[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Jak jeździć bezpiecznie w zimie?

Zima to trudny okres dla kierowców. Nawet jeśli w ostatnich latach śniegu jest nieco mniej, to na kierowców i bez niego czeka mnóstwo zagrożeń.

Zimowa jazda samochodem Zimowa jazda samochodem

Jazda w zimowych warunkach wymaga szczególnej uwagi i umiejętności. Kiedy temperatura spada w okolice zera sytuacja na drodze może się szybko zmienić i zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców. Na co trzeba uważać i jak się przygotować do zimowych podróży w trudnych warunkach?

Wspólnie z trenerami Skoda Auto Safety radzimy, jak odpowiednio wcześnie rozpoznać niebezpieczne warunki na drodze i zachować kontrolę nad pojazdem nawet w bardzo wymagających sytuacjach.

Koncentracja to podstawa

Najważniejsze rady, o których każdy kierowca powinien zawsze pamiętać, nie tylko jesienią i zimą to:

  • nie dać się zdekoncentrować za kierownicą,
  • utrzymać wystarczającą odległość od innych użytkowników drogi,
  • dostosować prędkość do panujących warunków.

Przed wyruszeniem w podróż dobrze jest sprawdzić prognozę pogody i w razie potrzeby zaplanować dodatkowy czas na pokonanie planowanej trasy. Wyjazd wcześniej może zmniejszyć stres, szczególnie w drodze do pracy czy szkoły.

- Przed wyruszeniem samochód powinien być całkowicie odśnieżony, włączając w to także dach i maskę. W innym przypadku można narazić siebie i samochody jadące za nami na ograniczenie widoczności z powodu spadającego z naszego pojazdu śniegu i lodu. Każdy kierowca powinien obowiązkowo wymienić opony letnie na zimowe, z bieżnikiem o odpowiedniej głębokości, wynoszącej minimum cztery milimetry - komentuje Radosław Jaskulski, trener Skoda Auto Safety.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Jak rozpoznać śliską lub oblodzoną nawierzchnię?

W niskich temperaturach ciemniejsze błyszczące plamy na drodze są oznaką śliskiej nawierzchni, należy wtedy ściągnąć nogę z pedału gazu. Kiedy na drodze zalega śnieg, należy założyć, że nawierzchnia może być śliska, dodatkowym zagrożeniem może być warstwa lodu zalegająca pod świeżym puchem.

Warto zwolnić i zachować dodatkową ostrożność także w przypadku błota pośniegowego, które może zwiększać ryzyko poślizgu.

Jak uniknąć poślizgu i buksowania kół?

Zbliżając się do oblodzonego odcinka należy zredukować prędkość przynajmniej o połowę, unikając przy tym gwałtownych ruchów kierownicą oraz gwałtownego hamowania. Należy zwrócić uwagę na innych użytkowników drogi i zachować duży odstęp pomiędzy samochodami, ponieważ droga hamowania na śliskiej powierzchni znacznie się wydłuża.

- Jeśli jednak pojazd wpadnie w poślizg nadsterowny, należy zareagować, kontrując kierownicą, co oznacza skręcenie kół w kierunku, w którym ucieka tył samochodu. Trzeba to robić z wyczuciem, bo zbyt mocna kontra doprowadzi do gwałtownej zmiany rozkładu masy i w momencie odzyskania przyczepności może samochodem rzucić w drugą stronę – radzi ekspert bezpiecznej jazdy.

- W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w systemy takie jak ESP, czujniki wykrywają każdy, najmniejszy nawet uślizg kół i reagują właściwie do sytuacji. W poślizgu podsterownym system przyhamuje na przykład tylne wewnętrzne koło, a w nadsterownym - zewnętrzne przednie - dodaje Radosław Jaskulski, trener Skoda Auto Safety.

Zobacz także: niezwykły pojedynek - KITT kontra GMC Drużyny A

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Kiedy natomiast musimy ruszyć z miejsca na nawierzchni o ograniczonej przyczepności, należy albo delikatnie operować pedałem gazu i sprzęgłem i odjechać na tzw. półsprzęgle lub włączyć drugi bieg i ruszyć na niskich obrotach.

Nowoczesne samochody wyposażone są jednak w systemy wspomagające kontrolę trakcji, a ESP jest obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów już od kilku lat.

Wyposażenie odpowiedzialnego kierowcy zimą

Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie skrobaczkę do szyb i szczotkę do usuwania śniegu z samochodu. W trakcie bardzo mroźnych zimowych dni pomocny będzie również spray do odmrażania szyb, który przyspieszy proces przygotowania samochodu do jazdy. Wybierając się w góry należy wyposażyć się w łańcuchy, a ich zakładanie przećwiczyć przed wyjazdem.

Standardowo należy uzupełnić także zimowy płyn do spryskiwaczy, a w przypadku starszych akumulatorów sprawdzić ich stan.

Zobacz także: Volvo XC60 T8 Twin Engine - mocne i prestiżowe

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA