Jak dobrze kupić używany samochód?

Zakup samochodu to inwestycja, która dodatkowo obciążona jest działaniem pod wpływem emocji. Poniżej podajemy kilka wskazówek, które mogą pomóc w podjęciu właściwej decyzji.

| Data aktualizacji: 2022-08-11
Samochody używane fot. Shutterstock
Samochody używane

Przyszli właściciele czterech kółek niejednokrotnie stają w takich momentach przed wielkimi dylematami, które nie sprowadzają się tylko do wyboru marki i segmentu. Producenci oferują na pozór podobne modele w poszczególnych segmentach, ale różnice między nimi są większe niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Oto kilka istotnych wskazówek, na co powinniśmy zwrócić uwagę, kupując auto.

Utrata wartości

Wartość rezydualna to określenie, które pada w kontekście zakupu samochodu bardzo często. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie wybierały własnych czterech kółek, to pojęcie może być nie do końca jasne. Czym jest więc wartość rezydualna? To nic innego, jak cena, jaką będziemy mogli uzyskać, kiedy zdecydujemy się na sprzedaż samochodu. Wartość rezydualną najczęściej bierze się pod uwagę, gdy mówimy o leasingu, lecz dla osób kupujących auto na własność powinna być równie istotna. Składa się na nią wiele elementów, które mogą wpływać na późniejszą wartość auta, m.in. wizerunek producenta, niezawodność, wyposażenie czy wersja napędowa.

Dlaczego wartość rezydualna okazuje się tak ważna? To kwestia kalkulacji. Zakup samochodu za niższą cenę to kusząca propozycja. Może się jednak okazać, że chociaż nabędziemy swoje cztery kółka nieco taniej, w momencie sprzedaży uzyskamy za takie auto dużo mniej pieniędzy, niż za samochód od lepszego producenta lub w bogatszej wersji wyposażeniowej. To szczególnie ważne, kiedy bierzemy auto w leasingu – im więcej uzyskamy w momencie odprzedaży, tym bardziej opłacalna okaże się oferta, na którą się zdecydowaliśmy.

Auta, które tracą najmniej

Jak pokazują oceny ekspertów, w najpopularniejszym w Polsce segmencie aut kompaktowych najwyższą wartość rezydualną notują takie auta jak Toyota Auris, Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Opel Astra czy Renault Megane. Natomiast w segmencie coraz popularniejszych SUV-ów najmniej tracą na wartości m.in. Mazda CX5, Toyota RAV4, Ford Kuga czy Kia Sportage.

Niezawodność

Koszty eksploatacji liczone w małym przedziale czasu stanowią zwykle ułamek ceny samochodu, ale w rezultacie mogą złożyć się na całkiem pokaźną sumę. Trzeba zatem zadbać, by była ona jak najniższa. Dlatego powinniśmy zwrócić uwagę na niezawodność auta. Nawet nieco droższy egzemplarz, ale słynący z małej awaryjności, w ogólnym rozrachunku może okazać się bardziej opłacalny niż tanie auto, które z ochotą będzie wracać do serwisu. W końcu ciągłe naprawy to nie tylko koszt części, ale także zmarnowany czas i często pokrzyżowane plany. Przed zakupem warto więc zwrócić uwagę, jaką pozycję w rankingach niezawodności notują marki i modele, którymi jesteśmy zainteresowani.

Zużycie paliwa

Innym elementem składowym kosztów eksploatacji, dużo bardziej przewidywalnym, jest zużycie paliwa. To przecież stały wydatek, z którym będziemy borykać się przez cały czas użytkowania auta. Niegdyś poszukujący oszczędności byli skazani na samochody ze słabszymi silnikami, oferującymi mniejszą moc, a w rezultacie gorszą dynamikę jazdy. Często wybierane były diesle, które przy korzystaniu z nich w trasie, przynosiły spore oszczędności.

Dzisiaj dochodzi jednak więcej możliwości. Na przykład samochód hybrydowy. Dodatkowym atutem hybryd, poza niższym spalaniem, jest mniejsza awaryjność, ze względu na mniej części mogących ulec usterkom, a kosztownych w naprawie. Mowa o kole dwumasowym, sprzęgle, rozruszniku, alternatorze czy turbosprężarce. Co więcej, wspierany jednostką elektryczną silnik spalinowy pracuje pod mniejszym obciążeniem. Podobnie jest z samochodami elektrycznymi, gdzie tych mechanicznych części jest jeszcze mniej, niż w hybrydach.

Koszty ubezpieczenia

W ostatnich latach koszty ubezpieczenia w Polsce wyraźnie wzrosły, więc jego cena stała się czynnikiem, który coraz więcej kierowców bierze pod uwagę przy zakupie czterech kółek. Jak w tej sytuacji płacić za ubezpieczenie mniej? Jednym z najważniejszych czynników, który pozwoli nam zaoszczędzić pieniądze, są zniżki za bezszkodową jazdę. Warto więc zastanowić się nad autem, które wspomoże nas w osiągnięciu tego celu. Z pomocą mogą przyjść nam aktywne systemy bezpieczeństwa, które są obecnie montowane w coraz większej liczbie aut.

Jak pokazują badania przeprowadzone w Japonii, pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense obniża liczbę kolizji z autem jadącym z przodu o 50 procent w porównaniu do samochodów bez takiego rozwiązania. Co więcej, znane instytuty zajmujące się badaniem bezpieczeństwa pojazdów, takie jak Euro NCAP, promują samochody wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa czynnego z wyższymi ocenami. To również sprawia, że pojazd wyposażony w tak nowatorskie rozwiązania ma szansę uzyskać wyższą wartość rezydualną.

Przed zakupem sprawdź

Od 15 grudnia 2017 roku, na stronie historiapojazdu.gov.pl, nabywcy i właściciele samochodów sprowadzanych z rynków wybranych krajów europejskich, a także USA i Kanady, zarejestrowanych już w Polsce, mogą sprawdzić podstawowe, najważniejsze dane dotyczące pojazdów. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, na początku 2018 roku uruchomiona została dodatkowo baza samochodów, które nie były jeszcze zarejestrowane na terenie Polski, a więc importowanych po raz pierwszy z zagranicy i niefigurujących jeszcze w Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Teraz, korzystając z usługi "Historia pojazdu", świadczonej przez Ministerstwo Cyfryzacji, można sprawdzić i te pojazdy. Do tej pory system pozwalał na skontrolowanie historii jedynie samochodów sprowadzonych z zagranicy, ale zarejestrowanych na terenie naszego kraju. Co widać w systemie? Jeżeli samochód jest w bazie, należy wejść w zakładkę "dane zagraniczne" i tam przejrzeć informacje dotyczące siedmiu kategorii, jak:

  • kradzież
  • złomowanie
  • powypadkowy
  • uszkodzony
  • przekręcony licznik
  • niedopuszczony do ruchu
  • czy służył jako taxi
REKLAMA