REKLAMA

Czy w naszym klimacie warto inwestować w opony zimowe?

Opona jest najważniejszym elementem, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Niezwykle istotne jest więc nie tylko to, w jakim stanie jest ogumienie, ale też dostosowanie go do pory roku. Co takiego mają w sobie opony zimowe, że nawet na zaśnieżonej drodze pozwalają dotrzeć do celu podróży?

Michelin Pilot Alpin 5 materiały prasowe
Michelin Pilot Alpin 5

Różnice między ogumieniem letnim i zimowym wydają się oczywiste, ale to co widzimy, to zaledwie czubek góry lodowej. Za tym, jak opona sprawuje się w trudnych, różnorodnych warunkach, stoi bowiem sztab doświadczonych inżynierów, wspieranych najnowszymi technologiami. Chodzi tu przecież nie tylko o wzór i budowę bieżnika oraz rodzaj użytych mieszanek gumy, ale też choćby konstrukcję wewnętrzną i zachowanie ogumienia pod obciążeniem, w ekstremalnych sytuacjach czy w stanie częściowego zużycia.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Dodatkowym, wbrew pozorom bardzo istotnym czynnikiem, są coraz lżejsze zimy, jakie panują w naszym klimacie. Mimo że śniegu jest mniej niż przed laty, zadanie postawione przez inżynierami jest nawet trudniejsze. Nowoczesna opona zimowa musi bowiem teraz lepiej sprawdzać się także w temperaturach bliskich zera, na suchym asfalcie oraz w czasie rzęsistego deszczu, jednocześnie pozwalając bezpiecznie brnąć przez zalegające od czasu do czasu na jezdni błoto pośniegowe i sprawdzić się w zimowej aurze – z głębokim śniegiem czy oblodzoną nawierzchnią.

Konstrukcja współczesnej opony to zaawansowana inżynieria i znacznie więcej, niż tylko gumowy wieniec z uformowanym na jego powierzchni bieżnikiem. Tak naprawdę opona składa się z przeszło 200 elementów, które ściśle ze sobą współpracują, zapewniając kierowcy optymalne w danych warunkach osiągi i przyczepność. Współczesne ogumienie, pod wykonanym z wyselekcjonowanej i dobranej przez inżynierów mieszanki gumowej bieżnikiem, kryje wiele kolejnych warstw. Te mają za zadanie usztywniać oponę, zapobiegać odkształceniom w toku ekstremalnej eksploatacji, zapewniać dużą wytrzymałość i – koniec końców – gwarantować najwyższe możliwe bezpieczeństwo w warunkach, do jakich dane opony są przeznaczone.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Wideo

Opona letnia a opona zimowa

Zacznijmy od tego, co widać już na pierwszy rzut oka. Bieżnik opony zimowej jest diametralnie różny od letniej. W tej pierwszej chodzi bowiem o przyczepność na suchym asfalcie i podczas deszczu, w temperaturach od kilkunastu stopni Celsjusza w górę. Tymczasem ogumienie zimowe ma – jak wspomnieliśmy wcześniej – o wiele trudniejsze zadanie.

W przypadku „zimówek” konstruktorzy stosują szerokie i głębokie rowki, które dają oponie możliwość szybkiego odprowadzenia dużych ilości błota pośniegowego i wody, a także wgryzanie się w zalegający na drodze śnieg. Charakterystycznym elementem opon zimowych, nieobecnym w ogumieniu letnim, są gęsto upakowane lamelki, czyli wąskie, sinusoidalne wcięcia, widoczne na powierzchni klocków bieżnika. Ich zadanie jest kluczowe, bowiem muszą „szukać” przyczepności podczas jazdy po lodzie, a dodatkowo na śniegu tak samo łatwo nabierać śnieg, jak i pozbywać się go, czyszcząc bieżnik i umożliwiając utrzymanie maksymalnej trakcji na powierzchni śniegu czy błota.

REKLAMA

Opony zimowe klasy premium

Jak pokazują profesjonalne testy ogumienia zimowego, nie wszyscy producenci są w stanie podołać wyzwaniom współczesnych zim. Na przykład, wśród badanych przez ADAC opon w rozmiarze 235/55 R17, widać wyraźną przewagę producentów opon premium, ale i tu szczególnie wyróżniony został jeden model – Michelin Pilot Alpin 5, dla którego odnotowano „brak słabych punktów”. O tym, że nie jest to jednostkowy sukces, niech świadczy także zwycięstwo tego modelu, tym razem w 18-calowym wydaniu, w teście „Auto Bild”, gdzie Pilot Alpin 5 zostawił w tyle aż 50 rywali. Co takiego kryje się w tej oponie, że wygrywa test za testem?

Michelin Pilot Alpin 5 to ogumienie premium, klasy UHP (Ultra High Performance), przeznaczone na sezon zimowy dla samochodów o wysokich osiągach, ale dzięki temu, że oferowane jest w niemal 70 wersjach i rozmiarach od 16 do 21 cali, świetnie sprawdzą się też w popularnych modelach, jak Volkswagen Golf. Opony te zostały przede wszystkim skonstruowane z myślą o współczesnych, zmieniających się wyzwaniach, jakie stawia sezon zimowy w naszym klimacie – większej proporcji wody i błota pośniegowego w stosunku do samego śniegu.

