Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, realizując inwestycje drogowe, jest zobowiązana przestrzegać obowiązujących przepisów. Dotyczy to wszystkich elementów infrastruktury, w tym także ekranów akustycznych. Właśnie dlatego, chcąc zapewne rozwiać ewentualne wątpliwości, GDDKiA przypomina, kiedy, gdzie i dlaczego ekrany stawiane są przy drogach. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienie kwestii dotyczących budowy ekranów akustycznych.
Ekrany zgodnie z prawem
Działanie związane ze stawianiem ekranów akustycznych musi być zgodne z przepisami prawa i uzyskanymi decyzjami właściwych organów. Decyduje o tym także:
- rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku,
- ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
- ustawa Prawo ochrony środowiska,
- zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
To na podstawie powyższych przepisów i dokumentów lokalizowane i budowane są ekrany akustyczne. Dodatkowe mogą powstać, jeśli normy hałasu będą przekroczone i właściwy marszałek województwa lub starosta wyda stosowną decyzję.
Ekrany a ochrona środowiska
GDDKiA podkreśla, że bezpieczeństwo użytkowników dróg jest priorytetem. Jednym z podstawowych elementów procesu inwestycyjnego jest jednak również ochrona środowiska, czyli wód, gleb, przyrody, powietrza, zabytków czy stanu akustycznego środowiska. Zagadnienia te są analizowane etapowo. W pierwszej kolejności, w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, przygotowywana jest karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport o oddziaływaniu na środowisko, które są podstawą do uzyskania decyzji środowiskowej. Drugim etapem jest wykonanie koncepcji programowej, która jest przygotowywana w oparciu o uzyskaną wcześniej decyzję środowiskową.
W ramach prac projektowych analizowane są różne sposoby walki z hałasem – począwszy od typowania przebiegu drogi, w celu omijania w maksymalnym stopniu terenów zabudowanych, poprzez odpowiednie projektowanie tzw. niwelety, tak aby tam, gdzie jest to możliwe, prowadzić drogę w wykopie, a kończąc na analizowaniu konkretnych rozwiązań technicznych ograniczających hałas drogowy, jak np. wały ziemne, konstrukcje ziemno-betonowe, ekrany akustyczne, ekrany ziemne.
Biorąc pod uwagę poziom przekroczeń, usytuowanie zabudowy, warunki terenowe, w wielu przypadkach to właśnie ekrany akustyczne są optymalnym rozwiązaniem do zastosowania w danej sytuacji. W przypadku dostępnych technologii mogą to być np. ekrany z trocinobetonu lub tam, gdzie to wymagane z pleksiglasu.
Ostatnią fazą przed rozpoczęciem realizacji robót jest przygotowanie dokumentacji do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ramach tego etapu przewidziane jest przeprowadzenie ponownej analizy środowiskowej i wykonywany jest drugi raport o oddziaływaniu na środowisko. Zatwierdzeniem wskazanych rozwiązań chroniących środowisko przed negatywnym oddziaływaniem drogi jest postanowienie wydawane przez właściwego terytorialnie regionalnego dyrektora ochrony środowiska (RDOŚ). W oparciu o zapisy tego dokumentu, po uzyskaniu decyzji ZRID, realizowana jest inwestycja, w tym ekrany akustyczne.