[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Skoda przyszłości – elektryczna i autonomiczna

Najbliższa przyszłość motoryzacji jest związana z prądem elektrycznym – tego pewni są wszyscy producenci samochodów. Także Skoda, która pracuje nad wdrożeniem do produkcji samochodów elektrycznych, a także… autonomicznych!

2018-03-20
Skoda Vision X Skoda Vision X
Skoda Vision X Skoda Vision X

To niesamowite w jakim tempie zmieniło się postrzeganie aut elektrycznych – zarówno przez producentów samochodów jak i przez klientów – jeszcze kilka lat temu auta takie uznawane były za wynaturzone i występowały co najwyżej w filmach science-fiction, dzisiaj są natomiast na ustach całego motoryzacyjnego świata. Kierowcy przekonali się do tego typu napędu z wielu powodów. Jednym z nich jest fakt, że auta elektryczne okazują się nie tylko tanie w tankowaniu (ale o tym wszyscy dobrze wiemy), ale i w serwisie – producenci przewidują, że skończy się era, w której salony samochodowe najwięcej zarabiają na serwisie takich aut, nie na ich sprzedaży. Doświadczenie wyciągnięte podczas testów samochodów elektrycznych i ich eksploatacji przez klientów pokazuje, że nawet po 200-300 tysiącach kilometrów przebiegu akumulatory zapewniają od 75 do nawet 90% początkowej wydajności. A co najważniejsze w zużytych akumulatorach będzie można wymieniać poszczególne ogniwa, bez konieczności wymiany całych baterii – to sprawi, że eksploatacja takich aut może okazać się nawet tańsza niż aut spalinowych.

Producenci samochodów pchani pozytywnym odbiorem aut elektrycznych oraz stale rozwijającą się technologią – ta już dzisiaj pozwala na opracowanie samochodów elektrycznych o zasięgu nawet do 500 kilometrów – pokazują coraz to bardziej zaawansowane technicznie auta koncepcyjne oraz snują plany na przyszłość. Podczas salonu samochodowego w Genewie karty na stół wyłożyła także czeska marka – sprawdźmy jaka przyszłość czeka kierowców Skody.

Skoda Vision X Skoda Vision X

Przyszłość według Skody – Strategia 2025 

Skoda od kilku lat pracuje nad nowymi modelami elektrycznymi i hybrydowymi, czego efektem ma być wprowadzenie do sprzedaży do 2025 roku pięciu samochodów napędzanych sinikiem elektrycznym – producent przewiduje, że co czwarta Skoda będzie już niedługo miała napęd alternatywny. Jasne to dopiero za 7 lat, ale pierwsze modele poznamy znacznie wcześniej. Jako przedsmak nowych modeli zadebiutuje Skoda Superb z napędem hybrydowym plug-in, która będzie napędzana układem spalinowo-elektrycznym z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka. Taka technologia sprawia, że właściciel Superba plug-in będzie mógł liczyć na różnego rodzaju ulgi, także w Polsce, o ile oczywiście wejdą w życie zapowiadane od miesięcy zmiany w polskim prawie dotyczącym elektromobilności.

Skoda Vision X Skoda Vision X

Skoda Vision X – pierwsza tego rodzaju

Kolejnym samochodem, który zgodnie ze strategią wprowadzenia na rynek nowych modeli elektrycznych i hybrydowych pojawi się przed 2025 rokiem, ma być miejski crossover bazujący na koncepcyjnej Skodzie Vision X. Wspomniany prototyp zaprezentowano na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie, gdzie ten lakierowany na zielono samochód o designie w stylu hi-tech był absolutną gwiazdą stoiska. Co prawda koncepcyjna Skoda Vision X to nie auto w pełni elektryczne, ale napędzane jest przez nietypowy układ napędowy wykorzystujący silnik benzynowy, instalację gazu ziemnego (CNG) oraz dwa silniki elektryczne.

Skoda Vision X Skoda Vision X

Przednie koła napędza nowoczesny 130-konny silnik benzynowy 1.5 TSI, który zasilany może być benzyną lub gazem ziemnym dostarczanym z dwóch zbiorników (jeden zamontowano pod kanapą, drugi za tylną osią auta) – to genialne rozwiązanie dlatego, że samochód może mieć zasięg nawet większy niż obecne auta, silnik taki zapewnia dobre osiągi, a paliwo CNG jest najczystszym źródłem energii obok prądu elektrycznego. Znajdujące się natomiast z tyłu dwa silniki elektryczne – napędzane energią z akumulatora litowo-jonowego, który doładowuje się podczas jazdy i hamowania, oraz który można ładować podłączając auto do gniazdka – napędzają koła tylnej osi.

