[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Zima to bardzo wymagający okres dla naszego samochodu. Warto się do niego przygotować z wyprzedzeniem. Jednym z ważniejszych elementów jest stan płynu chłodniczego. Niski stan lub słaba jakość mogą spowodować awarię, a nawet unieruchomić pojazd.

Wielu kierowców zastanawia się, czy czynność jaką jest wymiana płynu chłodniczego można wykonać samemu. Nie jest to trudna operacja, ale zanim do niej przystąpimy warto odpowiednio się przygotować. Wielu producentów nie zaleca wymiany płynu chłodniczego, ale warto kontrolować jego stan na zbiorniczku wyrównawczym, gdzie z reguły znajduje się podziałka jego stanu.

Mimo wszystko wymianę płynu chłodniczego powinniśmy dokonywać co kilka lat, ponieważ z czasem cieczy może ubywać, ale przede wszystkim traci on swoje właściwości, Jest to ważne w okresie zimowym, gdzie ważna jest temperatura krzepnięcia. Z drugiej strony latem płyn chłodniczy musi wytrzymać podwyższoną temperaturę. Dlatego nie powinniśmy zalewać układu wodą. Dobry płyn powinien krzepnąc przy temperaturze -37 stopni Celsjusza, a wrzeć dopiero powyżej 120 stopni Celsjusza.
Warto wiedzieć, że nie wszystkie płyny można ze sobą mieszać i nie chodzi tutaj o kolor płynu. Jeżeli nie mamy pewności jaki rodzaj płynu pływa w układzie chłodniczym, to najlepiej wymienić go w całości.

REKLAMA

Podczas wymiany silnik w samochodzie powinien być jeszcze ciepły. Pozwoli to na bezproblemowe spuszczenie płynu chłodniczego z całego układu, ponieważ termostat będzie otwarty. Jednak w niektórych modelach konieczne będzie spuszczenie płynu nie tylko z chłodnicy, ale również z bloku silnika. Korek spustowy znajduje się z reguły w najniższym punkcie całego układu, dlatego będziemy musieli zajrzeć pod przedni zderzak. Następnie podkładamy pod chłodnicę pojemnik i odkręcamy korek, czekając kilka minut aż całość się opróżni.

Następną czynnością jest czyszczenie układu chłodniczego. Robimy to dopiero, gdy silnik ostygnie. Wlewanie zimnej wody na gorący silnik nie jest zalecane. W ekstremalnym przypadku może spowodować pęknięcie głowicy. Potrzebujemy do tego co najmniej 10-15 litrów wody destylowanej. Po odkręceniu korka spustowego wlewamy wodę przez zbiornik wyrównawczy i czekamy aż przepłynie przez cały układ i wypłynie dolnym spustem.

Dopiero teraz możemy napełnić chłodnice nowym płynem. Jeżeli korzystamy z koncentratu, to powinniśmy zwrócić uwagę na zalecenia producenta znajdujące się na etykiecie. Płyn wlewamy przez zbiorniczek wyrównawczy i czekamy aż spłynie do reszty układu. Dzięki podziałce na obudowie zbiornika widzimy, ile płynu jeszcze brakuje. W razie potrzeby warto posilić się również instrukcją obsługi samochodu. Po wymianie cieczy chłodzącej musimy pamiętać o konieczności odpowietrzenia całego układu, jeżeli układ nie został wyposażony w automatyczny system.

Jeżeli zdecydujemy się oddać samochód do serwisu, za wymianę płynu chłodniczego nie zapłacimy dużo. Sama robocizna powinna zamknąć się w granicy 50-100 zł. Natomiast z ceną płynu może być różnie. W zależności od marki i rodzaju zapłacimy od 5 do 20 zł za litr.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij