Od redaktora:

Jarosław Brach

Rozwiń

Mentalnościowy zaścianek

Nie od dzisiaj doskonale wiadomo, że polski sektor drogowego transportu ładunków, w tym głównie jego część odpowiedzialną za obsługę ruchu międzynarodowego, w najbliższym okresie czekają dość poważne przekształcenia. Z jednej strony wynikają one ze zmian notowanych w jego otoczeniu zewnętrznym, niestety przeważnie dla niego niekorzystnych, z drugiej z samych procesów w nim zachodzących. Zasadniczy problem, moim zdaniem, polega tu jednak na tym, że poza pewnymi wyjątkami ogólna kondycja mentalna tego sektora nie prezentuje się najlepiej. Czego dotyczy kwestia?

W połowie czerwca turecki Kässbohrer zorganizował w swojej niemieckiej montowni mieszczącej się w małym miasteczku pod Ulm imprezę związaną z uczczeniem 125-lecia istnienia tej nobliwej marki. Zaprosił na nią m.in. wielu przewoźników. Niezwykle ciekawą, jedną z licznie przygotowanych atrakcji podczas tego spotkania była specjalna tablica zwierzeń, na której goście – w ramach czterech wydzielonych grup tematycznych – mogli podawać swoje sugestie, obawy i wskazówki. Dotyczyły one zagadnień związanych z dalszym rozwojem technologii drogowego przemieszczania ładunków, w tym odnoszących się do autonomizacji i elektryzacji pojazdów, bezpieczeństwa przesyłu, przechowywania danych w sieciach itd. Innymi słowy, poruszana tu problematyka bezpośrednio wiązała się m.in. z postępem. Ogółem na tej tablicy pojawiło się kilkadziesiąt karteczek z uwagami. W ten prosty sposób specjaliści z Kässbohrera zdobyli bezcenną wiedzę z pierwszej ręki na temat oczekiwań i obaw nabywców. Nawet bowiem nie skrywali, że pozyskane w ten sposób informacje będą poddane dalszej analizie i obróbce, stanowiąc przyczynek do późniejszych prac badawczo-rozwojowych. Co przy tym ciekawe, przy okazji nikt nie pisał o kłopotach z kierowcami, niekorzystnych przepisach itd. Żeby było jasne: to nie jest tak, że w Niemczech prowadzenie tego biznesu jest usłane tylko samymi różami, podczas gdy u nas przypomina jazdę po belgijskim bruku.

Gdy powiedziałem o tym kilku kolegom z rodzimych spółek importujących ciężarówki, ci mocno złapali się za głowy. Jeden z nich bezceremonialnie stwierdził, że gdyby chciał organizować szkolenie o tym, jak oszukać ZUS i pograć z urzędem skarbowym, sala zapewne pękałaby w szwach. Gdyby jeszcze dodać moduł tematyczny „kierowcy to złodzieje” oraz „uszczelki między kierownicą a pedałem gazu”, nawet miejsca na suficie byłyby zajęte, a uczestnicy wręcz samozadowalaliby się w swoich narzekaniach i poszukiwaniu dalszych ścieżek chachmęcenia. Tymczasem na szczęście takich szkoleń nie ma – chociaż są o nie zapytania. Odbywają się natomiast kursy, jak sprawniej i efektywniej, za pomocą zestawu skrojonych na miarę narzędzi, takich jak systemy zarządzania flotą, prowadzić tę działalność. Niestety, w odróżnieniu od przedsiębiorców z Zachodu u nas realne zainteresowanie tego rodzaju douczaniem wciąż jest niewielkie. I właśnie w tym tkwi sedno problemu. Gdy na Zachodzie myśli się, jak zwiększać przychody i optymalizować wydatki, u nas w dalszym ciągu niejednokrotnie niemal cały wysiłek skupia się na cięciu kosztów. Może nadal jakieś grosiki da się ugrać, żerując na kierowcach albo kombinując z paliwem.

