WYBIERZ SWÓJ TYP
Najmniejsze i małe
Zalety: Samochód poręczny, zwrotny, krótki, więc łatwiej nim zaparkować. Lekki, dlatego wystarczy mu mały silnik, który zużywa niewiele paliwa. Koszty utrzymania są niskie (ubezpieczenie, serwisowanie).
Wady: Niektóre modele mają tylko jedną parę drzwi, co pogarsza funkcjonalność, gdy autem mają podróżować więcej niż dwie osoby. Trudniej zapiąć z tyłu dziecko w foteliku, filigranowy bagażnik (czasem nie zmieszczą się większe zakupy), ograniczony wybór wyposażenia z dziedziny bezpieczeństwa i niższy komfort jazdy.
Dla kogo? Idealny pojazd jako kolejny w rodzinie. Samochód stworzony do użytku miejskiego i na dojazdy do miasta z niewielkich odległości. Pokonywanie nim dłuższych tras jest męczące. Idealny dla młodego kierowcy.
Kompakty
Zalety: Wymiary zewnętrzne również kompaktowe, więc z parkowaniem nie jest źle. Masa własna nie jest jeszcze przesadzona, więc zużycie paliwa do zaakceptowania. Dwie pary drzwi są raczej standardem. Wygodny dla 4 dorosłych pasażerów, z niewielkim bagażem (bagażnik o 50% większy niż w samochodach o rozmiar mniejszych). Możliwość niemal dowolnej konfiguracji pojazdu (wyposażenie porównywalne z tym w droższych autach).
Wady: Dobrze wyposażony kompakt kosztuje 60-80 tys. zł, a w tej cenie da się już znaleźć najtańsze modele aut o rozmiar większych. Kiepska widoczność do tyłu.
Dla kogo? Tę grupę samochodów można już traktować jako auta rodzinne. W udany sposób łączą cechy auta miejskiego i pozamiejskiego. Oferują przyzwoity komfort jazdy.
Marzenia są dobre, ale przy wyborze auta kieruj się raczej praktycznymi potrzebami.
Auta średniej klasy
Zalety: Są naprawdę duże i wygodne. Zawieszenie często jest wielowahaczowe, co gwarantuje wysoki komfort i stabilność jazdy. Przestronne, nawet z kompletem pasażerów, bagażnik pojemny, więc zmieści się wakacyjny ekwipunek. Wyposażenie z dziedziny komfortu i bezpieczeństwa na ogół obfite. Wersje kombi zapewniają jeszcze większą funkcjonalność.
Wady: Niestety masa własna to przynajmniej 1,5 tony, więc trzeba się liczyć ze średnim spalaniem w okolicach 10 l/100 km. Długość całkowita to ok. 5 m, dlatego nie zaparkujesz nim wszędzie. Poziom cenowy to 75 tysięcy „plus”.
Dla kogo? Samochody dla tradycjonalistów (kształt nadwozia), którzy chcą podkreślić swój status finansowy. Zdecydowanie rodzinny rozmiar.
SUV-y
Zalety: Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia lepszą widoczność do przodu i na boki. Zwiększony prześwit pozwala wdrapać się nie tylko na krawężnik, ale pokonać szutrowy odcinek drogi. Wnętrze obszerne, w zależności od wielkości SUV-a (jak w aucie kompaktowym lub w aucie klasy średniej). Bagażniki porównywalne z tymi w klasycznych autach. Dzisiaj najbardziej modna i pożądana kategoria pojazdów.
Wady: Napęd 4x4 bardzo często wymaga dopłaty, więc uniwersalność tych aut jest nieco umowna. Siedzisko foteli znajduje się na tyle wysoko, że osoby o przeciętnym wzroście muszą wsiadać na dwa razy, a wysiadając brudzą odzież o próg auta. Widoczność do tyłu jest kiepska. Duża powierzchnia czołowa i zwiększony prześwit to duży opór aerodynamiczny; zwielokrotniony masą całkowitą pojazdu jest przyczyną wysokiego zużycia paliwa. Mocniejsze zawieszenie, większe koła oraz dodatkowe elementy w układzie przeniesienia napędu sprawiają, że serwisowanie sporo kosztuje.
Dla kogo? Dla wszystkich, którzy chcą się pokazać, a w praktyce dla wszystkich, którzy kochają aktywne spędzanie czasu, ewentualnie potrzebują napędu na obie osie (mieszkają w głuszy i/lub bardzo często poruszają się po drogach nieutwardzonych). Samochody rodzinne, choć ma to drugorzędne znaczenie. Myśliwym, leśnikom oraz właścicielom schronisk wysokogórskich polecamy rasowe samochody terenowe.