Błyskawiczny start, nawet z lekkim piskiem opon, szybka zmiana biegów, dynamiczne wyprzedzanie, duża prędkość na zakręcie, skuteczne hamowanie i dalej gaz! Któż tego nie lubi, przynajmniej od czasu do czasu?! Aby nieustannie doświadczać takich przyjemności, nie trzeba mieć kilkuset tysięcy złotych.
Auta sportowe za 40 tys. zł
Moc jest z nimi, bez dwóch zdań. Poza tym świetnie wyglądają, bo nawet jeśli nie mają nadwozi coupé, różnią się od cywilnych wersji. Subaru Impreza WRX STI, Toyota Celica, Golf GTI/R32, BMW 3 Coupe, Nissan 350Z, Porsche Boxster - doradzamy co kupić.


40 tysięcy okazuje się całkiem wystarczającą kwotą. Jednak od razu musisz pogodzić się z tym, że kupisz auto już nieprodukowane. Cudów nie ma. Tak więc możesz wybrać albo model starszej generacji, jak BMW 3 E92, Nissan 350Z, Porsche Boxster, Subaru Impreza WRX czy Volkswagen Golf V GTI, albo taki, który wymarł bezpotomnie, jak np. Toyota Celica. Właśnie tych sześć aut polecamy. Każde z nich łączy co najmniej dobre osiągi z ciekawą prezencją i ceną ok. 40 tys. zł, a bywa, że niższą. Każde jest jednak dość rzadkim okazem na wtórnym rynku, musisz więc uzbroić się w cierpliwość, poszukując sensownego egzemplarza.
-
WYDARZENIA
Za biurkiem jak w samochodzie - biurowy fotel z napędem od VW
-
FINANSE I PRAWO
Jak jeździć po dziurach i jak uzyskać odszkodowanie za uszkodzenie auta?
-
FINANSE I PRAWO
Ekrany akustyczne przy drogach – co mówią przepisy?
-
PIERWSZA JAZDA
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: SUV jak żaden inny - JAZDA
-
BEZPIECZEŃSTWO
Jazda na suwak - kiedy działa, a kiedy nie? To nie takie oczywiste

– Kupując używany, sportowy samochód, trzeba szczególną uwagę zwrócić na jego stan techniczny – zaznacza Jacek Gnoiński z działu analiz rynku Info-Eksperta, publikującego cenniki używanych aut. – Nie powinno się ufać sprzedającemu, że wszystko z autem jest w porządku. Zasięgnięcie opinii rzeczoznawcy, czy też podstawowy przegląd w stacji serwisowej powinien być regułą przy zakupie takiego auta. Samochody te eksploatowane w dość ekstremalny sposób i naprawiane w „stodole” stwarzają niebezpieczeństwo nie tylko dla kierowcy. Często też dokonuje się modyfikacji tych pojazdów i wtedy sprawdzenie stanu technicznego jest bezwzględnie konieczne. Oczywiście dobrze, gdy auto ma pełną historię przeglądów, zakupu oraz tuningu.

A czy taki samochód może być dobrą inwestycją? Od Jędrzeja Ratajskiego z działu badań rynku Eurotaksu otrzymaliśmy dane, z których wynika, że modele noszące miano sportowych cechuje nieco mniejsza lub podobna utrata wartości jak ich „cywilnych” wersji. Np. 9-letnie Subaru Impreza 2.5 WRX straciło 73%, podczas gdy Impreza 2.0 – 74% wartości.
W przypadku BMW serii 3 różnica jest większa. 8-letnie coupé E92 utraciło 74% początkowej wartości, a sedan E90 o cztery punkty więcej – 78%. Pamiętaj jednak, że kwota, jaką ktoś zapłacił za sportowy pojazd w chwili pierwszego zakupu była dużo wyższa niż w wypadku słabszych modeli w popularnych wersjach hatchback czy sedan. Tak więc sportowe i w salonach, i na rynku używanych są po prostu droższe.