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5


W modelu Michelin Pilot Alpin 5, a także jego wersji Michelin Pilot Alpin 5 SUV – dla pojazdów typu SUV – zastosowany został nowoczesny bieżnik kierunkowy, z autorskim rozwiązaniem w postaci centralnego rowka i symetrycznie odchodzących od niego bloków. Dość nietypowa i nowatorska konstrukcja pozwoliła uzyskać oponę oferującą ponadprzeciętne parametry hamowania w zimowych warunkach – czy to na zaśnieżonej trasie, czy też na drodze pokrytej deszczową wodą. Do tego opona ta jest wyjątkowo cicha, co znacząco podnosi komfort jazdy i redukuje zmęczenie podróżą.

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 SUV


Zimy w naszym klimacie są w ostatnich latach mniej śnieżne, co z kolei przekłada się na większą liczbę dni z rzęsistym deszczem. Doskonale zdają sobie z tego sprawę producenci opon, dlatego też ogumienie takie jak Michelin Pilot Alpin 5 charakteryzuje zdolność do bardzo wydajnego odprowadzania wody, minimalizującego ryzyko aquaplaningu, czyli bardzo niebezpiecznego poślizgu na filmie wodnym. W przypadku aquaplaningu zwykle umiejętności mają mniejsze znaczenie ponieważ kierowca traci kontrolę nad samochodem. W tym wypadku uratować nas może dopracowana opona, która nie dopuści do aquaplaningu, a jeśli już do niego dojdzie skróci czas utraty kontaktu z asfaltem.

Śnieg jest jednak wciąż obecny, zwłaszcza w górskich rejonach w drodze na narty, a nierzadko także zaskakuje kierowców w mieście. Na to inżynierowie Michelin również są przygotowani, a ich wiedza podparta jest wieloletnim doświadczeniem w rajdach samochodowych, gdzie zmienne warunki atmosferyczne i kilka rodzajów nawierzchni na jednym odcinku specjalnym to chleb powszedni.

Dlatego też specjalna rzeźba bieżnika wspierana jest tu unikalną kompozycją mieszanki gumowej na bazie polimerów, pozwalającą zachować maksymalną elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach i w zmiennych warunkach. Dzięki temu powierzchnia opony nie twardnieje, a przez to nie zmniejsza się powierzchnia jej styku z jezdnią i zachowana jest maksymalna możliwa przyczepność.

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 SUV

Michelin Pilot Alpin 5materiały prasowe
Michelin Pilot Alpin 5

Ekologiczne podejście

W nowoczesnych oponach klasy premium duże znaczenie ma też ekologia. Inżynierowie Michelin zdecydowali się wprowadzić w oponach Michelin Pilot Alpin 5 specjalną, dodatkową warstwę gumy, która odpowiada za skuteczne rozpraszanie energii i obniżenie oporów toczenia, a to z kolei przekłada się na niższe zużycia paliwa. Wykorzystanie specjalnych, chronionych patentami mieszanek, pozwala ponadto na pokonanie większych przebiegów, niż do tej pory.

Wisienką na torcie w oponach Michelin Pilot Alpin 5 i Pilot Alpin 5 SUV jest atrakcyjny design bieżnika, oparty o efekt Premium Touch, nadający bokom opony wygląd i wrażenia dotykowe aksamitu. To ważne w przypadku ogumienia z kategorii Ultra High Performance, bowiem są one przeznaczone do aut klasy premium, o wysokich osiągach, które wymagają nie tylko skutecznych, ale i po prostu dobrze wyglądających opon.

Argumentów nie brakuje

Właścicieli samochodów o mocnych silnikach nie trzeba przekonywać do stosowania opon zimowych, ponieważ w przypadku sportowych modeli jazda zimą na letnich niskoprofilowych oponach jest bardzo często niemożliwa. Szczególnie przy oponach z wyższej półki widać jak bardzo można poprawić przyczepność i tym samym bezpieczeństwo odpowiednio dobierając oponę do warunków drogowych oraz osiągów samochodu. Ale również w przypadku popularnych samochodów rezygnacja z opon zimowych wiąże się z poważnymi zagrożeniami. Zdecydowana większość kierowców w Polsce stosuje opony zimowe, więc jeśli w tłumie samochodów na śliskiej nawierzchni dojdzie do hamowania awaryjnego, a jedno z aut nie będzie wyposażone w opony zimowe istnieje duże ryzyko, że wydłużona droga hamowania doprowadzi do kolizji lub wypadku. Zalety stosowania opon sezonowych są oczywiste i każdy doświadczony kierowca zdaje sobie z nich sprawę. W tym wypadku jedynym problemem jest stan naszego budżetu.

Zobacz także:

 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA