Historia pojazdu. Jak sprawdzić numer VIN?

Numer VIN samochodu kryje wiele istotnych informacji i pozwala sprawdzić historię pojazdu, który zamierzamy kupić. Zobacz, jak sprawdzić auto po numerze VIN i jak za darmo zweryfikować historię pojazdu.

Numer VIN samochodu fot. Shutterstock
Numer VIN samochodu
  • Przy zakupie używanego pojazdu warto sprawdzić jego historię - za darmo pokaże ją usługa Historia Pojazdu.
  • Numer VIN to numer identyfikacyjny, który kryje ważne informacje o pojeździe i pozwala poznać jego przeszłość.
  • Dokładniejsze sprawdzenie numeru VIN jest płatne, ale koszt jest niewielki w stosunku do korzyści.

Kupując używany samochód, warto upewnić się, czy dane, które podaje właściciel, są prawdziwe. Mowa choćby o zweryfikowaniu przebiegu samochodu. Pomoże w tym darmowa usługa Historia Pojazdu, dostępna na stronie historiapojazdu.gov.pl. Dla dokładniejszej weryfikacji historii oglądanego auta, warto zapłacić kilkadziesiąt złotych i sprawdzić pojazd po numerze VIN w płatnych serwisach. Do sprawdzenia tych danych konieczne jest podanie numeru VIN samochodu, który jest unikalnym dla każdego zarejestrowanego pojazdu kodem. Co kryje numer VIN i jak za darmo sprawdzić auto po VIN-ie?

Historia Pojazdu GOV – co to jest?

Historia Pojazdu, dostępna pod adresem historiapojazdu.gov.pl, jest usługą realizowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji dla wszystkich, którzy chcą zweryfikować stan techniczny pojazdu oraz wiarygodność sprzedawcy. Dane otrzymywane dzięki tej usłudze mają formę raportu, który można na koniec zapisać i wydrukować. Korzystając z usługi Historia Pojazdu, uzyskasz bezpłatny dostęp do aktualnych danych z państwowego rejestru Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) oraz rejestrów zagranicznych.

Historia Pojazdu – jakie informacje znajdziesz?

W usłudze Historia Pojazdu każdy może znaleźć istotne informacje o każdym używanym, zarejestrowanym pojeździe. W tym na przykład:

  • ważność obowiązkowego badania technicznego oraz ubezpieczenia OC,

  • informacje o właścicielu i współwłaścicielach – czy jest to firma, organizacja, czy osoba prywatna,

  • województwo rejestracji

  • liczbę właścicieli pojazdu od momentu zarejestrowania w Polsce – włącznie z obecnym właścicielem,

  • terminy wykonanych badań technicznych,

  • status pojazdu – np. czy jest wyrejestrowany,

  • dane techniczne – w tym pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa,

  • stany licznika z badań technicznych (dane gromadzone są od 2014 roku),

  • stany licznika zarejestrowane podczas kontroli drogowych,

  • ryzyka dotyczące pojazdu, odnotowane za granicą – na przykład informacje o tym, czy pojazd jest po wypadku lub czy był używany jako taksówka.

  • informację o wymianie drogomierza wraz z jego odczytem po wymianie (w Centralnej Ewidencji Pojazdów informacje o wymianie drogomierza gromadzi się od 2020 roku),

  • informację o szkodzie istotnej (w Centralnej Ewidencji Pojazdów dane o szkodzie istotnej gromadzi się od 1 marca 2020 roku),

  • informację, czy pojazd nie jest oznaczony obecnie w bazie jako kradziony lub posiada informację o odnalezieniu pojazdu lub zakończeniu poszukiwań,

  • informację dotyczącą daty zbycia pojazdu,

  • informację czy pojazd był czasowo wycofany z ruchu i ponownie dopuszczony do ruchu po czasowym wycofaniu.

Jeżeli pojazd był wcześniej zarejestrowany w innym kraju, Historia Pojazdu umożliwia również sprawdzenie zagranicznych ryzyk, o ile są dostępne. Dane o ryzykach są pobierane z systemu zewnętrznego i pochodzą między innymi ze Stanów Zjednoczonych, Kanady i niektórych krajów europejskich – na przykład Belgii, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii.

