REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda startowała w wyścigu 24h Le Mans – wiedzieliście?

Siedemdziesiąta rocznica udziału Skody Sport w wyścigu 24h Le Mans to świetna okazja, żeby przypomnieć o tym zapomnianym już dziś etapie w historii marki.

2020-07-02
Skoda Sport w wyścigu 24h Le Mans Skoda Sport w wyścigu 24h Le Mans

Nie wszyscy wiedzą, że modele Skoda Tudor oraz Skoda Sport na przełomie lat 40. i 50. zajmowały najwyższe miejsca na podiach wyścigów w całej Europie. Ale zapewne jeszcze mniej osób ma świadomość, że Skoda Sport wystartowała również w legendarnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Teraz, z okazji 70. rocznicy tego wydarzenia oraz 125. rocznicy powstania marki Skoda całkowicie odrestaurowany model Sport powróci na tor i weźmie udział w Le Mans Classic, wyścigu historycznych pojazdów.

Warto przypomnieć, że po drugiej wojnie światowej Skoda uruchomiła produkcję nowych modeli samochodów – 1101/1102 Tudor. Ich nazwa nie tylko nawiązuje do brytyjskiej dynastii, ale także stanowi grę słów. Przywodzi bowiem na myśl angielskie „two door”, oznaczające dwoje drzwi.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 1089 cm sześc. pojazd szybko zyskał dużą popularność w całej Europie. Na tle innych samochodów produkowanych w tamtych czasach wyróżniał się solidną budową oraz nowoczesną konstrukcją. Okazał się także niezawodny na wyścigowych torach.

Skoda w Rajdzie Polski i w międzynarodowych wyścigach

W 1948 r. model zwyciężył w Rajdzie Polski. W południowoamerykańskim rajdzie z Montevideo do Melo i z powrotem, przemierzając pełen wyzwań teren, modele Skody zajęły pierwsze i drugie miejsce. Podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps w Belgii trzy modele Skody pokonały 1972 km trasy i ukończyły zawody długodystansowe, zajmując pierwsze trzy miejsca. Kierowcy ułożyli się w formację i w tak efektownym szyku przekroczyli linię mety. Seria zwycięstw sprawiła, że Skoda zaczęła snuć coraz bardziej ambitne plany.

W 1949 roku opracowano specjalną wersję samochodu wyścigowego, Skoda Sport, zainspirowaną modelem Tudor. Kabriolet z miejscem dla kierowcy i pasażera charakteryzował się skróconym o 400 mm rozstawem osi oraz wyjątkowo płaskim opływowym nadwoziem z lekkiego aluminium.

Pojazd debiutował w wyścigu Grand Prix Czechosłowacji, jednak jego twórcy planowali poddać model trudniejszemu wyzwaniu i zgłosić go do udziału w słynnym, całodobowym francuskim wyścigu 24h Le Mans. Zadaniem zawodników było pokonać jak największy dystans w ciągu doby. 24 czerwca 1950 roku ulepszona wersja modelu 1101 SPORT wystartowała w wyścigu.

Skoda Sport w wyścigu 24h Le Mans Skoda Sport w wyścigu 24h Le Mans

Skoda Sport w wyścigu 24h Le Mans

Skodą Sport kierowali Václav Bobek i Jaroslav Netušil. Pojazd ważył zaledwie 600 kg, a rozstaw jego osi wydłużono do 2150 milimetrów, specjalnie na potrzeby startu w Le Mans. Otwory wentylacyjne znalazły się obok głównych reflektorów, dzięki czemu powietrze chłodziło hamulce bębnowe przednich kół. Dwa dodatkowe reflektory ułatwiały jazdę w ciemności.

Resztę technologii w dużej mierze oparto na standardowym modelu Tudor. Model zawierał więc 12-woltowy układ elektryczny PAL i opony krzyżowe Barum. Chłodzony wodą czterocylindrowy silnik posiadał nieco wyższy stopień sprężania 8,6:1 i gaźnik Solex 40 UAIP. Umożliwiło to osiągnięcie mocy 50 KM (37 kW) przy 5200 obrotach na minutę, co stanowi wzrost prędkości o ponad 50 procent w stosunku do 32-konnego silnika produkcyjnego.

Po zasileniu samochodu standardowym ówczesnym paliwem wyścigowym – mieszanką benzyny, etanolu i acetonu – Skoda Sport osiągnęła prędkość maksymalną 140 km/h przy zużyciu zaledwie 12 litrów na 100 kilometrów. Masa samochodu napełnionego maksymalną ilością paliwa oraz wyposażonego w narzędzia i części zamienne wynosiła 700 kg.

Debiutujący w wyścigu 24h Le Mans Jaroslav Netušil i Václav Bobek dali z siebie wszystko. Osiągnęli średnią prędkość 126 km/h, walcząc o drugie miejsce w grupie 60 konkurentów w klasie do 1100 cm sześc. W specjalnej klasyfikacji współczynnika wydajności duet znalazł się na piątym miejscu. Jednak o świcie, po 13 ciężkich godzinach szybkiej jazdy, samochód Skoda Sport z numerem 44 zjechał z toru podczas 115. okrążenia.

Przyczyną niepowodzenia okazała się wada techniczna, która sprawiła, że pojazd został wyeliminowany z wyścigu. Element blokujący sworznia tłokowego pękł i nie było możliwości, by naprawić go na miejscu. Dla Skody był to jedyny wyścig 24h Le Mans w historii firmy. Trudna sytuacja polityczna uniemożliwiła udział przedstawicieli marki w kolejnych edycjach 24-godzinnego wyścigu.

Skoda Sport w wyścigu 24h Le Mans Skoda Sport w wyścigu 24h Le Mans

Powrót zabytkowej Skoda Sport na wyścig Le Mans

Dla uczczenia legendarnych 24-godzinnych zmagań we francuskim Sarthe od 2002 roku co dwa lata organizowany jest Le Mans Classic, wyścig dla pojazdów wyprodukowanych przed 1979 rokiem. W tym roku z okazji 125. rocznicy powstania marki oraz 70. rocznicy udziału Skoda Sport we francuskim wyścigu całkowicie odrestaurowany model miał wrócić na tor.

Z związku z epidemią COVID-19 tegoroczna edycja Le Mans Classic została przełożona na przyszły rok. Wydarzenie to jest jednak wielką gratką dla fanów motoryzacji oraz wyścigów, na którą warto poczekać.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>