REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Bezpieczna jazda zimą – ekspert podpowiada

Jazda samochodem w zimie wymaga zmiany naszych „letnich” przyzwyczajeń. Sprawdzamy jakie zachowania zalecają eksperci.

Jak jeździć zimą? Jak jeździć zimą?

Rozpędzanie się, hamowanie, rozgrzewanie silnika, oszczędna jazda, odpowiednie ubranie siebie i dziecka czy wyjazd z zaspy – aby dowiedzieć się jak dokładnie powinniśmy zachować się w danej sytuacji i jak przygotować się do podróży oddaliśmy głos specjalistom.

Nie każdy kierowca wie, że to jak ubierzemy dziecko na drogę, może w dużej mierze wpłynąć na jego bezpieczeństwo. Według ekspertów z amerykańskiej organizacji badającej bezpieczeństwo dzieci 91% rodziców popełnia błędy podczas przewożenia malucha w foteliku, np. źle zapinają pasy bezpieczeństwa. A jest to bardzo istotne – szczególnie gdy dziecko ma na sobie grubą, puchową kurtkę.

„Na zimowej kurtce nie da się dobrze zacisnąć pasów. Luz pomiędzy dzieckiem a pasami sprawia, że podczas wypadku ciało nabiera prędkości, po czym jest gwałtownie zatrzymywane przez pasy. Dla organów wewnętrznych malucha może to być katastrofalne w skutkach” – ostrzega Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Škody.

 

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Jak jeździć zimą? Jak jeździć zimą?

Jak dobrze zapiąć dziecko w foteliku zimą?

  • pas musi być zapięty na tyle ciasno, by nie można go było złapać „szczypnięciem” w dwa palce. Innym sposobem sprawdzenia czy maluch jest dobrze zapięty jest włożenie palców między dziecko a pas – jeśli zmieszczą się dwa palce jest dobrze, jeśli trzy, zapięcie trzeba poprawić,

  • przed posadzeniem dziecka
w foteliku należy zdjąć z niego grubą kurtkę, a pasy zapiąć na sweter lub polar. Jeśli w aucie jest zimno, trzeba przykryć malucha kurtką, ciepłym kocykiem lub specjalnym „otulaczem”, ale lepiej nie nagrzewać mocno wnętrza – z powodu różnicy temperatur dziecko może się rozchorować.

Zobacz też: Szkoła Auto Skody

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Jak jeździć zimą? Jak jeździć zimą?

Jak powinien ubrać się kierowca?

Warto pamiętać także o tym, że również kierowca powinien ubrać się odpowiednio. Nie ważne, że na zewnątrz jest zimno – w samochodzie nie warto ubierać się jak na sanki! Strój kierowcy może mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zwłaszcza zimą, kiedy nosimy grube i ciepłe kurtki, czapki oraz buty na wysokiej podeszwie. Kierowca musi mieć swobodę ruchów, a ubranie nie może ograniczać jego czasu reakcji w sytuacji niebezpiecznej. Przeciętnie kierowca potrzebuje od 1,1 do 1,4 s na rozpoczęcie hamowania – w tym czasie auto jadące 50 km/h przejeżdża 15,3–19,4 m, a od czasu zadziałania hamulców do zatrzymania auta potrzeba jeszcze 13 m. Dlatego to, w jakich butach prowadzi ma wpływ na szybkość, z jaką wciśnie pedał hamulca.

Jazda w zimowej kurtce, np. puchowej, wymaga prawidłowego zapięcia pasa bezpieczeństwa. Zawsze musi być pod kurtka i przylegać do ciała, bo w razie wypadku od razu będzie pochłaniał energię zderzenia (a np. przy prędkości 50 km/h kierowca ważący 75 kg uderza w niego z siłą 3500 kg). poza tym nie ma pewności, że pas trafi w miednicę, czyli tam, gdzie powinien – może wbić się w brzuch i zmiażdżyć narządy wewnętrzne.

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Jak jeździć zimą? Jak jeździć zimą?

Jak jeździć bezpiecznie i oszczędnie?

Aby jeździć oszczędnie także zimą, gdy śnieg, lód i mróz utrudniają poruszanie się, trzeba zmodyfikować znane już zasady ekojazdy. O jakich zasadach mówimy?

  • rozgrzej silnik – silnik pracuje oszczędniej, gdy jest ciepły, a rozgrzewa się najszybciej podczas jazdy. Ruszaj od razu po jego uruchomieniu,

  • rozpędzaj się dynamicznie – przyspieszaj wciskając 2/3 gazu, osiągnij żądaną prędkość i utrzymuj ją. Według Radosława Jaskulskiego ze Szkoły Auto Skody system ASR częściowo pomoże Ci utrzymać stabilność auta na śliskiej drodze,

  • nie hamuj silnikiem – nie przedkładaj oszczędności ponad bezpieczeństwo. Nie hamuj silnikiem jak w lecie, bo na śliskim auto wpadnie w poślizg. Lepiej wciśnij sprzęgło i delikatnie hamuj,

  • ochłodź wnętrze – gdy zrobi Ci się ciepło, przy prędkości poniżej 60 km/h uchyl okno – zadziała jak klimatyzacja, a zużyjesz mniej paliwa. Poniżej 3° C kompresor klimatyzacji i tak się nie włączy.

Zobacz też: Kiedy przydaje się napęd 4x4?

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Jak jeździć zimą? Jak jeździć zimą?

Jak wyjechać samochodem z zaspy?

Jeśli zakopiesz auto w zaspie, najpierw wybierz śnieg spod podwozia, dopiero później sprzed kół – tłumaczy Radosław Jaskulski ze Škody Auto Szkoły. Inaczej auto zawiśnie na „brzuchu”
i utrudnisz sobie robotę. Z zaspy staraj się wyjechać na prostych kołach. Zrób to płynnie, bo buksując kołami lub skręcając je, tylko zakopiesz się głębiej. Jeśli to nie pomaga, spróbuj lekko rozkołysać auto, ruszając na zmiane do przodu i do tyłu. Przy odkopywaniu samochodu z pewnością przydadzą się saperka i lina holownicza – bez nich nie wybieraj się zimą w góry. Jeżeli jednak utknąłeś na dobre, rozstaw trójkąt ostrzegawczy i czekaj na pomoc w bezpiecznym miejscu poza autem.

Zobacz też: jazda zimą samochodem z napędem 4x4

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA