Układ kierowniczy
Składa się z niewielu elementów, ale niesprawny jest zagrożeniem dla Ciebie i innych użytkowników dróg.
-c3cfe0a12f48eefcfd856581007198b5.jpg)
1 końcówki drążków
Jeśli usłyszysz stuki w podwoziu, sprawdź drążki poruszając na boki kołem w płaszczyźnie poziomej. Luzy zauważysz wzrokiem lub wyczujesz palcami dotykając końcówki. Gdy uszkodzona jest gumowa osłona, wymień końcówkę.
2 przekładnia kierownicy
Gdy usłyszysz stuki przy szybkim poruszaniu kierownicą, gdy wyczujesz luz na jej obwodzie – przekładnia dojrzała do naprawy lub, co jest dużo droższe, do wymiany. Kontroluj poziom płynu w układzie wspomagania; jego brak lub niski poziom poznasz po głośnej pracy hydraulicznej pompy wspomagania podczas kręcenia kierownicą. Jeśli pompa po uzupełnieniu płynu nadal jest głośna – czas na jej naprawę lub wymianę.
3 drążki kierownicze
Łączą przekładnię kierownicy z końcówką drążka. Luzy stwierdzisz szybko poruszając kierownicą w obie strony lub na boki kołem. Ponieważ teflonowa podkładka (jarzmo) i kulisty sworzeń są pod gumową tuleją, by wyczuć luz trzeba dłonią przytrzymać drążek. Wymienia się drążek wraz z jarzmem.
Układ hamulcowy
Najważniejszy układ dla bezpieczeństwa, bezwzględnie zawsze musi być sprawny i maksymalnie skuteczny.
-0844e2b90b6b4b1064a7f43e71e0fb39.jpg)
1 Ubytek płynu
Powolne obniżanie się poziomu płynu nie musi świadczyć o awarii, lecz jest skutkiem normalnego zużycia klocków hamulcowych. Przy szybszym ubytku, przy spadku skuteczności hamulców lub nierównym „braniu” należy natychmiast poszukać przyczyny. Najczęściej ciekną zaciski lub cylinderki. O ile wyciek z tych pierwszych łatwo zauważyć, o tyle wyciek z cylinderków schowanych w bębnach jest początkowo nie do wykrycia. W zaciskach wymienia się uszczelki i tłoczysko, przy hamulcach bębnowych cylinderek i najczęściej szczęki przesiąknięte płynem hamulcowym – szczęki przy obu kołach!
2 szum przy hamowaniu
Świadczy o nadmiernym zużyciu okładzin hamulcowych – blacha okładziny trze o metal tarczy. By nie zniszczyć tarczy, należy wymienić klocki przy obu kołach tej samej osi.
3 stuki podczas jazdy
Metaliczny grzechot, słyszalny np. na kostce brukowej, jest wynikiem urwania sprężynki dociskającej okładzinę do zacisku. Nie jest to szczególnie groźne, lecz denerwujące. Wymienić trzeba klocki przy kołach tej samej osi.