Teoretycznie kwestia wyboru obręczy kół powinna sprawić dużo mniej kłopotu niż wybór opon. Nie trzeba studiować testów, rozmyślać nad rodzajem bieżnika i szukać indeksów prędkości. Sprawdzamy w instrukcji obsługi auta jakie rozmiary felg dopuszcza producent, wybieramy wzór i kupujemy.
Obręcze aluminiowe znajdziemy w większości centrów serwisowych, w sklepach motoryzacyjnych albo w Internecie. Portale aukcyjne pozwalają na wybór felg praktycznie każdego producenta, często po niższych cenach niż w tradycyjnym sklepie. Warto jednak zachować ostrożność. Przypadkowy sprzedawca może mieć bardzo ograniczoną wiedzę na temat ich dopasowania do konkretnego pojazdu, trzeba więc znać odpowiednie parametry (patrz ramka), by wybrać dobrze. Przestrzegamy też przed produktami "no name", które są znacznie niższej jakości niż markowe i podczas eksploatacji mogą wręcz zagrozić naszemu bezpieczeństwu.
Zakup nowych felg daje pewność co do ich stanu i gwarancję producenta. Przed zakupem używanych natomiast, warto sprawdzić na wyważarce u wulkanizatora czy aby na pewno są proste. Skrzywienie obręczy to jeszcze nie tragedia. Specjalistyczne zakłady prostują je na zimno; podgrzewanie stopu, z jakiego są wykonane osłabia strukturę materiału i może prowadzić do pęknięć przy dalszej eksploatacji. Za to wbrew obiegowej opinii, absolutnie nie można kupować felg spawanych. Stopy aluminiowo-silikonowe (lub aluminiowo-magnezowe), z których wykonuje się felgi z lekkich stopów, mają słabą spawalność. Podczas tego zabiegu zwykle powstają pęknięcia, które mogą grozić wypadkiem. Nowy lakier położony na używanej feldze powinien więc wzbudzić naszą czujność - może on świadczyć o tym, że nieuczciwy sprzedawca chciał ukryć ślady po spawaniu obręczy. Zakup używanych felg niewiadomego pochodzenia niesie ze sobą spore ryzyko.
1. Rozmiar felgi - np. 9,5 x 18; pierwsza liczba określa szerokość felgi w calach, a druga średnicę obręczy; zbyt szeroka może ocierać o amortyzator, felga o zbyt małej średnicy zahaczy o zacisk hamulca.
2. Rozstaw śrub - np. 5 x 120; pierwsza z liczb oznacza ilość otworów w piaście, druga średnicę okręgu, na którym znajdują się otwory montażowe.
3. Średnica otworu centrującego - otwór umożliwia centrowanie felgi na piaście. Różnicę między jego średnicą a średnicą trzpienia piasty można zniwelować za pomocą pierścienia centrującego.
4. ET (offset) - odległość w poziomie pomiędzy płaszczyzną montażu felgi (przylegania felgi do piasty) a płaszczyzną środkową felgi (osią symetrii). Zmniejszenie ET spowoduje, że felga będzie wystawała na zewnątrz, a zwiększenie schowa ją w nadkolu. W skrajnej sytuacji źle dobrane ET może spowodować, że koło będzie wystawało poza obrys auta (zbyt niskie ET), albo, schowane zbyt głęboko, będzie ocierać o elementy układu hamulcowego lub zawieszenia (zbyt wysokie ET).
Komentarze
Justin_Rose, 2017-12-27 17:26:19
auto motor i sport, 2010-06-30 09:05:22
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?