Wiem, że na szczęście w ostatnim okresie w tej sferze zaznaczył się pewien pozytywny postęp, lecz wciąż trzeba tu wiele zmienić. Problem polega na tym, by dalej nie ciąć kosztów, w tym nawet nie całkiem legalnie, lecz by podnosić przychody w stopniu większym niż notowany wzrost rozchodów. Zachód idzie właśnie tą drogą, mocno inwestując w najnowsze systemy zarządzania zasobami, by maksymalnie optymalizować każde ich spożytkowanie. U nas zaś ciągle zbyt często myśli się, że konkurencyjność da się zachować, wydając mniej. I to jest zła droga – żadna organizacja nie przetrwa, chcąc jedynie ograniczać wypływ pieniądza, bo zgodnie z tym podejściem wypływ ten powinna zminimalizować do zera i następnie... zamknąć się. Tymczasem klucz do odniesienia sukcesu znajduje się po stronie przychodowej. I im szybciej jak największa część polskich podmiotów z tego sektora przyswoi sobie tę regułę, tym bardziej podniesie swoje szanse na dalsze funkcjonowanie w tym wyjątkowo trudnym segmencie rynku.

Polecamy:

SZCZĘŚNIAK.
Polska firma rodzinna skonfigurowała jeden z najlepszych na świecie ciężkich kołowych KWZT.

MAN LION’S CITY.
Najnowsza odsłona miejskiego autobusu rodem ze Starachowic właśnie wkroczyła na rynek.

Ciężarówki i Autobusy 07-08/2018 - Spis treści

W tym numerze:

9 25-lecie Volvo FH

Dla uczczenia 25-lecia tego wydarzenia koncern prezentuje Edycję Specjalną tego modelu.

12 Daimler Trucks

Daimler Trucks rozpoczyna nową erę produkcji ciężarówek w Brazylii.

13 DAF – spojrzenie w przyszłość

O najnowszych projektach holenderskiej frmy związanych z wdrażaniem m.in. zasad Transportu 4.0.

19 MAN sprzedaż

O rozwijaniu przez MAN-a zespołu wsparcia samej sprzedaży oraz późniejszej eksploatacji u klienta.

22 Volkswagen – nowe technologie cz. 3

Kolejna część opowieści o ścieżce wprowadzania przez VW zasad Transportu 4.0.

28 Volvo - elektryczny autobus

Pionierska automatyzacja: Volvo prezentuje swój autonomiczny autobus

29 Projekty Renault: VE10 i VE20

O wizjonerskim projekcie Renault V.I. sprzed trzech dekad.

32 Scania dla społeczeństwa, gospodarki i przyrody cz. 2

O rozwijaniu przez szwedzki koncern pojazdów i produktów wspomagających powstałych z myślą o przewozach w miastach

37 Laxå – mały, wielki pomocnik Scanii

O małym szwedzkim podmiocie robiącym dla Scanii niezwykle zaawansowane technicznie konstrukcje.

40 Kamaz nowej generacji

O najnowszym wariancie dedykowanym m.in. dla służb komunalnych.

43 Szczęśniak - nowy wóz KWZT

Druga część artykułu o skompletowanym w Polsce jednym z najnowocześniejszych na świecie kołowych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego

47 125 lat innowacyjności Schmitz Cargobull

125 lat innowacyjności Schmitz Cargobull

50 MAN Lion’s City nowej generacji

O najnowszej generacji autobusów miejskich niemieckiego podmiotu.

53 Solaris z nowym inwestorem

Najnowsze wieści od bolechowskiego wytwórcy.

56 Volvo - nowe autobusy turystyczne

O najnowszej generacji autokarów szwedzkiego potentata.

58 Royal Mail - elektryczna ciężarówka

Brytyjska Poczta Królewska - Royal Mail - testuje dostawcze ciężarówki elektryczne.

60 Volvo - systemy wspomagające kierowcę

Większe bezpieczeństwo ruchu drogowego i lepsze warunki pracy kierowców.

61 Większe bezpieczeństwo ruchu drogowego i lepsze warunki pracy kierowców.

Nowy, uniwersalny dostawczak.

63 Steinwinter Supercargo 2040

Interesujące wizje.

66 Interesujące wizje. 66

Elektryczna furgonetka.