REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda wyprodukowała w 2020 roku 750 tys. aut w Czechach

Pomimo przeszło miesięcznej przerwy, fabryki Skody w Czechach wyprodukowały w 2020 roku ponad 750 tys. samochodów. Królową jest oczywiście Octavia.

2021-02-02
Skoda Octavia czwartej generacji w produkcji Materiały prasowe
Skoda Octavia czwartej generacji w produkcji

Pandemia COVID-19 wpłynęła na dane produkcyjne z czeskich fabryk Skody, jednak mimo 39-dniowej przerwy, z linii produkcyjnych w fabrykach w Mladá Boleslav i Kvasinach zjechało ponad 750 000 pojazdów. Liderem okazał się model Octavia, którego wyprodukowano 187 000 egzemplarzy. Pod koniec listopada na innowacyjnej linii montażowej w Mladá Boleslav rozpoczęła się seryjna produkcja w pełni elektrycznego modelu Enyaq iV. Ponadto marka produkowała silniki, osie, nadwozia, a także skrzynie biegów i wysokonapięciowe akumulatory trakcyjne. W ubiegłym roku Skoda uruchomiła również liczne projekty mające na celu unowocześnienie procesów produkcyjnych.

– W związku z pandemią COVID-19 i koniecznym 39-dniowym zamknięciem naszych fabryk, przez ostatni rok działaliśmy w niezwykle trudnych warunkach. Niemniej jednak udało nam się wyprodukować 753 013 pojazdów w czeskich fabrykach. To efekt intensywnej pracy całego zespołu. Ponadto, zgodnie z harmonogramem, w naszym głównym zakładzie w Mladá Boleslav uruchomiono produkcję modelu Enyaq iV. Na specjalnej linii montażowej produkujemy obok siebie pojazdy w oparciu o modułową platformę MEB oraz o platformę MQB. To jedyna tego typu koncepcja na skalę całej Grupy Volkswagen – wyjaśnia Dr Michael Oeljeklaus, członek zarządu Skoda Auto ds. Produkcji i Logistyki.

350 modeli Enyaq iV dziennie

W fabryce w Mladá Boleslav Skoda wyprodukowała łącznie około 480 000 modeli Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Karoq i Enyaq iV. Najwięcej egzemplarzy, bo aż 187 000 sztuk, powstało modelu Octavia. Ponadto w ubiegłym roku marka wyprodukowała 411 000 silników, 383 000 manualnych skrzyń biegów typu MQ 200 i MQ 100, 76 000 wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych i 1 511 000 osi. Skoda zainwestowała 32 miliony euro w rozpoczętą pod koniec listopada produkcję nowego modelu Enyaq iV. Każdego dnia linia montażowa w pełni elastyczny sposób będzie produkować od 250 do 350 sztuk całkowicie elektrycznego SUV-a. Skoda zainwestowała także około 29 milionów euro w nową linię technologiczną do powlekania ultra cienką warstwą plazmy cylindrów stosowanych w nowych trzycylindrowych silnikach EVO z serii EA211.

Skoda Scala w produkcji Materiały prasowe
Skoda Scala w produkcji

Robot w fabryce w Kvasinach

Fabryka w Kvasinach wyprodukowała około 270 000 pojazdów. Oprócz modeli SUPERB i SUPERB iV z napędem hybrydowym typu plug-in budowano tu również SUV-y KODIAQ i Karoq, a także inne modele z Grupy Volkswagen. W zeszłym roku Skoda przyspieszyła modernizację fabryki. Od lipca 2020 roku marka używa robota KUKA do wyjmowania akumulatorów rozruchowych z palet i dostarczania ich na linię produkcyjną. Urządzenie może również układać w stos puste palety i paczki oraz zamawiać nowe palety z akumulatorami rozruchowymi z magazynu. Porusza się za pomocą wskazówek mobilnych. Od 2020 roku w zakładzie w Kvasinach marka testuje również system zwiększający bezpieczeństwo pracy. Wózki widłowe mogą wykrywać inne wózki przemysłowe lub pracowników i automatycznie hamować, jeśli istnieje ryzyko kolizji.

Przemysł 4.0 i program „NEXT LEVEL Skoda”

W 2020 roku w fabryce podzespołów w Vrchlabí Skoda wyprodukowała 470 000 sztuk automatycznych przekładni DSG DQ200, które są również stosowane w modelach innych marek Grupy Volkswagen. W swoim najnowocześniejszym zakładzie Skoda wdraża technologie Przemysłu 4.0. Aby przekonwertować linię produkcyjną, marka wykorzystała koncepcję „cyfrowego bliźniaka”. Dzięki temu można było z wyprzedzeniem sprawdzić działanie procesów produkcyjnych za pomocą komputerowych symulacji. Od lipca 2020 roku części do linii obróbczych CNC są zamawiane automatycznie, a następnie transportowane na maszyny CNC przez roboty. Fabryka w Vrchlabí wyznaczyła również standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju na koniec 2020 roku: fabryka podzespołów to pierwsza fabryka Skody na świecie, w której produkcja jest całkowicie neutralna pod względem emisji CO2.

Dzięki programowi „NEXT LEVEL Skoda” marka podejmuje kolejne kroki w procesie transformacji, koncentrując się na trzech priorytetach: rozszerzeniu portfolio modeli, zdobywaniu nowych rynków dla dalszego wzrostu i osiągnięciu wymiernego postępu w obszarach zrównoważonego rozwoju i różnorodności.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>