[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Systemy wspomagające parkowanie – w bojowych warunkach

Funkcja parkowania z przyczepą oraz system kamer 360 stopni to rozwiązania świetnie działające na pustym placu manewrowym. A jak sprawdzą się one w bojowych warunkach?

amis 2018-08-30
Systemy wspomagające parkowanie

Dzisiaj chyba żadna „dziedzina” motoryzacji nie budzi większych emocji niż rozwój elektronicznych systemów wspomagających kierowcę. Jedni cieszą się, że takie rozwiązania trafiają jako wyposażenie seryjne wielu samochodów, a inni wątpią w skuteczność systemów przejawiających jakiekolwiek zdolności do tzw. autonomicznej jazdy. Ale warto pamiętać, że systemy wspomagające to nie tylko system automatycznego awaryjnego hamowania czy rozwinięte tempomaty automatycznie sterujące samochodem w korkach. To także bardziej przyziemne i nie mniej przydatne systemy wspomagające parkowanie.

Jedną z marek, która w ostatnich latach dołączyła do swojej oferty wiele rozwiązań znanych dotąd jedynie z samochodów klasy premium jest Skoda. Oferta czeskiej marki nie ogranicza się oczywiście jedynie do czujników parkowania, systemu automatycznie parkującego samochód w wolnym miejscu czy funkcji ostrzegającej, a nawet hamującej samochód w przypadku zagrożenia kolizją w trakcie wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Jakiś czas temu oferta topowych modeli marki wzbogaciła się o system kamery 360 stopni oraz funkcję wspomagającą parkowanie z przyczepą. Oba te rozwiązania mieliśmy już okazję sprawdzać np. podczas pokazów na placu manewrowym, ale Skoda poszła o krok dalej i tym razem zaplanowała ich testy w skrajnie trudnych warunkach.

Systemy wspomagające parkowanie

System kamer 360 stopni

System ten (nazwany w Skodzie Area View Camera) dostępny jest jak na razie jedynie w SUV-ach czeskiej marki – modelach Kodiaq i Karoq – ale już niedługo trafi także do Superba, a być może również do Octavii. Wyświetla on na ekranie systemu multimedialnego widok z czterech kamer dookoła samochodu (umieszczone z przodu, z tyłu i dwie pod bocznymi lusterkami). Obraz z kamer ma rozdzielczość 1280 x 800 pikseli, a same obiektywy obejmują „wzrokiem” obszar szeroki na 180 stopni w poziomie i 120 stopni w pionie. Widok z nich w czasie rzeczywistym jest łączony przez specjalne oprogramowanie. Dzięki temu na ekranie możemy widzieć co dzieje się wokół samochodu na trzy sposoby: jeden obraz z wszystkich kamer lub wybierając jedną z kamer, której widok można powiększyć, ale jest dostępna także funkcja znana z samochodów klasy premium, czyli taka pozwalająca na wyświetlanie obrazu z lotu ptaka. Jak działa to w praktyce?

Systemy wspomagające parkowanie

Skoda wytyczyła trasę testową przez włoskie wybrzeże Amalfii, pełne ciasnych i krętych dróg, na których kierowcy skuterów przeciskają się z prawej i z lewej strony, a Włosi parkują swoje auta i motocykle, gdzie popadnie. W skrajnych sytuacjach wystarczy jednak tylko wcisnąć jeden przycisk i uruchomić widok z kamer, aby łatwiej ocenić, ile miejsca mamy między betonowym murkiem, a jadącym brawurowo z naprzeciwka kierowcą autobusu. Po dojeździe do celu przygotowano coś na wzór trasy sprawnościowej, gdzie trzeba było kilkukrotnie zaparkować raz przodem, a raz tyłem między dmuchanymi słupkami. Dla utrudnienia… zaklejono wszystkie szyby w testowanych Skodach Kodiaq!

