Przewaga nowoczesnych konstrukcji nad starszymi jest bezsprzeczna. Nie ma przesady w stwierdzeniu, że współcześnie produkowane samochody lepiej hamują, skręcają oraz prezentują wyższy poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego. O to ostatnie dbają zresztą urządzenia wspomagające kierowcę w czasie jazdy, których prekursorem jest układ zapobiegający poślizgowi kół w czasie hamowania, zwany ABS. Teraz należy on do wyposażenia seryjnego wszystkich nowych samochodów.
Musimy być przygotowani na to, że prędzej czy później przekonamy się na własnej skórze jak działa ABS, dlatego każdy kierowca powinien umieć zrobić z niego użytek. Układ ten potrafi maksymalnie wykorzystać chwilową przyczepność podłoża podczas hamowania poprzez automatyczne pulsacyjne hamowanie wymuszone stałym naciskiem stopy kierowcy, co jest nieosiągalne nawet dla mistrza kierownicy. Należy pamiętać bowiem, że o przyczepności opon do podłoża decydują m.in. rodzaj nawierzchni, znajdujące się na niej zanieczyszczenia, jej temperatura oraz chwilowe obciążenie kół - a więc także wartości, które ulegają ciągłym zmianom.
Wskutek małej płynności jazdy wielu kierowców nadużywa hamulców przy normalnej jeździe, ale w sytuacji bezpośredniego zagrożenia nie umie wykorzystać w pełni ich możliwości. Producenci samochodów znaleźli na to sposób w postaci asystenta hamowania - urządzenia potrafiącego przewidzieć, na podstawie gwałtowności i głębokości wciśnięcia pedału hamulca, że kierowca chce natychmiast i jak najprędzej zatrzymać auto. W razie potrzeby asystent wyręcza prowadzącego, maksymalnie zwiększając ciśnienie w układzie hamulcowym. Włącza wtedy nawet światła awaryjne, ostrzegając kierowców nadjeżdżających z tyłu o zagrożeniu występującym na drodze.
UŻYTECZNE WSKAZÓWKI
- staraj się zawsze hamować mocniej na początku, łagodniej na końcu, tuż przed zatrzymaniem
- jeśli puściłeś pedał gazu widząc, że za moment sytuacja na drodze wymusi hamowanie lub zatrzymanie, zasygnalizuj to jadącemu za tobą, trącając pedał hamulca na tyle mocno, aby mrugnęły światła STOP
- punkty potencjalnie niebezpieczne (np. zdradliwe skrzyżowania lub przejścia dla pieszych) przejeżdżaj z prawą stopą zawieszoną nad hamulcem, gotową do natychmiastowej akcji; w razie potrzeby można zaoszczędzić bezcenne ułamki sekund, często decydujące o czyimś życiu, a potrzebne na przeniesienie stopy z pedału gazu na hamulec
- unikaj hamowania na dużych nierównościach, przejazdach kolejowych i tramwajowych