Jak sprowadzić auto z Japonii - Przydatne informacje

Japonia stała się dziś dla Europy naturalnym rynkiem pozyskiwania używanych samochodów luksusowych. Łagodny klimat, staranność obsługi serwisowej oraz niskie przebiegi powodują, że szczególnym zainteresowaniem klientów kupujących auta w Japonii cieszą się youngtimery i samochody klasyczne.

BMW 525i E39 Szczepan Mroczek
BMW 525i E39

Podpowiadamy jak kupić i sprowadzić samochód z Japonii do Polski z kierownicą po lewej stronie.
Chociaż japoński rynek motoryzacyjny może się wydawać egzotyczny, a zakup samochodu w Japonii z racji jej odległości od Europy bardzo trudny − jeśli ktoś planuje sprowadzić stamtąd samochód, warto to zrobić. Nie jest to bardziej skomplikowane niż kupienie auta w USA i sprowadzenie go do Polski. Jeśli ktoś zdecyduje się na to i przebrnie przez formalności, jest szansa, że stanie się właścicielem bardzo dobrze utrzymanego i tym samym unikalnego samochodu luksusowego.

Jak się zabrać za poszukiwanie auta w Japonii?

Znalezienie konkretnego samochodu najlepiej zlecić firmie, która się w tym specjalizuje, i którą bez problemu wyszukamy w internecie. W Japonii samochody używane najczęściej kupuje się na aukcjach, na których właściciele wystawiają na licytacje auta, które chcą sprzedać, więc osoby, które same chcą wyszukać dla siebie odpowiedni model, mogą to robić, wchodząc np. na strony www.japan-partner.com, www.autorama.jp lub www.dmclassic.pl. Można też określić tylko kryteria samochodu, który nas interesuje − markę, model, przebieg, rocznik, wyposażenie, cenę itp. − i całą resztę formalności zostawić firmie, która zajmie się znalezieniem odpowiedniego auta. Takie firmy najczęściej oferują kompleksową usługę − nie tylko szukają samochodu, ale też licytują go na aukcji, sprowadzają do Polski, a nawet wykonują przegląd i rejestrują. Niektóre także oferują możliwość sprawdzenia sprowadzanego auta pod kątem technicznym, niezależnie od badań technicznych, jakie wykonują domy aukcyjne. Bowiem każde auto wystawione na aukcję jest ocenione przez japońskiego rzeczoznawcę według przyjętej w Japonii skali − cyframi od 1 do 5 ocenia się ogólny stan pojazdu (5 oznacza najwyższą ocenę, czyli stan bardzo dobry), natomiast literami od A do E ocenia się stan wnętrza samochodu (A to ocena najwyższa, która oznacza, że wnętrze nie ma śladów zużycia). Wszystkie informacje na temat stanu auta są zawarte w karcie pojazdu.
Oczywiście również w Japonii stan samochodów z taką samą oceną domu aukcyjnego może się bardzo różnić dlatego konieczna jest obecność eksperta ma miejscu, który przeprowadzi przed aukcją dokładną weryfikację samochodu i wyceni koszty ewentualnych napraw. Bolączką starszych samochodów z Japonii są pękające elementy plastikowe. Powodem może być klimat lub materiały dedykowane na rynki z ciepłym klimatem, z których są zbudowane te elementy.

Formalności przy sprowadzaniu auta z Japonii

Jak w wypadku każdego samochodu, który sprowadzamy z kraju leżącego poza Unią Europejską, musimy zapłacić nie tylko za transport, ale też opłacić cło, VAT i akcyzę. W wypadku auta z Japonii dodatkowym kosztem będzie przetłumaczenie dokumentów pojazdu na język polski, co musi zrobić tłumacz przysięgły.

