[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Skrzynie biegów - lata ewolucji

Kierownica, obręcze kół, fotele, deski rozdzielcze, a także dźwignie zmiany biegów - to elementy, które niegdyś wyglądały całkowicie inaczej. Oto kilka przykładów ewolucji lewarka zmiany biegów.

amis 2018-07-10
Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Może się nam wydawać, że samochody od dziesięcioleci niemal się nie zmieniły. Ciągle maja cztery koła, dwoje lub czworo drzwi, a także dwa reflektory i szybę czołową. Ale tak jest tylko, jeżeli popatrzymy na auta pobieżnie. Wchodząc w szczegóły okaże się, że samochody w każdym calu są dzisiaj inne. Przykładem niech będzie dźwignia zmiany biegów, "narzędzie" znane od początku motoryzacji, który spełnia tylko jedną, prostą funkcję - zmienia biegi. A mimo to nawet lewarek skrzyni zmienił się nie do poznania. Oto krótka historia - od 1904 roku do dzisiaj.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Laurin & Klement Voiturette A (1906 rok)

W pierwszych samochodach dźwignia zmiany biegów była montowana po prawej stronie kierowcy, co do zasady już poza kabiną auta. To ta pierwsza dźwignia od strony kierowcy - druga służyła do operowania hamulcem postojowym - którą trzeba było ścisnąć przed zmianą biegu. Pierwsze samochody miały znacznie mniej biegów niż dzisiaj - w prezentowanym aucie były to 3 biegi do przodu i jeden do tyłu.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Laurin & Klement SG (1913 rok)

Z czasem karoserie samochód stały się bardziej zamknięte, co miało być bezpieczniejsze i bardziej komfortowe dla kierowców. Niestety były też dosyć wąskie, więc dźwignia skrzyni biegów oraz hamulca postojowego nadal mieściły się poza kabiną samochodu.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Laurin & Klement Skoda 110 (1929 rok)

W latach dwudziestych ubiegłego stulecia samochody stały się większe i bardziej przestronne. Wtedy także zmieniono konstrukcję samochodu tak, aby dźwignia skrzyni biegów znajdowała się w jego wnętrzu - wystawała z podłogi pomiędzy pasażerami, czyli dokładnie tak jak przez kolejne dekady. W tych czasach samochody, mimo kierownicy po prawej stronie, poruszały się w Czechosłowacji lewą strona drogi.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Skoda Popular Monte Carlo (1937 rok)

Sportowe samochody w latach trzydziestych, takie jak Skoda Popular w wersji Monte Carlo, występowały z 3-biegowymi skrzyniami. Drążek nadal był montowany pomiędzy fotelami, ale teraz miał zaznaczony diagram, czyli drogi prowadzenia narysowane na gałce dźwigni.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Skoda Octavia (1960 rok)

Nawet Skoda została zamerykanizowana - w latach sześćdziesiątych samochody tej marki miały dźwignię zmiany biegów montowana przy kolumnie kierownicy. Dlaczego? Dzięki temu pasażerowie mieli więcej miejsca we wnętrzu. Można było także montować kanapę, zamiast dwóch oddzielny foteli.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Skoda 1000 MB (1966 rok)

Nie trwało to jednak długo, bo kilka lat później samochody Skody znów były oferowane z "tradycyjnie" umieszczoną dźwignia zmiany biegów, która ponownie wystawała z tunelu środkowego.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Skoda 125 L (1989 rok)

Niewiele zmieniało się w ustawieniu dźwigni, która dalej pozostawała w tym samym miejscu, zmieniał się natomiast kształt gałki. Kiedyś były drewniane i metalowe, teraz częściej zastępowano je plastikowymi lub wykonanymi z miękkiej pianki. Zwiększała się także liczba biegów - prezentowany model w 1989 roku oferował już 5-biegową przekładnie.

Dźwignia zmiany biegów Dźwignia zmiany biegów

Skoda Karoq (2018 rok)

Pierwsza Skoda z automatyczną przekładnią? To oczywiście pierwsza Skoda Octavia, która opcjonalnie mogła występować z 4-biegowym automatem. Od tego czasu zarówno skrzynie biegów, jak i same dźwignie, znacząco się zmieniły. Wprowadzono do sprzedaży nowoczesne i szybkie dwusprzęgłowe przekładnie DSG (nawet 7-biegowe), a dźwignie w topowych wersjach coraz częściej obszywane są skórą.