Jak właściwie używać świateł w samochodzie

Wciąż na drogach pojawiają się kierowcy, którzy niewłaściwie używają świateł w samochodzie. Szczególnie teraz kiedy rozpoczyna się sezon jesienny i widoczność jest ograniczona niewłaściwe używanie świateł może być niebezpieczne.

Reflektory materiały prasowe
Podczas awaryjnego hamowania Mercedes klasy E ostrzega kierowców pojazdów nadjeżdżających z tyłu migając czerwonymi światłami.

Zawsze, kiedy poruszamy się samochodem, światła − te, które są wymagane przepisami drogowymi − muszą być włączone. Całkowicie można je wyłączyć tylko wtedy, kiedy auto zostało zaparkowane w miejscu na tyle dobrze oświetlonym, że jest widoczne dla innych, a także wtedy, kiedy znajduje się poza jezdnią i poboczem. Rolą świateł jest oświetlanie drogi i pojazdu, którym się poruszamy, oraz ostrzeganie o niebezpiecznej sytuacji na drodze, nie służą natomiast do tego, żeby dziękować innym kierowcom, przepraszać ich za niegrzeczny manewr albo informować o stojącym przy drodze patrolu policji. Trzeba też pamiętać, że muszą być widoczne dla innych kierowców − mandat za umieszczenie w aucie ładunku w sposób zasłaniający światła wynosi 200 zł.
Przypominamy, w jakie światła jest wyposażony pojazd i kiedy należy ich używać, a kiedy ich niewłączenie albo właśnie włączenie może zostać ukarane mandatem.

Światła mijania (tzw. krótkie)

Ich podstawowym zadaniem jest oświetlanie drogi przed samochodem i to z nich najczęściej korzystają kierowcy podczas jazdy − muszą być włączone przez cały dzień i po zmierzchu (jeśli przepisy nie nakazują używania innych świateł). Bardzo ważne jest ich właściwe ustawienie w pojeździe, bo muszą świecić na takiej wysokości, żeby nie oślepiać innych w czasie jazdy. Jeśli nie mamy reflektorów z automatyczną regulacją przy jeździe z pełnym obciążeniem powinniśmy pamiętać o ich właściwym ustawieniu. Zwykle odpowiednie pokrętło znajduje się w widocznym miejscu na desce rozdzielczej. Cechą tych świateł jest to, że nie są symetryczne − w mniejszym stopniu oświetlają lewą stronę drogi, czyli tę, z której nadjeżdżają kierowcy w naszym kierunku. Mają biały kolor.

Światła dzienne

Można ich używać od świtu do zmierzchu zamiast świateł mijania tylko wtedy, jeśli pozwalają na to warunki atmosferyczne, czyli jest normalna przejrzystość powietrza − nie wolno ich traktować jako zamiennika świateł mijania. Stosowanie świateł dziennych po zmroku jest zabronione. Ich zadaniem nie jest oświetlanie drogi, lecz samochodu, dlatego są o wiele słabsze od świateł mijania, dzięki nim pojazd jest po prostu widoczny dla innych użytkowników dróg. Światła drogowe mają biały kolor.

Światła drogowe (tzw. długie)

Tych świateł używa się po zmroku i w nocy, są mocne, bo można nimi oświetlić większy fragment drogi niż światłami mijania. W przeciwieństwie do "krótkich" są symetryczne, tzn. mają takie same snopy światła (o takiej samej długości). Można ich używać tylko po zmroku na nieoświetlonych drogach, o ile nie oślepiają innych kierowców lub pieszych poruszających się w kolumnie. Kiedy widzimy na takiej drodze zbliżający się z przeciwka pojazd, światła trzeba przełączyć na "krótkie", należy tak zrobić również wtedy, kiedy w nocy zbliżamy się do innego samochodu, jadącego przed nami.

Kierunkowskazy

Ich używanie, o czym zapomina wielu kierowców, jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy i jej płynności. Trzeba nimi sygnalizować każdą zmianę pasa ruchu i zamiar skrętu, a także włączanie się do ruchu. Mają kolor pomarańczowy.

