[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

TOP 8 – najlepsze Skody RS w historii

Skoda Kodiaq RS pobiła rekord toru Nurburgring w swojej kategorii, a to idealny moment, aby przypomnieć sobie najważniejsze samochody w historii usportowionych modeli RS.

amis 2018-06-19
Skoda Kodiaq RS Skoda Kodiaq RS

Ponad 20 kilometrów długości i przeszło 160 ekstremalnie szybkich zakrętów ciasnej i zdradliwej Północnej Pętli Nurburgringu to wyzwanie dla najszybszych samochodów na świecie – to właśnie tutaj supersamochody i auta wyścigowe biją się o palmę pierwszeństwa na liście najszybszych przejazdów tego toru. Wspomnieć choćby ostatni rewelacyjny wynik Porsche 919 Hybrid Evo. Ale walka o najlepszy czas na tym obiekcie toczy się także w mniej spektakularnych klasach – jedną z nich zdominowała właśnie Skoda Kodiaq RS, czyli usportowiony model czeskiego SUV-a.

Nie znajdziemy chyba lepszego momentu na zaprezentowanie najciekawszych, najbardziej przełomowych i najbardziej utytułowanych samochodów z oznaczeniem vRS na masce – „RS” oznacza sport rajdowy (ang. Rally Sport), natomiast „v” jest tutaj od słowa zwycięstwo (ang. „victory”), ale wymawiane jest jedynie w Wielkiej Brytanii. Nie jest to nazwa na wyrost, bo i z rajdami, i ze zwycięstwami Skody mają dużo wspólnego.

Oto nasze Top 8 w losowej kolejności.

Skoda Kodiaq RS Skoda Kodiaq RS

1. Skoda Kodiaq RS

Wspomniany już samochód kierowany przez słynną Sabinę Schmitz pokonał „Zielone Piekło” w czasie 9 minut 29,84 sekund – dało to modelowi tytuł najszybszego siedmiomiejscowego SUV-a na tym torze. Wpływ na taki wynik miał zapewne napęd na cztery koła, przekładnia DSG oraz debiutujący w Skodzie silnik 2.0 TDI biturbo – generuje on 239 KM – ale także doświadczenie kierowcy, która pokonała ten tor już przeszło 30 000 razy!

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

3. Skoda RS 2000


To jedyny w tym zestawieniu model koncepcyjny, ale tak efektownie wyglądający samochód zwyczajnie musiał się znaleźć w naszym zestawieniu. Model ten zbudowano z myślą o słynnym zlocie tuningowym w Worthersee i nigdy nie wyjechał na drogi publiczne. Bazuje on na Skodzie Fabii RS, ale nadwozie ma stylizowane jak rajdowe S2000 – tyle, że nie ma dachu, ani ramek w szybach. Najważniejszy jest tutaj wygląd – ten RS prezentuje się obłędnie.

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

4. Skoda Octavia RS (2001)


W 2001 roku Skoda wkroczyła w nowy etap i po raz pierwszy zaprezentowała usportowioną Octavię. Model RS miał napęd na przednie koła, mechaniczną skrzynię biegów oraz silnik 1.8 turbo o mocy 180 KM. W tym samym roku Skoda wypuściła na rynek 100 modeli w specjalnej edycji przypominającej malowaniem model Octavia WRC startujący w rajdowych mistrzostwach świata.

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

5. Skoda Fabia RS (2010)


Miejska Fabia także w pierwszej generacji występowała w odmianie RS, ale to drugie jej wcielenie przyniosło wiele nowinek. Po raz pierwszy model ten oferowany był także jako kombi, dostępna była dwusprzęgłowa przekładnia DSG, a do napędu posłużył doładowany turbosprężarką i sprężarką mechaniczną silnik 1.4 TSI – moc 180 KM pozwalała na rozpędzenie małej Fabii do niemal 230 km/h.

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

6. Skoda Octavia RS 4x4 (2015)

Trzy lata temu do oferty Skody Octavii RS dołączyła po raz pierwszy odmiana napędzana na cztery koła. Taki napęd dostępny jest tyko w wersji z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 184 KM. Od tej chwili Octavia RS stała się szybkim i bezpiecznym samochodem w każdych warunkach drogowych.

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

7. Skoda 180/200 RS


Jedne z najrzadszych i z pewnością najbardziej egzotycznych modeli Skody w historii – 180 RS i 200 RS to rajdowe prototypy, które powstały łącznie w liczbie trzech egzemplarzy. Samochody te miały umieszczony z tyłu silnik 1.8 o mocy 154 (180 RS) lub 163 KM (200 RS), napęd na tylne koła i mechaniczną przekładnie – tak uzbrojone miały podbić rajdowe oesy. Ale zanim na dobre zaczęła się ich historia zostały zastąpione wspomnianą wcześniej słynną Skodą 130 RS.

TOP 8 Skody RS TOP 8 Skody RS

8. Skoda Skoda Octavia RS 245 (2017)

W tym zestawieniu po prostu musiała się znaleźć Octavia RS w wersji 245-konnej – to najszybsza drogowa Octavia w historii. Samochód ma napęd na przednie koła, ale dzięki elektronicznie sterowanemu mechanizmowi różnicowemu prowadzi się jak po sznurku. Model ten za sprawą wyższej mocy silnika przyspiesza do setki w 6,6 sekundy, a dzięki funkcji Driving Mode Select kierowca może zmieniać charakterystykę pracy m.in. silnika, zawieszenia i wydechu.