Porsche Boxster (986)
Pierwsza generacja Boxstera jest już „dziadkiem”, a reflektorami à la jajko sadzone przypomina mało urodziwe Porsche 911 typ 996. Takie komentarze możesz usłyszeć od sąsiadów zazdroszczących Ci Porszaka. Boxster to dwumiejscowy kabriolet z miękkim dachem, z sześciocylindrowym bokserem. Podstawowy wariant 2.7 ma moc 220 KM, zaś S 3.2 – 252 KM.
Stosunek mocy do masy
0,18 KM/kg (Boxster 220 KM)
Dwie nowe letnie opony na tylną oś
Bridgestone Potenza Adrenalin RE 002 225/50 R16, 850 zł
To Porsche. Tylny napęd. Bardzo dobre wyważenie konstrukcji i sportowe właściwości jezdne. Wyraźny dźwięk boksera dobiegający zza pleców.
Zaskakująco wąskie fotele. Słaba widoczność z kabiny przy zamkniętym dachu. Liczba schowków rozczarowująca nawet jak na sportowy model.
Co jest na sprzedaż
Boxster jest dosyć tani jak na Porsche, ale również mało popularny na wtórnym rynku. Można znaleźć około 50 ogłoszeń o jego sprzedaży, podczas gdy „911” aż 300. Jednak gdy ograniczysz roczniki do 2004, do interesującej nas pierwszej generacji, okaże się, że ofert jest kilkanaście. Z reguły wszystkie auta pochodzą z zachodniej Europy, kilka opatrzono w ogłoszeniach dopiskiem „bezwypadkowy”.
Ceny aut na rynku wtórnym | |||||
Rocznik | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 |
Boxster | 49 700 | 45 700 | 38 850 | 35 750 | 32 900 |
Boxster S | 60 300 | 55 500 | 45 200 | 41 600 | 38 250 |
Pogrubionym drukiem auta w interesującej nas cenie.
Źródło: Info-Ekspert, luty 2015 r., podstawowa wersja wyposażenia dla danego silnika i rocznika, ceny w złotych.

Nissan 350Z
Do wyboru masz trzydrzwiowe coupé albo kabriolet Roadster (oczywiście dwudrzwiowy). Miejsca w kabinie zawsze są dwa, wygodne. Przed oczami rozpościera się rasowy kokpit, nie przeniesiony z żadnego zwykłego Nissana. Wyboru jednostki napędowej nie ma, jest tylko 3.5 V6 o mocy rosnącej z latami z 280, poprzez 300 do 313 KM. Rozkład masy przód/tył bardzo dobry – 53/47%.
Stosunek mocy do masy
0,17 KM/kg (coupé 280 KM)
Dwie nowe letnie opony na tylną oś
Riken Maystorm 2 B2 245/45 R18, 622 zł
Tylny napęd. Wystarczająco mocny silnik nawet dla wymagających kierowców. Rasowe zachowanie na drodze.
Duży poziom hałasu podczas jazdy, również od tylnych opon. Egzemplarze z USA bywają tańsze, ale gorzej się prowadzą.
Co jest na sprzedaż
Czeka na Ciebie około 40 sztuk Nissana 350Z, kilkanaście z nich podobno nie doświadczyło wypadku. Zdecydowana większość egzemplarzy kosztuje w granicach 40 tys. zł albo mniej. Kabriolet? Proszę bardzo, 7-10 ogłoszeń, zależy od dnia. Podobna liczba, niezależnie od rodzaju nadwozia, to Nissany sprowadzone z rynku amerykańskiego. A w kilku egzemplarzach znajdziesz instalację gazową.
Ceny aut na rynku wtórnym | |||||
Rocznik | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
350Z | 53 000 | 44 500 | 39 650 | 35 600 | 32 850 |
350Z* | 58 900 | 46 900 | 41 800 | 37 500 | - |
Pogrubionym drukiem auta w interesującej nas cenie.
Źródło: Info-Ekspert, luty 2015 r., podstawowa wersja wyposażenia dla danego silnika i rocznika, ceny w złotych.
* - Roadster, czyli cabrio

