Zaprzyjaźniony policjant z drogówki zwykł mawiać o wypadkach w czasie pokonywania zakrętów: "Samochód jeszcze mógł, ale kierowca oblał". Jak donoszą statystyki, większość takich wypadków spowodowana jest nieprawidłową techniką pokonywania wirażu, a o wiele rzadziej wyczerpaniem możliwości układu jezdnego samochodu.
Bezpieczeństwo, sprawność i elegancja - to trzy kluczowe zasady prawidłowego i efektywnego pokonywania zakrętów. W końcu nie jest sztuką wjechać w zakręt, ale opuścić go w jednym kawałku - już tak. Stąd mówimy o bezpieczeństwie. Sprawność w tym przypadku polega na ograniczeniu strat energii wskutek zbędnego wytracania prędkości. Ale bez przesady - priorytetem jest zawsze bezpieczeństwo. O elegancji zaś mówimy wtedy, gdy wieziemy pasażerów, a nie jakikolwiek "martwy towar". Rzucając nimi po tylnej kanapie w każdym zakręcie i przyprawiając co rusz o stan przedzawałowy, na pewno nie zyskamy ich sympatii.
Wszystkie trzy warunki możemy spełnić, starając się osiągnąć jak największą płynność jazdy. Nagle się okaże, że pędząc po zakrętach w rajdowym stylu (gaz, hamulec, gaz) w najlepszym przypadku ten sam odcinek zostanie pokonany raptem o kilka sekund szybciej niż w czasie płynnej jazdy. A ryzyko jest przecież o wiele większe.
OPTYMALNY ZAKRĘT
Nie koncentruj wzroku na jezdni tuż przed przodem samochodu. Zaglądaj w głąb zakrętu - pozwala to lepiej ocenić krzywiznę łuku, dobrać najlepszy tor jazdy i szybciej dostrzec pojawiające się przeszkody.
Zakręt pokonuj z neutralnym po- łożeniem pedału gazu, ze stałą prędkością. Staraj się złagodzić promień łuku, "wyprostować" go, korzystając z całej szerokości swojego pasa ruchu. Zbliżając się do zakrętu w lewo, sprowadź wóz bliżej prawej krawędzi jezdni. Wjeżdżając zaś w łuk, skieruj auto łagodnym jednostajnym ruchem kierownicy ku środkowej osi jezdni. Samochód powinien znaleźć się najbliżej osi środkowej w połowie zakrętu lub tuż za nią. Od tego momentu płynnie prostuj kierownicę, aby przy wyjściu z zakrętu samochód znalazł się znów blisko prawej krawędzi jezdni. Uważaj tylko, aby koła nie wjechały na pobocze, bo grozi to utratą przyczepności.
Komentarze
auto motor i sport, 2008-04-15 09:30:33
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?