Jeśli zlecasz sprowadzenie auta firmie

Po określeniu kryteriów szukanego modelu, trzeba wpłacić zaliczkę (np. 10% wartości licytowanego auta), a po zakupie samochodu w ciągu 2-3 dni całość kwoty za auto. Rachunek lub faktura są wystawiane na kupującego i zawierają: cenę auta, opłaty wewnętrzne, prowizję domu aukcyjnego, w której zawiera się opłata stała (70 tys. jenów) oraz 5% wartości auta. Osobno też trzeba zapłacić za transport kupionego pojazdu, najpierw do portu w Japonii, potem z Japonii do Polski, co trwa co najmniej dwa miesiące. Jeśli auto zostanie przywiezione do portu w Niemczech, VAT do zapłacenia będzie niższy niż w Polsce (19 zamiast 23%), co pozwoli zaoszczędzić trochę pieniędzy. Trzeba również zapłacić 10% cła. Transport z Niemiec też wymaga opłacenia i kosztuje ok. 1500 zł. Już w Polsce natomiast trzeba w ciągu 2 tygodni od przekroczenia przez auto granicy opłacić akcyzę, której wysokość zależy od pojemności silnika; przypomnijmy − do 2 litrów pojemności wynosi ona 3,1%, powyżej 2 litrów trzeba zapłacić 18,6%. Inne stawki dotyczą modeli hybrydowych. Za klasyczną hybrydę (HEV) bez możliwości ładowania z gniazdka oraz tzw. miękką hybrydę (MHEV) z jednostką spalinową o pojemności powyżej 2 litrów, ale nie przekraczającej 3,5 litra, akcyza wyniesie 9,3%. Jeszcze niższa jest akcyza za te hybrydy (HEV i MHEV), jeśli są wyposażone w silniki spalinowe do 2000 cm3, bo wyniesie 1,55%. 9,3% akcyzy zapłacimy również za hybrydę typu plug-in, czyli taką, którą można ładować z gniazdka, jeśli ma silnik spalinowy o pojemności powyżej 2 litrów, ale nie wyższej niż 3,5 litra. Ważną informacją jest to, że auta elektryczne i hybrydy plug-in z jednostką o pojemności do 2 litrów są całkowicie zwolnione z akcyzy do 31 grudnia 2022 roku.

Czy warto sprowadzić auto z Japonii?

Zainteresowanie tym rynkiem świadczy, że tak. Mimo formalności i dodatkowych kosztów, które trzeba ponieść przy całej operacji, całkowite koszty zakupu klasyka będą zbliżone do cen samochodów wystawianych do sprzedaży w Europie. Ważne jest tu też to, by sprowadzony pojazd dokładnie sprawdzić. Oczywiście dominujące zainteresowanie przypada na samochody z kierownicą po lewej stronie. Pomimo faktu, że w Japonii obowiązuje lewostronny ruch wciąż modne i nobilitujące dla właścicieli są tam samochody z kierownicą po lewej stronie. Przy wyszukiwaniu samochodu na aukcjach musimy pamiętać by "odhaczyć" ten element specyfikacji.

WYBRANE DLA CIEBIE

PORADY

Koszty ubezpieczenia samochodu elektrycznego, spalinowego i hybrydowego

Jak samochody elektryczne wypadają na tle hybryd i modeli spalinowych pod względem kosztów obowiązkowego ubezpieczenia OC.

PORADY

Jak zarejestrować auto sprowadzone z USA

Dla kierowców szukających używanego samochodu rynek amerykański jest bardzo atrakcyjny. Można tam znaleźć naprawdę dobre okazje w stosunkowo przystępnej cenie. Wyjaśniamy, jakie są koszty sprowadzenia auta ze Stanów i jakie formalności trzeba załatwić, żeby zarejestrować je w Polsce.

PORADY

Jak zyskać dostęp do dokumentów (prawo jazdy, dowód rejestracyjny) w formie elektronicznej

Kierowca nie musi mieć przy sobie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego ani dowodu opłacenia ubezpieczenia OC, które kiedyś okazywał przy kontroli drogowej. Te dane policjant może sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Kierowca natomiast może mieć wszystkie dokumenty samochodu w swoim smartfonie, w aplikacji mPojazd, co może mu się przydać w wielu sytuacjach.

PORADY

Pasażer auta wyrządził szkodę – czy poszkodowany może liczyć na odszkodowanie z OC właściciela pojazdu?

Stłuczki parkingowe to cały wachlarz zdarzeń i nie wszystkie są winą kierowcy. Zdarzają się też takie, za które odpowiada pasażer, np. jeśli otwierając drzwi, uszkodzi samochód stojący obok. Tu nasuwa się pytanie, czy w takiej sytuacji to on w pełni odpowiada za szkodę, czy koszty usunięcia usterki można pokryć z OC kierowcy, czyli właściciela auta.

REKLAMA