BMW E92 Coupe
Popieramy jeżdżenie możliwe niestarymi autami, dlatego proponujemy E92, a nie E46 Coupé. To jedna generacja wstecz, a nie dwie. Problem może być taki, że z silnikami za bardzo nie poszalejesz. Chociaż… 170-konny benzynowy motor 2.0 w 320i potrafi dostarczyć sporo wrażeń, tym bardziej że zawieszenie pozwala na wiele, a masa auta została rozłożona na osie pół na pół.
Stosunek mocy do masy
0,13 KM/kg (320i)
Dwie nowe letnie opony na tylną oś
Sava Intensa UHP 225/45 R17, 564 zł
Tylny napęd albo 4x4, właściwości jezdne na wysokim poziomie. Zaskakująco dużo miejsca na tylnej kanapie i normalny, 440-litrowy bagażnik.
Brak górnych uchwytów z tyłu, co może przeszkadzać niektórym pasażerkom/ pasażerom. Są egzemplarze tylko z manualną klimatyzacją.
Co jest na sprzedaż
Szukanie E92 w internecie nie jest najłatwiejsze, bo nadwozie trzeba wybrać w opcjach albo ogłoszenia wszystkich „3” wszystkich generacji są posegregowane według oznaczeń silników. Po przefiltrowaniu okaże się, że aut tych jest prawie 200. Najtańsze 320i kosztują około 40 tys. zł, czasem możesz za te pieniądze kupić turbodiesla 320d, ze stanem licznika w granicach 200 tys. km.
Ceny aut na rynku wtórnym | |||||
Rocznik | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
320i | 54 700 | 45 600 | 41 800 | 36 200 | - |
325i | 70 800 | 60 100 | 53 400 | 46 400 | 39 000 |
330i | 74 800 | 63 800 | 56 400 | 49 800 | 41 300 |
320d | 62 700 | 53 300 | 48 600 | 42 400 | - |
Pogrubionym drukiem auta w interesującej nas cenie.
Źródło: Info-Ekspert, luty 2015 r., podstawowa wersja wyposażenia dla danego silnika i rocznika, ceny w złotych.

Subaru WRX/WRX STI
WRX to sportowa wersja Imprezy, a WRX STI jest sportowa jeszcze bardziej. WRX do 2007 roku to sedan lub kombi, WRX STI to tylko sedan. Lepszą opinią cieszą się starsze boksery 2.0 (218, 225, 265 KM), odporniejsze na katowanie. Nowsze, 2,5-litrowe (230, 280 KM) są delikatniejsze, bardziej czułe na przegrzanie. Oczywiście każde WRX i STI ma stały napęd wszystkich kół.
Stosunek mocy do masy
0,15 KM/kg (WRX 225 KM)
Komplet nowych letnich opon na obie osie
Uniroyal Rainsport 3 215/45 R17, 1524 zł
Sprawdzony, stały układ 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym. Bulgot boksera. Dobre czucie w układzie kierowniczym. Pięć miejsc (może się przydać).
Turboboksery palą, ile chcą. Dziwaczna stylizacja przodu, mimo dwóch liftingów. Wygląd kokpitu również nie wzbudza niczyich zachwytów.
Co jest nas sprzedaż
Niestety, na największym portalu najmocniejsze Imprezy nie zostały wyszczególnione. Trzeba więc wybrać generację z lat 2001-07, a potem moc silnika ponad 200 koni. Pojawia się wtedy około 70 aut, z czego połowa to STI, więc jest już w czym wybierać. Bezwypadkowe? Mniej więcej jedna trzecia, jeśli wierzyć na słowo. Trafiają się również pojedyncze sztuki z polskich salonów.
Ceny aut na rynku wtórnym | |||||
Rocznik | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 |
2.0 WRX | - | - | 28 600 | 24 800 | 22 300 |
2.0 WRX STI | - | - | 34 800 | 32 100 | 29 100 |
2.5 WRX | 43 800 | 38 400 | 34 300 | - | - |
2.5 WRX STI | 52 700 | 46 900 | 41 600 | - | - |
Pogrubionym drukiem auta w interesującej nas cenie.
Źródło: Eurotax, luty 2015 r., sedan, podstawowa wersja wyposażenia dla danego silnika i rocznika, ceny w złotych.

