Prawidłowo eksploatowany akumulator „żyje” nawet 10 lat. W tym czasie tysiące razy uruchamia silnik i gwarantuje, że nie zgasną żarówki. Jeśli jest sprawny, pozwala uruchomić silnik 50–60 razy pod rząd. Akumulator swoją żywotność zawdzięcza nieustannej regeneracji (czyli ładowaniu), za którą z kolei odpowiedzialny jest alternator. Ładowanie jest tym lepsze, im dłużej pracuje alternator, a to wymaga... przejechanych kilometrów. Zima to najgorsza pora roku dla akumulatora w Twoim samochodzie. Przy minus 25 stopniach jego pojemność energetyczna, a więc i sprawność, spada o połowę.
Jeśli jeździsz regularnie, nie masz się czym przejmować. W autach eksploatowanych rzadko i/lub na krótkich odcinkach, proces ładowania akumulatora trzeba wspomóc podłączając go raz na 3–4 tygodnie do prostownika. Jeżeli samochód przez dłuższy czas ma pozostawać w bezruchu, odłącz klemę ujemną (tzw. masę). Inaczej pokładowe urządzenia (zegar, pamięć sterowników, alarm) wyciągną elektrony, rozładowując akumulator. Zwykle taka operacja nie powoduje skutków ubocznych, oprócz konieczności zaprogramowania radia (może być potrzebny specjalny kod), ustawienia zegara itp.
Mocne rozładowanie akumulatora może go trwale uszkodzić (napięcie poniżej 10 V). Zasiarczenie to najczęstsza przyczyna przedwczesnej „śmierci” tego urządzenia. Jej pierwsze oznaki to zmniejszona zdolność do magazynowania energii, a następnie niemożność naładowania.
Wymiana – tylko w specjalistycznej firmie. To gwarancja poprawnego doboru i utylizacji zużytego akumulatora. Montaż zwyczajowo jest bezpłatny, tak samo jak pomiar prądu ładowania, który pozwala ocenić sprawność alternatora.
Zobacz także: jak odpalać na kable i jak prawidłowo podłączyć akumulator?
Warto wiedzieć - oznaczenia akumulatora
Kupując akumulator należy odpowiednio do wymagań producenta auta dobrać pojemność – przy zbyt małej będzie przeładowywany, przy zbyt dużej niedoładowywany – oraz prąd rozruchowy (im większy, tym lepiej). Ważne są też rozmieszczenie biegunów i wymiary zewnętrzne.
12V 560 409 054
540A 60Ah
0 092 S40 040
12 V - Tyle wynosi standardowe napięcie w akumulatorach do aut osobowych
540 A - Prąd rozruchu odpowiada za to, jak skutecznie będzie pracował rozrusznik
60 Ah - Pojemność ściśle określa producent samochodu. Możesz ją zwiększyć, maks. o 10%
Inne symbole - numery katalogowe pozwalają zidentyfikować akumulator. Litery (EN, DIN, SAE) oznaczają normę określającą pojemność.
Prostowniki
Najbardziej powszechne i proste w stosowaniu są prostowniki automatyczne. W zależności od stanu rozładowania akumulatora, same dobierają prąd i czas ładowania. Przed podłączeniem prostownika wstrząśnij lekko akumulatorem, żeby rozmieszać elektrolit. W akumulatorach obsługowych sprawdź poziom elektrolitu. Ubytki uzupełnij wodą destylowaną.
1/10 – prąd ładowania w prostowniku regulowanym powinien wynosić jedną dziesiątą pojemności akumulatora.