Sprawia to, że Vision X jest pierwszą Skodą, która wykorzystuje system e-four, czyli napęd na cztery koła bez fizycznego połączenia osi wałem napędowym. Takie rozwiązanie to przyszłość samochodów osobowych (terenowe i sportowe zostaną przy tradycyjnym napędzie), dlatego że zmniejsza masę samochodu, a więc także i zużycie energii podczas jazdy oraz dlatego, że miejsce które normalnie zajmuje wał napędowy można będzie wykorzystać do lepszego zagospodarowania przestrzeni w kabinie. A przede wszystkim do lepszego rozłożenia akumulatorów pod podłogą samochodu.

Skoda Vision X Skoda Vision X

Jakimi parametrami może pochwalić się ten samochód koncepcyjny? Tak innowacyjny układ napędowy pozwoli rozpędzić samochód do 100 km/h w zadowalające 9,3 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 200 km/h. Co równie istotne zasięg przy pełnych zbiornikach gazu i naładowanych akumulatorach ma wynieść aż 650 kilometrów, a średnia emisja dwutlenku węgla osiągnie bardzo dobry rezultat 89 g/km. To wartości, które przekonają niejednego przeciwnika samochodów z alternatywnym napędem.

Skoda Vision X Skoda Vision X

Przyszłość – pięć poziomów aut autonomicznych

Samochody elektryczne to najbliższa przyszłość – projekt, nad którym pracuje obecnie cały świat motoryzacji. Natomiast samochody autonomiczne, chociaż od lat mówi się o ich rychłym wprowadzeniu do masowej produkcji, są kolejny skokiem, którego termin ciągle jest odległy. Mimo to najwięksi producenci samochodów stale starają się rozwijać zdolności samochodów do jazdy „bez trzymanki”, czego rezultatem jest stopniowe wprowadzanie do sprzedaży autonomicznych aut kolejnych poziomów. O jakich poziomach mówimy?

Skoda Vision E Skoda Vision E

Pierwszy poziom reprezentują auta, które mogą w jednym czasie wykonywać jedną z czynności „autonomicznych”, czyli przykładowo utrzymywać stałą prędkość na autostradzie (aktywny tempomat). Do poziomu drugiego zaliczymy auta, które chociaż ciągle wymagają kontroli przez kierowcę, mogą momentami przejmować kontrolę nad autem wykonując kilka „autonomicznych” czynności w jednej chwili – to samochody wyposażone m.in. system automatycznego parkowania. Największa liczba nowych samochodów zawiera się właśnie w tych dwóch podstawowych poziomach.

Skoda Vision E Skoda Vision E

Kolejnym, trzecim poziomem są samochody, w których momentami kierowca może puścić kierownicę, zaprzestać obsługi pedałów, a nawet zająć się czymś innym niż obserwowanie drogi – takie auta mają np. rozbudowany system asystenta jazdy autostradami, czyli tzw. autopilota, który sam przyspiesza, hamuje i utrzymuje pas ruchu. W tym poziomie kierowca jednak ciągle powinien być gotowy do przejęcie kontroli nad samochodem. Wielu producentów chwali się już – w tym Skoda z modelem Vision E – że opracowało sprawnie działający samochód autonomiczny poziomu 3, jednak elementem hamulcowym jest prawo, które dopuszcza tylko do tego, aby takie pojazdy wspomagały kierowcę, a nie przejmowały kontrolę nad jazdą.

Natomiast poziom czwarty – to samochody, które robią wszystko za nas, ale muszą „czuć” naszą aktywność i mogą wymagać przejęcia kontroli np. w trakcie złych warunków pogodowych – oraz piąty – to w pełni autonomiczne pojazdy, w których możemy się zrelaksować, obejrzeć film czy przeczytać książkę – to cele do jakich w następnych latach będzie dążył cały motoryzacyjny świat.

Skoda Vision E Skoda Vision E

Samochody autonomiczne – na jakim etapie jest świat?

Wspomniany już model koncepcyjny Skoda Vision E posiada technologię pozwalającą na nazwanie go samochodem autonomicznym trzeciego poziomu, jednak jak wspomnieliśmy świat motoryzacji czeka na rozwój infrastruktury i opracowanie przepisów dopuszczających tego typu auta do ruchu. Skoda jednak nie poprzestaje na poziomie trzecim i pracuje nad samochodem o poprzeczkę bardziej autonomicznym. W Dziale Rozwoju Technicznego inżynierowie opracowują nowe technologie, z których wiele jest gotowych do działania w autach autonomicznych na poziomie czwartym, jednak tak zaawansowane samochody wymagają wielu lat badań, zbierania danych i rozwoju elektroniki oraz mechaniki – inżynierowie przyznają, że samochody w obecnym kształcie czeka z pewnością rozwój układów kierowniczych i hamulcowych, za nim na drogach na dobre zagoszczą bezpieczne pojazdy sterowane przez sztuczną inteligencję.