Volkswagen Golf GTI/R32
Golf jaki jest, każdy widzi. Jego piąta generacja stała się w Polsce najbardziej poszukiwanym kompaktem i używanym autem w ogóle. Hatchbacki z pożądanym przez fanów skrótem „GTI” utraciły wprawdzie lekkość pierwszej i drugiej generacji, ale silniki 2.0 TSI mają zazwyczaj 200 KM, a w Edition 30 i Pirelli – nawet 230 KM. R32 to rzadkość – ma silnik 3.2 V6 (250 KM) oraz napęd 4x4.
Stosunek mocy do masy
0,15 KM/kg
Dwie nowe letnie opony na przednią oś
Sava Intensa UHP 225/45 R17, 564 zł
Funkcjonalne, ergonomiczne wnętrze. Pięć miejsc. Wykonanie na wysokim poziomie. Wysokie postrzeganie marki i modelu.
Przedni napęd w GTI. Kiepska widoczność do tyłu na skos. Połączone sterowanie lewego zewnętrznego lusterka z prawym.
Co jest na sprzedaż
Ogłoszeń o sprzedaży Golfów piątej generacji znajdziesz niespełna 2000, w końcu to jeden z najpopularniejszych modeli z drugiej (i kolejnej) ręki. Jednak nie zrażaj się, wpisz w wyszukiwarce w rubryce moc silnika 200 KM i na ekranie pojawi Ci się jakieś 60 Golfów, z których prawie połowa – jak piszą – uniknęła wypadku. Z kolei R32 to rzadkie okazy, częściej 250 i więcej KM mają stuningowane GTI.
Ceny aut na rynku wtórnym | |||||
Rocznik | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
GTI | 31 800 | 25 900 | 23 600 | 22 300 | 19 700 |
R32 | 42 100 | 37 900 | 30 400 | 28 000 | - |
Pogrubionym drukiem auta w interesującej nas cenie.
Źródło: Eurotax, luty 2015 r., hatchback 3d, podstawowa wersja wyposażenia dla danego silnika i rocznika, ceny w złotych.

Toyota Celica
Mamy słabość do Toyoty, ostatnio ta słabość nawet wzrosła, gdy wyszło na jaw, że Toyota wraca do rajdów na najwyższym poziomie (Yarisem, takie czasy). To ważne dla sportowego postrzegania marki. Celica odznacza się ostrymi liniami, dzięki którym wydaje się, że skrywa więcej niż 143 albo 192 KM (TS). Nadwozie trzydrzwiowe, czteromiejscowe, całkiem praktyczne.
Stosunek mocy do masy
0,12 KM/kg
Dwie nowe letnie opony na przednią oś
Fulda Ecocontrol HP 195/60 R15, 448 zł
Interesująca sylwetka. Dobry dostęp do zupełnie dużego, 365-litrowego bagażnika. Staranne wykonanie, jak na Toyotę przystało.
Przedni napęd. Cała deska rozdzielcza z twardego plastiku. Mała moc podstawowego silnika, za głośnego na wysokich obrotach.
Co jest na sprzedaż
Prawie 100 sztuk na największym portalu wygląda nieźle, ale tak jak w wypadku Porsche musisz wybrać odpowiednie roczniki, w tym przypadku od 1999 r. Liczba zmniejszy się do ponad 50, też nieźle. Stosunkowo dużo z nich opisano jako bezwypadkowe, jakieś 40%. Prawdziwe perełki, pojedyncze sztuki, to Toyoty bezwypadkowe z polskich salonów, serwisowane w ASO.
Ceny aut na rynku wtórnym | |||||
Rocznik | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 |
1.8 | 21 100 | 18 800 | 18 150 | 16 150 | 14 350 |
1.8 TS | 26 500 | 23 550 | 21 750 | 19 350 | 17 200 |
Pogrubionym drukiem auta w interesującej nas cenie.
Źródło: Eurotax, luty 2015 r., podstawowa wersja wyposażenia dla danego silnika i rocznika, ceny w złotych.