[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Jak poruszać się po autostradach

W Polsce mamy już 1553 km autostrad, po których porusza się nawet 68,5 tys. samochodów w ciągu doby. Zobacz, jak się zachować w kilku specyficznych sytuacjach.  

Autostrada

Dozwolona prędkość na autostradach wynosi u nas 140 km/h, nie można na nich zawracać ani zatrzymywać się – większość (chociaż nie wszyscy) polscy kierowcy znają podstawowe zasady poruszania się po takich drogach. Jadąc autostradą, łatwo jednak zauważyć, że w wielu sytuacjach wciąż niektórzy nie wiedzą, jak się zachować. Notoryczne blokowanie lewego pasa, zatrzymywanie się gdzie popadnie (także na pasie zieleni między jezdniami!), nieumiejętność pobrania biletu z automatu czy nawet skrajnie niebezpieczna jazda pod prąd – to tylko niektóre grzechy i grzeszki. Sprawdź, czy Ty wiesz jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami poruszać się po autostradach. 

REKLAMA

1. WŁĄCZ SIĘ DO RUCHU
Kierowca jadący z prędkością 140 km/h nie spodziewa się, że przed maską pojawi się auto poruszające się trzy razy wolniej. Wjeżdżając na autostradę, rozpędź się na całej długości pasa rozpędowego. Jeżeli wjedziesz prosto ze „ślimaka”, jadąc 50 km/h, spowodujesz niebezpieczeństwo (mandat 250 zł). 

2. POSTÓJ TYLKO AWARYJNY
Możesz zrobić sobie przerwę na stacjach paliw lub parkingach MOP – nie na pasie awaryjnym (mandat 300 zł). Jeśli Twoje auto będzie miało awarię, zaparkuj jak najbliżej prawej krawędzi drogi, włącz awaryjne, włóż kamizelkę odblaskową, ustaw trójkąt ostrzegawczy 100 m za autem i poczekaj (za barierami) na pomoc. 

3. TAK WEZWIESZ POMOC
Co dwa kilometry na pasie awaryjnym rozmieszczono specjalne telefony SOS. Urządzenie ma tylko jeden przycisk i łączy się bezpośrednio z Centrum Zarządzania Autostradą. Patrol Autostradowy udzieli Ci podstawowej pomocy (nieodpłatnie) i pomoże np. w wezwaniu pomocy drogowej.

4. ZACHOWAJ ODLEGŁOŚĆ
Prawo mówi o zachowaniu „bezpiecznego dystansu” od innego auta; za jazdę „na ogonie” grozi mandat 200 zł, choć policja rzadko karze za to przewinienie. Dla bezpieczeństwa przyjmij zasadę 2 sekund (80 m przy 140 km/h) – punkt odniesienia, np. słupek drogowy, powinieneś minąć 2 s po aucie przed Tobą.  

5. NIE BLOKUJ LEWEGO PASA
Zanim wjedziesz na lewy pas, aby wyprzedzić, spójrz w lusterko, czy nie zmusisz innych do hamowania. Nawet gdy jedziesz 140 km/h, po manewrze wróć na prawo, aby nie blokować pasa (mandat 500 zł); mrugając światłami lub kierunkowskazem inni dają znać, żebyś ich przepuścił. so-spacerun: yes">

6. SPRAWNIE ZAPŁAĆ
W bramkach, do których prowadzą pomarańczowe pasy płaci się elektronicznie – trzeba mieć na szybie urządzenie viaAUTO. Doładowuje się je na stacji lub przez internet. Jeżeli go nie masz i pomyliłeś pasy, nie cofaj, bo wprowadzisz zamieszanie. Podejdź do obsługi w sąsiedniej bramce – tam zapłacisz kartą lub gotówką. 

8. AUTOSTRADY ZA GRANICĄ
Aby uniknąć mandatu podczas podróży po Europie, powinieneś poznać sytuacje, których w Polsce nie doświadczysz, a które mogą Cię zaskoczyć. Znak, który pokazujemy powyżej spotkasz na autostradach w Niemczech i Austrii – oznacza on, że w razie wypadku lub zatoru auta mają obowiązek zjechać do krawędzi drogi, by zostawić korytarz dla służb ratunkowych. Dzięki temu pomoc może dotrzeć na miejsce nawet 6 minut szybciej.

Nie myśl, że w Niemczech możesz jechać „ile fabryka dała” – na ok. 40% autostrad obowiązuje ograniczenie prędkości, najczęściej do 120 km/h. W Niemczech i Francji bezwzględnie pilnuj odległości od auta poprzedzającego – specjalne fotoradary mierzą, czy jest ona odpowiednia. We Włoszech kamizelkę odblaskową musisz mieć w zasięgu ręki – jeżeli jest schowana, płacisz karę, jakbyś jej nie miał. Pamiętaj, że za granicą mandaty płacisz na miejscu – jeśli nie jesteś w stanie, policja może zatrzymać Twoje auto.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij