REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Z Czech do Szanghaju. Kolejowy transport Skody

Dostarczając jeden i ćwierć miliona samochodów rocznie, Skoda musiała dopracować swoją logistykę. Ważną rolę gra w niej kolej.

2020-01-29
Skoda wykorzystuje kolej do transportu aut i części Skoda wykorzystuje kolej do transportu aut i części

Sto piętnaście lat po wprowadzeniu pierwszego samochodu do produkcji, Skoda Auto działa na ponad 100 rynkach, dostarczając rocznie 1,24 miliona pojazdów klientom na całym świecie. Dla marki działającej globalnie dużym wyzwaniem jest aspekt logistyczny, związany z transportem pojazdów.

W tym obszarze Skoda stawia na transport koleją, odciążając europejskie drogi i dbając przy tym o regularne obniżanie emisji CO2, która powstaje przy transporcie nowych modeli.

Każdego dnia 14 pociągów w ponad 200 wagonach transportuje w czterech różnych kierunkach samochody i części samochodowe wyprodukowane w fabrykach Skoda w miejscowościach Kvasiny oraz Mladá Boleslav.

Platformy załadowane są nowymi samochodami gotowymi na eksport, kontenerami z półfabrykatami, które trafiają do zakładów produkcyjnych w Rosji oraz samochodami w częściach, które zostaną złożone w zakładach montażowych na Ukrainie i w Kazachstanie.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Trzysta tysięcy wagonów każdego miesiąca

Transport kolejowy pełni ważną rolę w kwestii logistyki samochodów, które zjeżdżają z taśm produkcyjnych Skody. Aż 56 proc. dziennej produkcji jest przewożone koleją.

Każdego dnia z zakładów produkcyjnych w Mladá Boleslav odjeżdża osiem pociągów a z fabryki w Kvasinach kolejne sześć. Każdego roku tylko z zakładów w Mladá Boleslav transportowane jest ponad 350 000 samochodów na ponad 34 000 wagonów.

- Gdybyśmy ustawili wszystkie składy kolejowe w jednym rzędzie, ich długość wynosiłaby ponad 900 km, co równa się odległości między Mladá Boleslav a Paryżem - mówi Jiří Cee, dyrektor ds. logistyki w Skoda.

W punkcie przeładunkowym pracownicy bocznicy kolejowej przy fabrykach Skody odbierają puste wagony od przewoźników, które kierują do punktów ekspedycji. Po ich załadowaniu wyznaczana jest trasa i skład kolejowy gotowy do opuszczenia fabryki.

Bocznica kolejowa ma około 20 km długości i jest obsługiwana przez dwie nowoczesne lokomotywy EffiShunter. Każda z nich waży około 72 ton i jest w stanie przewozić ładunki o masie do 1400 ton. Szaro-zielone lokomotywy napędzane są silnikami, które spełniają najsurowsze wymagania dotyczące emisji spalin Stage IIIB. Ponadto obecnie wykorzystywane lokomotywy zużywają o połowę mniej oleju napędowego w porównaniu ze starszymi jednostkami tego typu.

Zobacz także: niezwykły pojedynek - KITT kontra GMC Drużyny A

Z Mladá Boleslav do Szanghaju

Obie lokomotywy działają w siedmiu miejscach ekspedycji w zakładzie Mladá Boleslav. Gotowe do transportu samochody ładowane są na pięciu torach, a pozostałe dwa są przeznaczone do załadunku pojazdów w częściach, które zostaną złożone w zagranicznych zakładach.

Każdy z wagonów może pomieścić od ośmiu do dwunastu pojazdów, w zależności od długości wagonu i modelu samochodu. Każdy pojazd zabezpieczony jest czterema blokami na każdej z osi, które dodatkowo stabilizują pojazd.

Pociągi z częściami i samochodami Skoda z fabryki w Mladá Boleslav odjeżdżają w czterech różnych kierunkach. Każdego dnia jeden pociąg jest kierowany do Polski. Kolejny kierunek to Niemcy. Aż 80 proc. z tych składów trafia do portów na północy kraju, gdzie samochody i części samochodowe załadowane są na statki płynące m.in.: do Mumbaju, Szanghaju lub Oranu.

Pozostała część kierowana jest do magazynów w Niemczech, skąd trafia do niemieckich klientów. Trzeci kierunek to port Koper w Słowenii. Tam transport jest przeładowywany na statki i trafia do Grecji i krajów Bliskiego Wschodu. Ostatni, czwarty kierunek to Włochy.

Zobacz także: 680 KM w elektrycznym modelu Volkswagena

Nowoczesna logistyka kolejowa Skody

Podczas procesów logistycznych wykorzystywane są nowoczesne technologie. Elektronika pozwala dyspozytorom pociągów obserwować ustawienie trasy i zajętość poszczególnych torów.

Lokomotywy są zdalnie monitorowane, dzięki czemu dyspozytorzy mogą obserwować przebieg, godziny pracy, stopień wykorzystania składów i lokomotyw, ich zużycie i ewentualne awarie.

Operacje logistyczne są szczegółowo planowane a każda trasa ma ustalony harmonogram. Dyspozytor bocznicy Skoda ma bezpośredni kontakt z krajowym dyspozytorem kolejowym i wspólnie zarządzają wszystkimi procesami, stale monitorując sytuację na torach.

Zobacz także: Mitsubishi Eclipse Cross - niskie koszty eksploatacji

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>