Uwaga! Można sprawdzić zagraniczne ryzyka, nawet jeśli pojazd nie jest zarejestrowany w Polsce i nie ma go w bazie CEP. Więcej o tym poniżej, w części Historia Pojazdu – jak sprawdzić.

Historia Pojazdu - co widać w systemie?

Chcąc kupić auto za granicą, można go wstępnie sprawdzić, siedząc wygodnie w domu. Jeżeli dany samochód jest w bazie, należy w usłudze Historia Pojazdu wejść w zakładkę "dane zagraniczne" i tam przejrzeć informacje dotyczące siedmiu kategorii, jak:

  • kradzież
  • złomowanie
  • powypadkowy
  • uszkodzony
  • przekręcony licznik
  • niedopuszczony do ruchu
  • czy służył jako taxi

Dzięki podjęciu współpracy z AutoDNA, jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, udostępniane dane rozszerzono także o:

  • ogłoszenia akcji serwisowych producenta (usługa zawiera informację o odnotowanych akcjach serwisowych i/lub naprawczych ogłoszonych przez producentów pojazdów),
  • niedopuszczenia pojazdu do ruchu (usługa zawiera informację o uprawnieniach do uczestnictwa w ruchu drogowym),
  • zgodności numeru VIN ze standardem ISO (usługa zawiera informację o zgodności cyfry kontrolnej numeru VIN ze standardem ISO-3779).

Przypomnijmy, że bez logowania, z podaniem numeru rejestracyjnego i VIN samochodu oraz daty pierwszej rejestracji, sprawdzić można m.in. stan licznika z ostatniego badania technicznego, informację o ubezpieczeniu OC i liczbie właścicieli, a także czy pojazd nie jest oznaczony w bazie jako kradziony.

Historia Pojazdu – co trzeba przygotować?

Do sprawdzenia historii pojazdu w usłudze Historia Pojazdu, potrzebne są:

  • numer rejestracyjny,

  • numer VIN,

  • data pierwszej rejestracji.

Dane te znaleźć można w dowodzie rejestracyjnym i sprzedający powinien je udostępnić.

W przypadku sprawdzenia danych zagranicznego pojazdu, którego nie ma w bazie CEP, trzeba przygotować również dane do logowania na swój profil zaufany.

Historia Pojazdu – co trzeba zrobić?

  1. Wejdź na stronę usługi Historia Pojazdu.

  2. Wpisz numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji pojazdu, który chcesz sprawdzić.

  3. Kliknij przycisk Sprawdź pojazd.

  4. Informacje wyświetlą się od razu.

  5. Możesz je pobrać w formacie PDF i wydrukować. Taki wydruk ma charakter informacyjny – nie jest to dokument urzędowy. Oznacza to, że sąd albo urząd może nie uznać takiego dokumentu – na przykład jako dowodu w sprawie.

Jeśli pojazdu nie ma w CEP, a chcesz sprawdzić jego dane zagraniczne – na przykład czy pojazd za granicą był kradziony, służył jako taksówka lub był zalany w powodzi – potrzebujesz profilu zaufanego. Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

  1. Kliknij link do profilu zaufanego – znajdziesz go w komunikacie na górze ekranu.

  2. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.

  3. Po zalogowaniu system przeniesie cię z powrotem do usługi Historia Pojazdu.

  4. Informacje wyświetlą się od razu – możesz pobrać je w formacie PDF i wydrukować.

Uwaga! Jeśli sprawdzasz pojazdy zagraniczne, logując się profilem zaufanym – możesz wyszukać maksimum 20 pojazdów w ciągu godziny.

Historia Pojazdu – ile kosztuje sprawdzenie?

Usługa Historia Pojazdu jest bezpłatna.

Historia Pojazdu – skąd pochodzą dane?