Światła awaryjne

Stosuje się je, by poinformować innych kierowców o niebezpieczeństwie lub niespodziewanej sytuacji na drodze (np. na autostradzie) lub nagłym zatrzymaniu auta, którym jedziemy, a także kiedy samochód ma postój z powodu awarii. Kierowca przewożący zorganizowaną grupę dzieci i młodzieży do lat 18, oraz osoby niepełnosprawne powinien je też włączyć wtedy, kiedy wsiadają one i wysiadają z pojazdu − jeśli tego nie zrobi, może dostać mandat w wysokości 200 zł. Włączenie świateł awaryjnych oznacza uruchomienie w tym samym czasie wszystkich kierunkowskazów. Mają kolor pomarańczowy.

Światła postojowe i pozycyjne

Ich zadaniem jest przede wszystkim sygnalizowanie innym uczestnikom ruchu położenia samochodu, który zatrzymał się w słabo oświetlonym miejscu. Nie różnią się między sobą, różnice ujawniają się w ich stosowaniu, bo światła postojowe mogą być włączone tylko z jednej strony auta - od strony osi środkowej jezdni, ale tylko w pojazdach bez przyczepy i autach o długości nie przekraczającej 6 metrów i szerokości poniżej 2 metrów. Światła pozycyjne powinny być włączone w holowanym samochodzie, jeśli na drodze jest niedostateczna widoczność. Światła pozycyjne i postojowe z przodu powinny mieć kolor biały, z tyłu − czerwony.

Światła stopu

Włączają się automatycznie po wciśnięciu hamulca nożnego. Mają kolor czerwony.

Światła przeciwmgielne

Mają za zadanie oświetlić drogę w warunkach niedostatecznej przejrzystości powietrza oraz zwiększyć widoczność samochodu we mgle. Obowiązkowym wyposażeniem auta są światła przeciwmgielne tylne, z przodu nie są wymagane. Umieszcza się je w aucie tak, by były jak najbliżej nawierzchni drogi z dwóch powodów − tam mgła jest najrzadsza i takie ich umiejscowienie sprawia, że łatwiej zredukować odbijanie się światła, które utrudnia jazdę. Jeśli są niepoprawnie używane przez nadgorliwych kierowców, mogą oślepić innych co również jest bardzo niebezpieczne. Świateł z przodu można używać, jeśli jest mgła, opady lub inne zjawiska atmosferyczne ograniczające przejrzystość powietrza, ale także przy dobrej widoczności na krętej drodze, oznaczonej w odpowiedni sposób. Z tyłu − tylko wtedy, jeśli warunki atmosferyczne ograniczają widoczność na odległość poniżej 50 metrów. Światła przeciwmgielne z przodu powinny mieć kolor biały lub żółty, z tyłu − czerwony.

Nowoczesne reflektory

Najnowsze samochody mają światła, które nie tylko automatycznie dostosowują się do pory dnia, ale również takie, które rozpoznają kiedy można używać świateł drogowych i robią to za kierowcę. W takiej sytuacji kierowca nie musi w ogóle zaprzątać sobie głowy włączaniem i ustawieniem świateł. W przypadku najnowocześniejszych adaptacyjnych reflektorów samochód sam aktywnie analizuje drogę i oświetla ją możliwie dokładnie, ale tak by nie oślepiać innych kierowców. Kierowcy mijający takie auto nie dostrzegą momentu zmiany świateł z długich na krótkie, bo następuje on płynnie i mogą niesłusznie pouczać kierowcę auta z adaptacyjnymi reflektorami jednocześnie go oślepiając.

Kary za niewłaściwe używanie świateł w samochodzie

Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu − 300 zł.
Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu − 100 zł.
Jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej − 100 zł.
Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby − 200 zł.
Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności − 15-300 zł.
Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami − 200 zł.
Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgielnych − 100 zł.
Używanie tylnych świateł przeciwmgielnych przy normalnej przejrzystości powietrza – 100 zł.
Utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru − 200 zł.
Niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza – 200 zł.
Używanie tzw. szperacza podczas jazdy – 100 zł.

 

 

 

REKLAMA