[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.2

Dopłaty do aut elektrycznych w Polsce

Ministerstwo Energii przygotowało projekt rozporządzenia, który zakłada wielkość dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Co już wiadomo w tej sprawie?

Skoda Citigo E-Pilot Elektryczna Skoda Citigo E-Pilot

Według projektu rozporządzenia Ministerstwa Energii, w sprawie dopłat do zakupu aut elektrycznych – na prąd lub zasilanych wodorem – kupujący mieliby uzyskać dużą dopłatę z tego tytułu. Ale nie wszyscy i nie na każdy samochód. Eksperci mają też sporo wątpliwości co do kształtu tych założeń.

Dopłaty do aut elektrycznych nabierają kształtu

Jeszcze w lutym tego roku pisaliśmy o rządowym projekcie, również przygotowanym przez Ministerstwo Energii. Mówiło się wówczas o dopłacie w wysokości nawet 36 tys. złotych. Pieniądze pochodzić miały z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który został powołany wraz z wejściem w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Przypomnijmy w tym miejscu, że Fundusz Niskoemisyjnego Transportu zasilany jest z wprowadzonej niedawno opłaty emisyjnej, zawartej w cenie paliwa. Wpływy z opłaty emisyjnej w 85 proc. trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w pozostałych 15 proc. do FNT.

Z wcześniejszych szacunków wynika, że z tego tytułu w 2019 roku kierowcy zapłacą więcej o 1,7 mld złotych, a do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu trafi z tego 340 mln złotych. W ciągu 10 lat FNT "zarobi" 6,75 mld złotych.

Zobacz także: nowe Renault Zoe z większym zasięgiem

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen e-up! Volkswagen e-up!

Wysokość dopłaty do auta elektrycznego

Wracając do sedna sprawy, czyli samych dopłat. W obecnym kształcie projekt zakłada dwa poziomy dopłat, w zależności od rodzaju napędu elektrycznego, rozróżniając pojazdy elektryczne bateryjne oraz z wodorowymi ogniwami.

W przypadku samochodów z baterią ładowaną z zewnętrznego źródła, dopłata wyniesie 30 proc. ceny zakupu i maksymalnie do 37,5 tys. złotych, ale pod warunkiem, że samochód nie będzie droższy niż 125 tys. złotych. To sprawia, że do dopłat zakwalifikują się jedynie najmniejsze i najtańsze pojazdy elektryczne, o czym za chwilę.

W przypadku samochodów elektrycznych, zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, dopłata również wyniesie 30 proc. ceny zakupu, ale nie więcej niż 90 tys. złotych. Tu także pojawia się górna granica ceny, wynosząca 300 tys. złotych.

Zobacz także: pierwsza elektryczna Skoda już jest!

REKLAMA

Renault Zoe 2019 Renault Zoe 2019

Dopłaty do samochodów elektrycznych - dla kogo?

Oprócz kryterium ceny zakupu, projekt zakłada również, że dopłatę będzie mogła uzyskać wyłącznie osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej.

Dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego nie dostanie zatem ani osoba z działalnością gospodarczą, ani ten, kto zakupi pojazd elektryczny droższy niż 125 tys. złotych lub 300 tys. złotych w przypadku auta na wodór.

Jest jeszcze inna sprawa. Dopłaty będą pochodzić z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i będą wypłacane do czasu wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w danym roku. Czyli pojawia się zasada kto pierwszy, ten lepszy. Oczywiście zakładając, że zainteresowanie będzie na tyle duże, że środki zostaną wykorzystane przed końcem roku.

Zobacz także: nowy Opel Corsa, z napędem elektrycznym

REKLAMA

REKLAMA

Skoda e-Citigo - oficjalny szkic Skoda e-Citigo - oficjalny szkic

Które samochody elektryczne obejmą dopłaty?

W obecnym stanie rynku, do dopłat kwalifikują się najmniejsze samochody elektryczne takie, jak na przykład Smart EQ czy Volkswagen e-Up!. Niebawem dołączy do nich Opel Corsa-e, która ma kosztować 124 900 złotych, a także zapowiadana Skoda Citigo-e iV, czy Seat Mii Electric.

Na tę chwilę do dopłat „nie łapią się” takie samochody, jak Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia e-Niro, nie mówiąc o modelach Tesli. Jak wskazują eksperci, żaden model z listy TOP 10 polskiego rynku aut elektrycznych, nie kwalifikuje się do dopłat.

Prawdopodobne jest, że w niektórych przypadkach importerzy zastosują odpowiednie rabaty tudzież dostosują ofertę w inny sposób, na przykład pozbawiając auta niektórych elementów wyposażenia, tam gdzie to będzie możliwe i gdzie w grę wchodzić będzie niewielka różnica między limitem, a ceną samochodu.

Zobacz także: autocasco na godziny - przełom w ubezpieczeniach

REKLAMA

Nissan Leaf 3.ZERO Nissan Leaf 3.ZERO

Jak uzyskać dopłatę?

Dopłaty do samochodów elektrycznych nie będą przyznawane z automatu. Trzeba będzie złożyć odpowiedni wniosek, załączając kopie umowy czy dowodu rejestracyjnego, a następnie oczekiwać na rozpatrzenie wniosku, na co będzie 14 dni od złożenia podania.

Ale to nie koniec formalności, bo po zaakceptowaniu wniosku nabywca otrzyma niejako rekomendację do uzyskania zwrotu, a Fundusz Niskoemisyjnego Transportu przejmie dalsze procedowanie sprawy.

Konieczne dla wypłacenia zwrotu będzie dodatkowe zabezpieczenie zwrotu wsparcia wraz z odsetkami. Jak ma ono wyglądać? Może być to gwarancja bankowa, zastaw, blokada środków na rachunku bankowym czy nawet akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.

Na koniec jeszcze jeden warunek - projekt zakłada, że dla otrzymania dopłaty konieczne jest użytkowanie samochodu przez co najmniej rok od zakupu i że przez ten czas pojazd będzie zarejestrowany i dopuszczony do ruchu w Polsce.

Co więcej, ma również posiadać ubezpieczenie od "uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży", czyli dodatkowe Auto Casco.

Całkiem sporo warunków, limitów, dokumentów i obostrzeń, jak na zachętę do zakupu pojazdu elektrycznego. Trudno się spodziewać, że auta na prąd zaleją nasze drogi, choć chętnych na obniżenie ceny samochodu też zapewne nie braknie.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij