[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
1.0

Haki holownicze

Hak holowniczy to najtańszy sposób na zwiększenie funkcjonalności auta. Przyda się do ciągnięcia przyczepy i przewozu rowerów.  

Haki holownicze

Podczas montażu nowego haka holowniczego, co trwa 4–5 godzin, wykorzystuje się otwory technologiczne, przewidziane w tym celu przez producenta samochodu. Nie ma więc potrzeby wiercić dziur w podłużnicach, choć sporadycznie zdarza się, że trzeba podciąć dolną (plastikową) część zderzaka. Jeśli samochód jest na gwarancji, należy zastosować oryginalną wiązkę elektryczną haka (600–1000 zł), w autach po gwarancji wystarczy uniwersalna (380 zł).

Ponieważ w krajach UE nie wolno jeździć z wpiętym hakiem, jeśli nie holujemy przyczepy – ważna jest łatwość jego demontażu. Najdłużej będziesz odpinał hak przykręcany śrubami. W automacie wystarczy zwolnić blokadę, nie trzeba używać narzędzi. Najwygodniejszy, ale i najdroższy jest hak chowany elektrycznie. Niestety, nie da się go założyć w każdym aucie. 

REKLAMA

Haki różnią się od siebie siłą nacisku na kulę (od 50 do 180 kg); ten parametr określa producent samochodu i zwykle jest to 75 kg. Producent auta określa też jak ciężką przyczepę można holować. Przy zakupie haka zamiast ceną, sugeruj się jakością. Wybierz produkt renomowanego producenta, np. Auto-Hak Słupsk, Thule, Westfalia, Bosal, Steinhof. Wszystkie są dobrze wykonane, wygodne w obsłudze i nieźle zabezpieczone przed korozją. 

Po zamontowaniu haka należy udać się na przegląd (35 zł), podczas którego diagnosta sprawdzi poprawność montażu i atest z certyfikatem bezpieczeństwa „B”. Od tej chwili możesz korzystać z haka, ale w ciągu 30 dni od daty przeglądu musisz stawić się w wydziale komunikacji, by dokonać odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym (bezpłatnie).

Hak odkręcany
Demontuje się go poprzez odkręcenie śrub mocujących. Gniazdo instalacji jest zawsze widoczne.
Hak automatyczny
Wypinany pionowo, więc jest niewidoczny, kiedy go nie używasz. Gniazdo chowa się pod zderzak
Hak chowany elektrycznie
Niewidoczny po złożeniu, jego obsługa sprowadza się do naciśnięcia przycisku (nie jest oferowany do wszystkich aut)

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij