Podstawową zaletą aut używanych mających na koncie zaledwie roczny okres eksploatacji jest ich cena, niższa o 10-30% od ceny nowego samochodu. Jeśli więc potencjalnemu nabywcy trochę brakuje na nowy model z wybranej klasy, może sobie pozwolić na prawie nowy - z gwarancją i o sprawdzonej przeszłości. Zamożniejsi mogą kupić bardziej prestiżowy samochód, niż gdyby decydowali się na fabrycznie nowy; np. w cenie nowego auta kompaktowego są dostępne lekko używane modele z klasy średniej, z reguły lepiej wyposażone. Zachętą jest też wygląd - na pierwszy rzut oka, z zewnątrz samochód po roku eksploatacji jest nie do odróżnienia od całkiem nowego, kilka, czy kilkanaście tysięcy kilometrów przebiegu nie wpływa na pogorszenie wyglądu.
Z racji młodego wieku są to z reguły współczesne konstrukcje o dobrym standardzie wyposażenia podstawowego i z zakresu bezpieczeństwa biernego, bardziej oszczędne i mniej trujące. Często mają wszystkie udogodnienia, jakie zastosowano we współczesnych samochodach - system automatycznego parkowania, adaptacyjne reflektory AFL, czy inteligentne tempomaty. Zwykle w standardzie mają to, co do niedawna stanowiło ekstra wyposażenie: klimatyzację, układ ESP, 4 do 6 poduszek gazowych, zaawansowaną elektrykę i elektronikę wnętrza. Roczny samochód używany to świetna okazja, by z tych dobrodziejstw skorzystać wydając mniej pieniędzy, zwłaszcza że po roku użytkowania drogo niegdyś opłacone ekstrasy mocno tracą na wartości.
I wreszcie argument dla tych, dla których prestiż ma znaczenie - zaledwie roczny samochód wyróżnia się modną, współczesną stylistyką, oprócz właściciela nikt nie wie, że to egzemplarz z drugiej ręki.
Liczy się też łatwość sprawdzenia bądź co bądź krótkiej przeszłości samochodu. Tu z pomocą przychodzą warunki gwarancji. Wymuszają one wykonywanie i potwierdzanie przeglądów oraz napraw mechanizmów w książce serwisowej i w systemie komputerowym autoryzowanego dealera. Natomiast z reguły na naprawy powypadkowe jest potrzebna akceptacja gwaranta. Dzięki temu można szybko i wiarygodnie sprawdzić przeszłość auta. Zaawansowana komputeryzacja połączona z komputerową ewidencją serwisową zwiększają ilość dostępnych danych na temat konkretnego egzemplarza. To, co jest najtrudniejsze, uwiarygodnienie przeszłości, w rocznym aucie stało się więc łatwe, w wypadku dużo starszych pojazdów nie jest to takie oczywiste.
Spadek wartości nie jest identyczny dla wszystkich marek. Na jego wielkość wpływają marka, model, a nawet kraj produkcji. Auta niektórych producentów niemieckich i japońskich wykazują mniejsze spadki niż przeciętnie. Największe spadki wartości występują w pierwszym roku po zarejestrowaniu, w drugim są dużo mniejsze, a w następnych latach stabilizują się. Po 6-7 latach znów są wyraźnie większe. Za pojazd bazowy do wyceny uznaje się taki, którego pierwszej rejestracji dokonano w maju. Auto musi być kompletne, nieuszkodzone, technicznie sprawne, o przebiegu właściwym dla danego rocznika i grupy pojazdów i z oponami zużytymi nie więcej niż w 50%. Podstawą wyceny jest rzetelna identyfi kacja pojazdu - numery, daty rejestracji i produkcji, wyposażenie
Komentarze
auto motor i sport, 2010-07-07 09:48:41
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?