Co zrobić, by akumulator przetrwał zimę i niskie temperatury? Sprawdź jego stan, nim będzie za późno – radzą eksperci. Najlepiej stan akumulatora oceni profesjonalny warsztat, a jeśli „baterię” trzeba będzie wymienić, pracownicy serwisu dobiorą odpowiedni zamiennik, a zużytą część poddadzą bezpiecznemu recyklingowi. Wcześniej można jednak wstępnie oszacować potrzebę ewentualnej wymiany, odpowiadając na kilka pytań, przygotowanych przez specjalistów Varty.
Sprawdź swój akumulator, jeśli:
- ma więcej niż 4 lata
- od ostatniej kontroli akumulatora minęły więcej niż 2 lata
- samochód przez dłuższy czas nie był użytkowany
- często korzystasz z samochodu na krótkich trasach
- miewasz problemy z uruchomieniem silnika
- zdarza się, że mimo wyposażenia w system start-stop, silnik nie gaśnie na postojach
- zamontowałeś w pojeździe dodatkowe urządzenia elektryczne (np. ogrzewanie postojowe, system nagłaśniający, itp.)
- latem samochód był wystawiony na działanie wysokich temperatur
- nadchodzą przymrozki lub planujesz podróż w chłodne rejony
Im więcej punktów dotyczy twojego pojazdu, tym pilniej warto dokonać przeglądu akumulatora w warsztacie. Weryfikację czy akumulator powinien przejść przegląd może również ułatwić poniższy test: https://clarios-press.kr-apps.de/battery-check.php?lg=pl
Zobacz także: jak odpalać na kable i jak prawidłowo podłączyć akumulator?
Akumulator słabnie nie tylko zimą
Według raportów ADAC, niemal co drugie wezwanie pomocy drogowej spowodowane jest awarią akumulatora. Zimowe warunki, wahania temperatur i jazda na krótkich odcinkach wyczerpują „baterie”, nie pozwalając im na prawidłowe i pełne naładowanie. Ale także w upalne dni sprawność ogniw mocno spada. Z kolei jazda z notorycznie niedoładowanym akumulatorem bezpowrotnie niszczy ogniwa i doprowadza do zmniejszenia pojemności i szybszej awarii. Niestety, winę często ponoszą też ci kierowcy, którzy zbyt rzadko poddają akumulatory kontroli. A przecież jeszcze w tym sezonie czekają nas mroźne dni.
– Okres pandemii zmienił wiele obszarów naszego życia, w tym zwyczaje dotyczące przemieszczania się. Transport zbiorowy wciąż jest postrzegany jako potencjalnie niebezpieczny, dlatego samochody zyskały na popularności, zapewniając bezpieczną przestrzeń z dala od tłumów. Niestety okazuje się, że większość tych pojazdów użytkowana jest na bardzo krótkich odcinkach, w jeździe miejskiej, przy częstym hamowaniu i ruszaniu. Dodatkowo, podczas takich podróży korzysta się z wielu odbiorników energii elektrycznej, jak ogrzewane szyby i fotele oraz z systemu start/stop, co w konsekwencji nie pozwala na prawidłowe naładowanie akumulatora podczas jazdy. Akumulatory użytkowane są więc w stanie ciągłego niedoładowania, co w zimie często oznacza problemy z rozruchem – wyjaśnia ekspert Clarios Poland.
Zobacz także: jak dbać o akumulator na co dzień?