Systemy wspomagające parkowanie

Ale nawet patrząc jedynie na ekran systemu multimedialnego parkowanie przodem, tyłem, ponownie przodem i wyjazd tyłem z tego „labiryntu” najlepszym zajął mniej niż 60 sekund! Może zmobilizowało ich położenie próby, czyli port, w którym wystarczyło wjechać o kilka centymetrów za daleko, aby zsunąć się wprost do morza? Tak czy inaczej system kamer 360 stopni zdał egzamin celująco – działa zaskakująco szybko i płynnie, a jakość obrazu, który co prawda nie jest w rozdzielczości HD, pozwala bez problemu oszacować ilość miejsca dzielącego samochód od przeszkody. Skoro dała radę w takich warunkach to bez problemu poradzi siebie z „wyszukiwaniem” betonowych słupków na parkingu pod galerią handlową.

Systemy wspomagające parkowanie

Funkcja wspomagania parkowania z przyczepą

Jeździliście kiedyś z przyczepą? Nie ma nic gorszego, szczególnie dla kierowcy, który rzadko podróżuje z takim „dodatkiem”. Z równowagi potrafi wyprowadzić kierowców nawet z pozoru proste cofanie na wprost. W tym i w innych przypadkach z pomocą przychodzi system o nazwie Trailer Assist, czyli elektroniczny „wspomagacz” cofania z przyczepą – nie ma znaczenia czy chodzi o przyczepę kempingową czy lawetę z łodzią motorową, ważne jest tylko to, aby jej długość (od haka holowniczego do jej osi) nie przekraczała 12 metrów.

Systemy wspomagające parkowanie

Aby skorzystać z tej funkcji przyczepa musi być zamontowana do fabrycznego haka holowniczego, prawidłowo musi być przymocowany również kabel. Następnie trzeba włączyć bieg wsteczny oraz wcisnąć przycisk na desce rozdzielczej – ten który odpowiada za asystenta parkowania. Jak sterujemy przyczepą? System przejmuje kontrolą nad kierownicą, a kierowca musi jedynie obsługiwać pedały oraz… pokrętło regulacji lusterek! To właśnie tym pokrętłem „skręcamy” przyczepą, a w zasadzie wskazujemy systemowi, w którą stronę chcemy zaparkować lub cofnąć – kąt skrętu zawsze jest widoczny na ekranie komputera pokładowego, można go też w każdej chwili zmieniać pokrętłem. Kiedy raz zadamy kierunek jazdy system sam zadba o to, aby przyczepa dokładnie w tym kierunku skręciła.

Systemy wspomagające parkowanie

Skąd system wie, jak się ona zachowuje? Specjalne oprogramowanie na bieżąco analizuje obraz z kamery cofania! Jeżeli wiemy już, że przyczepa jedzie w dobrym kierunku i pod dobrym kątem wystarczy pociągnąć pokrętłu w dół – wtedy damy sygnał systemowi, żeby wyprostował koła w samochodzie i kontynuował jazdę w tej linii. Takie zabawy na placu to żadne wyzwanie, dlatego w ramach próby sprawnościowej przyszło nam parkować… pomiędzy krzakami winorośli na zboczach Wezuwiusza – jednego z ostatnich aktywnych wulkanów Europy.

Systemy wspomagające parkowanie

Z początku sterowanie bardzo długą przyczepą Airstream za pomocą pokrętła regulacji lusterek wydawało się co najmniej dziwne. Trudno przyzwyczaić się do działania systemu, jednak po kilku przejazdach można było zauważyć, że każda próba parkowania w ciasno ustawionej bramce po kątem 90 stopni kończy się sukcesem. Ile trwa cofanie około 40 metrów w górę wzniesienia i parkowania pod tak ostrym kątem? Bez systemu pewnie wieki, ale dzięki Trailer Assist można to zrobić w mniej niż 40 sekund! Nawet jeżeli nie korzysta się z takiego systemu na co dzień – bo się nie korzysta, nie ma co ukrywać – to jeżeli przyda się on chociaż raz na wakacjach, to warto było się nim zainteresować.

Oba systemy są oczywiście opcjonalne. Przykładowo w Skodzie Kodiaq Area View Camera to wydatek od 3300 złotych, natomiast za Trailer Assist trzeba zapłacić od 4400 złotych.