Od redaktora:

Roman Popkiewicz

Rozwiń

Podczas salonu samochodowego w Paryżu wzięliśmy udział w spotkaniu z szefem koncernu Stellantis Carlosem Tavaresem. Wskazywał on, że spodziewane wymogi normy Euro 7 „wykroczą poza możliwości praw fizyki”.

A z tym znaczny kłady wiążą się olbrzymie nakłady i w konsekwencji znaczny wzrost cen nowych aut. To wszystko w sytuacji, kiedy ceny samochodów i tak rosną chociażby z powodu inflacji, a europejskie firmy i tak ponoszą ogromne koszty związane z masową elektryfikacją, bo przecież w niektórych krajach Europy od 2030 roku nie będzie można sprzedawać aut spalinowych.

„Po co nam kolejny, bardzo kosztowny, a tylko przejściowy etap?” – pytał Tavares. „Wydawanie pieniędzy na stworzenie silników spalinowych nowej generacji, które będą w użyciu tylko przez kilka lat, nie ma żadnego sensu. Poza tym wprowadzenie normy Euro 7 było kilkakrotnie opóźniane właśnie dlatego, że już przy obecnych normach emisji jesteśmy bardzo blisko granicy możliwości. A fizycznych ograniczeń nie da się przekroczyć”.

Wygląda na to, że ktoś rozsądny we władzach UE zgadza się z Carlosem Tavaresem. Jak wynika z raportu „Politico” przygotowanego na podstawie dokumentów, które wyciekły, Unia znacznie złagodzi wymogi nowej normy emisji, powołując się m.in. na to, że przy obecnym wzroście cen coraz więcej ludzi po prostu nie stać na nowy samochód.

I bardzo dobrze – jak coś nie ma sensu, to lepiej z tego zrezygnować. Skoro mamy się zelektryfikować, to skoncentrujmy się na tym i zróbmy to porządnie.

Polecamy:


NA WYŻSZYM POZIOMIE


Porsche Panamera GTS i BMW M850i Gran Coupé mają silniki V8 i łączą w sobie cechy limuzyny i samochodu sportowego. Które z nich jest w tym bardziej przekonujące? To okaże się na końcu testu porównawczego.




WYDANIA SPECJALNE


Jak co roku przygotowaliśmy wydania specjalne „auto motor i sport”. Jedno z nich zostało po raz pierwszy w całości poświęcone Cuprze, a staramy się w nim przedstawić świat młodej marki – w tym zapowiadane na najbliższe lata nowe modele. Drugie tegoroczne wydanie dotyczy Skody, i jest nieco inaczej skonstruowane niż zeszyty z poprzednich lat – tym razem staramy się podkreślić cyfrowe funkcje samochodu. Obydwa wydania można kupić zarówno w empikach, jak i w sprzedaży internetowej.

KUP WYDANIE