CB radio to wcale nie domena kierowców tirów i przedstawicieli handlowych – przyda się każdemu, kto dużo jeździ. Dzięki CB dowiesz się „gdzie suszą”, jak objechać zator na drodze albo trafić pod wskazany adres, jeśli zapomnisz nawigacji. I CB radio wcale nie musi szpecić kokpitu Twojego auta – można je zamontować tak, by nie było widoczne ani w kabinie, ani na zewnątrz. Oto trzy urządzenia godne swojej ceny i trzy anteny, które możesz brać w ciemno.
Na bogato: President JFK II
Bardzo dobry, prosty w obsłudze model znanego producenta radiotelefonów CB. Ma m.in. skuteczny filtr antyzakłóceniowy i system automatycznej blokady szumów. Cena: 1100 zł
Dyskretnie: Cobra 75 ST EU
Główna zaleta tego modelu to kompaktowe wymiary – bez problemów zamontujesz urządzenie pod kierownicą albo w schowku na rękawiczki. Wszystkie funkcje obsługuje się pokrętłami i przyciskami na mikrofonie. Cena: 550 zł
Tanio: Midland Alan 109
Tanie i proste w obsłudze CB radio o kompaktowych wymiarach. Wyposażono je w kilka patentów niwelujących szumy oraz szybki przełącznik na kanał 19, czyli kanał wywoławczy, na którym podawane są informacje drogowe. Cena: 190 zł
Anteny
Duży zasięg: Sirtel santiago 1200. Ma prawie 2 m długości, co daje średni zasięg ok. 15 km. Ze względu na gabaryty lepiej montować ją nie na podstawie magnesowej, ale za pomocą uchwytu przykręcanego do karoserii. Cena: 190 zł.
Łatwe przechowywanie: SIRIO OMEGA 27. Ma 95 cm długości, więc łatwo schowasz ją w bagażniku. Mimo niewielkich rozmiarów, „widzi”, co się dzieje średnio do 5 km przed Tobą. Z podstawą magnesową kosztuje 160 zł.
Dyskrecja: Sirio Triflex. Wygląda jak standardowa antena samochodowa i zapewnia łączność CB, FM i GSM. Ma 50 cm długości i daje średni zasięg ok. 3 km. Montuje się ją w miejsce fabrycznej anteny. Cena: 220 zł.
Przemysław Maćczak - administrator cb-forum.pl
Czy to prawda, że antenę CB należy dostrajać?
By sprzęt pracował optymalnie, konieczne jest dostrojenie anteny do miejsca montażu (a nie radia, jak się powszechnie sądzi).
Korzystanie z CB bez wcześniejszego strojenia anteny jest ryzykowne – może doprowadzić do spalenia tzw. końcówki mocy i trwałego uszkodzenia urządzenia. Strojenie najlepiej wykonać w specjalistycznym zakładzie. Ważne, by wykorzystano do tego analizator antenowy, a nie tylko reflektometr. Ten drugi nie jest w stanie zmierzyć wszystkich parametrów anteny, więc nie pozwoli na jej optymalne dostrojenie.
W Polsce z CB radia może korzystać każdy, a jak jest za granicą?
W większości europejskich krajów również nie ma ograniczeń, ale są wyjątki. W Hiszpanii wymagana jest aktualizowana co 5 lat licencja, a w Austrii, Belgii, Chorwacji, Słowenii i Szwajcarii – zezwolenie.
Szczegółowych informacji dotyczących wydania zezwoleń udzielają konsulaty ww. państw. Uwaga na Austrię – jazda z CB bez zezwolenia oznacza konfiskatę sprzętu i wysoki mandat. Nawet jeśli samo urządzenie jest rozmontowane i tylko przewożone w bagażniku.