Dane pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów, będącej rejestrem prowadzonym przez Ministra Spraw Wewnętrznych, na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dane do CEP przekazywane są od 2004 r. przez kilka tysięcy niezależnych od Ministra Spraw Wewnętrznych podmiotów, korzystających z różnych narzędzi teleinformatycznych (co w niektórych przypadkach może powodować niezgodności danych).

Jak podkreśla w komunikatach ministerstwo, otrzymane w ramach raportu informacje nie powinny być jedynym kryterium decyzji o zakupie pojazdu, mogą one jednak znacząco pomóc kupującemu w ocenie oferty.

Informacje zaprezentowane w sekcji „Dane zagraniczne” pochodzą z kolei z systemów zewnętrznych i opierają się na danych uzyskiwanych przez te systemy z terenu USA, Kanady i niektórych krajów europejskich.

  • CARFAX pozyskuje dane m.in. z Hiszpanii, Belgii, Niderlandów, Szwecji i Norwegii
  • AutoDNA pozyskuje dane m.in. z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii, Danii.

Inne informacje o tym pojeździe, w tym ryzyka zidentyfikowane w innych krajach, mogą nie być włączone do tego raportu.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Numer VIN Materiały prasowe
Numer VIN w aplikacji Historia Pojazdu, źródło: historiapojazdu.gov.pl

O czym mówi numer VIN samochodu?

Numer VIN to skrót od Vehicle Identification Number. Potocznie nazywany numerem nadwozia. Jest to unikalny dla każdego wyprodukowanego egzemplarza samochodu ciąg liter i cyfr, który pozwala na poznanie wielu informacji o nim. Numer VIN stosowany obecnie, tj. po 1981 roku, składa się z 17 znaków, w tym cyfr i liter, z wyłączeniem liter I, O oraz Q. W numerze VIN zakodowane są szczegółowe informacje dotyczące danego egzemplarza samochodu.

Numer VIN auta – co oznacza?

Numer VIN ma zakodowane między innymi informacje takie jak:

  • marka i model
  • kraj pochodzenia (miejsce produkcji)
  • rocznik
  • wyposażenie, w tym rodzaj skrzyni biegów czy kolor

Pierwsze trzy znaki numeru VIN to międzynarodowy kod producenta (WMI), w tym rejon geograficzny, kraj i producent samochodu. Kolejne znaki (VDS) – od 4 do 8 – kryją zaszyfrowane informacje o typie pojazdu, rodzaju nadwozia, silniku, skrzyni biegów, itp. Na pozycji dziewiątej znajduje się liczba kontrolna.

Wreszcie znaki od 10 do 17 to identyfikator pojazdu (VIS). Tam znajdziemy rok produkcji lub model roku, zakłady produkcyjne, rok produkcji, a dalej numer fabryczny pojazdu.

Jak sprawdzić samochód po numerze VIN?

Ponieważ numer VIN samochodu jest unikalny, można na jego podstawie przypisać oraz sprawdzić historię danego pojazdu. Z numeru VIN korzystamy przy rejestracji pojazdu, przy każdorazowym przeglądzie technicznym na stacji kontroli pojazdów czy w autoryzowanym serwisie. Numer VIN sprawdzany jest też podczas policyjnych kontroli i wykorzystywany przez ubezpieczyciela.

Sprawdzenie samochodu po VIN jest banalnie proste, ale trzeba pamiętać, że darmowe sprawdzenie VIN zapewni nam jedynie podstawowe informacje o pojeździe. Te będą wystarczające do pierwszej, wstępnej weryfikacji pojazdu, który na przykład planujemy kupić z drugiej ręki. Taką darmową weryfikację daje wspomniana wyżej usługa Historia Pojazdu.

W celu uzyskania dokładnego raportu, uwzględniającego znacznie więcej szczegółów z historii i rodzaju użytkowania auta, jego historii ubezpieczeniowej, szkodach, przeznaczeniu, itp. trzeba sięgnąć po płatne bazy VIN. Koszt sprawdzenia VIN nie jest jednak duży – sięga od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych – zważywszy na wartość informacji, jakie może ujawnić i uchronić przed stratą wielu tysięcy złotych w razie zakupu trefnego egzemplarza.

REKLAMA