manipulacyjny pobiera półfabrykaty z pojemników i umieszcza je na przenośniku maszyny CNC. Po przetworzeniu usuwa części przekładni i umieszcza je w koszu transportowym. Robot obsługuje materiały o łącznej masie do 900 kg. Pracownicy, którzy wcześniej wykonywali tę wymagającą fizycznie pracę, zajmują się teraz takimi zadaniami, jak wymiana narzędzi czy procesy pomiarowe.

Technologia stojąca za tym nowym procesem oparta jest na zasadzie cyfrowego rozpoznawania obrazu. Kamera 3D skanuje położenie losowo ułożonych kutych części w koszu. Na podstawie obrazu z kamery algorytm robota określa, która z części jest optymalna dla chwytaka i wylicza wymagane ruchy. Robot ustawia półwyrób gotowy do obróbki, a następnie podnosi go ponownie i umieszcza w pojemniku transportowym. Gdy tylko zostanie zapełniony, robot zmienia chwytak i przygotowuje pojemnik do dalszego transportu. Cały proces jest wysoce wydajny i w pełni zautomatyzowany.

Od pierwszych testów do seryjnego wdrożenia systemu minęło zaledwie jedenaście miesięcy, a w prace było zaangażowanych kilka działów. Jest to jeden z wielu projektów automatyzacji w fabryce w Vrchlabí.

Innym procesem, który został zautomatyzowany, jest autonomiczny system transportu zajmujący się przenoszeniem obrobionych części z obszaru obróbki mechanicznej do innej części zakładu w celu uzyskania precyzyjnych pomiarów. Półfabrykaty do wałów i kół zębatych są dostarczane do maszyn CNC przez autonomicznego robota, przy czym zamawianie i pobieranie części również odbywa się automatycznie. Każdego dnia robot transportuje około 50 000 półfabrykatów.

W fabryce w Vrchlabí producent samochodów produkuje codziennie ponad 2300 sztuk 7-biegowej skrzyni biegów DSG DQ200, która jest używana w wielu modelach Skody, a także w innych pojazdach Grupy Volkswagen. W 2019 roku Skoda Auto wyprodukowała swoją trzymilionową skrzynię biegów DQ200.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>