Najlepszy używany samochód to taki, który się nie psuje. Istnieją twarde dane, według których można sklasyfikować auta według ich niezawodności. Na przykład na podstawie danych uzyskanych podczas obowiązkowych przeglądów technicznych. Dokonuje ich m.in. Dekra – w ciągu dwóch lat organizacja ta przebadała 15 milionów samochodów i sporządziła ranking niezawodności poszczególnych modeli. Na kolejnych stronach przedstawiamy najlepsze auta według najnowszego raportu na rok 2014. Dekra dzieli rynek używanych aut na trzy grupy – te o przebiegu 0-50, 50-100 i 100-150 tys. km.
W raporcie wyróżnia osiem klas samochodów, a usterki dzieli na pięć grup: awarie zawieszenia, układu napędowego, wnętrza i nadwozia, a także układu hamulcowego oraz elektroniki i oświetlenia. Na stronach 88-93 prezentujemy najmniej awaryjne auta o przebiegu 50-100 i 100-150 tys. km oraz te, które w grupie 0-50 tys. km psuły się najbardziej.
Chociaż to ranking niezawodności – nie ma modeli, które w ogóle się nie psują, więc faworytom wytknęliśmy w tekście ich słabości. Radzimy też, jak dbać o samochód, by bezawaryjnie służył jak najdłużej. Niezależnie od statystyk, przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić stan konkretnego egzemplarza.
Przebieg 50-100 tys. km - te auta warto kupić
Mazda 2 - używana lepsza niż VW Polo
W 2007 r. zadebiutowała „dwójka” nowej generacji, która podtrzymała opinię o bezawaryjności Mazd. W raporcie Dekry z 2014 r. jest najlepsza w klasie miejskich aut, pokonała nawet rywala z Niemiec – Volkswagena Polo. Aż 89,1% Mazd 2 z 2007 r., w których dokonywano przeglądu, nie stwierdzono żadnych problemów. 5% aut miało poważne usterki, a 5,9% awarie, które nie były zbyt trudne do usunięcia i w większości dotyczyły problemów z oświetleniem. W „dwójce” często dochodziło do uszkodzeń systemu poziomowania reflektorów, które w dodatku „lubią się” po naprawie rozregulowywać. Cena: 20-25 tys zł
Najczęstsze problemy
> uszkodzenia regulatora poziomowania świateł
> sprężyny zawieszenia, które zużywają się zbyt szybko
> rozregulowujące się reflektory mijania
Ocena
Mazda 3 - prawie bezproblemowa
W klasie używanych kompaktów najlepsza okazała się Mazda 3 – aż 91,3% egzemplarzy z 2009 r. nie miało żadnych usterek. To wynik nieznacznie, ale jednak lepszy niż osiągnięty przez Opla Astrę czy Volkswagena Golfa VI. Podobnie jak w przypadku mniejszego modelu, „trójka” cierpi głównie na usterki oświetlenia (8,4% egzemplarzy miało z tym problem), poza tym jest wzorem niezawodności. Cena od: 30-35 tys. zł
Najczęstsze problemy
> awarie oświetlenia
> usterki układu elektrycznego
> duże zużycie hamulców
Ocena
BMW 3 - solidna sportowa limuzyna
94,3% – taki odsetek „trójek” z 2011 r. podczas okresowego przeglądu wyjechał z pieczątką „brak usterek”. Jeśli już coś się działo, to dotyczyło problemów z hamulcem ręcznym (szczególnie w automatach) lub szczelności drzwi (w coupé i kabrioletach, w których szyby nie mają ramek). Cena: 65-80 tys. zł
Najczęstsze problemy
> jednostronnie działający hamulec ręczny (szczególnie w wersjach ze skrzynią automatyczną)
> widoczne ślady zużycia materiałów we wnętrzu
> zrywająca się wiązka elektryczna pokrywy bagażnika
Ocena
BMW 5 - większość „piątek” bez usterek
Skontrolowane BMW serii 5 (z rocznika 2009) okazały się godne zaufania. To jeden z powodów wysokich cen „piątki” obecnej generacji na rynku wtórnym. Podczas kontroli Dekry 92,7% limuzyn nie wykazało żadnych usterek. Zdarzają się problemy z szarpiącą automatyczną skrzynią biegów (przeważnie związane z wyciekami oleju) lub rysującymi się podczas bocznymi szybami (do wymiany listwa wokół okien). Cena od: 100-130 tys zł
Najczęstsze problemy
> automatyczna skrzynia – szarpie lub źle zmienia przełożenia
> boczne szyby rysują się podczas otwierania i zamykania
Ocena
Audi TT - awarii prawie brak
„Tetetka” drugiej generacji zmieniła niezbyt dobry obraz poprzednika pod względem usterkowości. Aż w 89,7% aut z 2006 roku nie wykazano żadnych problemów – to najlepszy wynik w klasie samochodów sportowych. Jeśli już zdarzają się awarie, to najczęściej dotyczą one oświetlenia – rozregulowują się reflektory. Cena od: 45-50 tys. zł
Najczęstsze problemy
> rozregulowujące się reflektory
Ocena