Jak zarejestrować auto sprowadzone z USA

Dla kierowców szukających używanego samochodu rynek amerykański jest bardzo atrakcyjny. Można tam znaleźć naprawdę dobre okazje w stosunkowo przystępnej cenie. Wyjaśniamy, jakie są koszty sprowadzenia auta ze Stanów i jakie formalności trzeba załatwić, żeby zarejestrować je w Polsce.

Dodge Challenger materiały prasowe
Dodge Challenger

Opłaty urzędowe

Sprowadzanie samochodu z innego kraju, a w naszym wypadku kraju spoza Unii Europejskiej, wiąże się z opłaceniem cła, VAT-u i akcyzy. Są to urzędowe opłaty wymagane przez przepisy. Po przejściu odprawy celnej w porcie na terenie Unii Europejskiej trzeba zapłacić 10% cła oraz oczywiście koszty transportu auta ze Stanów, czyli w cło są wliczone cena samochodu i koszty transportu. Kolejny koszt to VAT (w Polsce wynosi 23%). Płaci się go łącznie od wartości samochodu, kosztów transportu oraz cła. Trzecia z koniecznych opłat to akcyza, tu z kolei o jej wysokości decyduje pojemność jednostki napędowej sprowadzonego samochodu.Jeśli pojemność silnika przekracza 2000 cm3, akcyza wyniesie 18,6%, jeśli wynosi do 2000 cm3, wysokość akcyzy to 3,1%. Są to jednak stawki dla aut z silnikami benzynowymi, bo za modele hybrydowe opłaty akcyzowe ustalono na innym poziomie. Za klasyczny model hybrydowy (HEV) bez możliwości ładowania z gniazdka oraz tzw. miękką hybrydę (MHEV) z jednostką spalinową o pojemności powyżej 2 litrów, ale nie przekraczającej 3,5 litra, akcyza wyniesie 9,3%. Jeszcze niższa jest akcyza za te hybrydy (HEV i MHEV), jeśli są wyposażone w silniki spalinowe do 2000 cm3, bo wyniesie 1,55%. 9,3% akcyzy zapłacimy również za hybrydę typu plug-in, czyli taką, którą można ładować z gniazdka, jeśli ma silnik spalinowy o pojemności powyżej 2 litrów, ale nie wyższej niż 3,5 litra. Ważną informacją jest to, że auta elektryczne i hybrydy plug-in z jednostką o pojemności do 2 litrów są całkowicie zwolnione z akcyzy do 31 grudnia 2022 roku.

Przeróbki sprowadzonego samochodu

Jeszcze przed pójściem do wydziału komunikacji, trzeba sprawdzić, czy nie będzie konieczne dostosowanie kupionego auta do przepisów obowiązujących w Polsce, żeby mogło legalnie poruszać się po drogach. Najczęstsze różnice między samochodami amerykańskimi a europejskimi to: światła mijania (muszą asymetryczne, w USA są symetryczne), tylne kierunkowskazy (w Stanach najczęściej czerwone, a w Polsce są wymagane pomarańczowe), światło przeciwmgielne (w autach w USA nie jest wymagane, u nas jest), światła pozycyjne (w Stanach są żółte, w Polsce mają być białe), licznik (w USA wyskalowany w milach, w Polsce w km/h; jeśli jednak licznik ma obie skale, auto przejdzie badanie techniczne), również układ wydechowy może wymagać dostosowania do europejskich norm emisji spalin, które są surowsze niż w Stanach Zjednoczonych.

Rejestracja samochodu

Żeby zarejestrować samochód w wydziale komunikacji, trzeba mieć przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego dokumenty − dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli została wydana) i umowę kupna-sprzedaży. Trzeba również okazać dokument, że auto przeszło badanie techniczne. Poza tym należy ze sobą zabrać: wypełniony wniosek o rejestrację, który można pobrać z internetu lub pobrać bezpośrednio w urzędzie, dokument potwierdzający własność pojazdu (umowa kupna-sprzedaży lub faktura), potwierdzenie wniesienia wymaganych opłat (cło, akcyza, VAT), dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, jeśli była wydana, dowód przejścia odprawy celnej, dokument związany z recyklingiem pojazdu, gdy był sprowadzony przed 1 stycznia 2016 r. i jest rejestrowany po raz pierwszy, dotychczasowe tablice rejestracyjne, jeżeli je mamy.

Opłaty, jakie trzeba ponieść przy rejestracji auta:

− 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego,
− 31 zł za komplet znaków legalizacyjnych oraz nalepkę kontrolną na szybę,
− 13,50 zł za pozwolenie czasowe,
− 80 zł za tablice rejestracyjne,
− 75 zł za kartę pojazdu,
− 2,50 zł opłaty ewidencyjnej.
Łącznie koszty rejestracji samochodu sprowadzonego z USA wyniosą 256 zł.

Ile jest czasu na rejestrację i ubezpieczenie auta

Po sprowadzeniu samochodu do Polski nowy właściciel ma 30 dni na jego zarejestrowanie. Jeśli auto zostało wyrejestrowane w USA przed sprowadzeniem do Polski, można wykupić krótkoterminowe OC na 30 dni, co pozwoli na spokojne załatwienie wszystkich formalności. Trzeba tylko pamiętać, żeby przed wygaśnięciem ważności ubezpieczenia krótkoterminowego wykupić obowiązkowe ubezpieczenie całoroczne samochodu.

Co warto wiedzieć

Żeby zminimalizować koszty sprowadzenia samochodu z USA, można go przywieźć do kraju, w którym jest niższa stawka podatku VAT niż w Polsce. Jak już wspomnieliśmy, w naszym kraju wynosi ona 23%, ale w Belgii i Holandii zapłacimy 21%, a w Niemczech 19%. W zależności od ceny auta, taka operacja może się po prostu opłacać.

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

PORADY

Koszty ubezpieczenia samochodu elektrycznego, spalinowego i hybrydowego

Jak samochody elektryczne wypadają na tle hybryd i modeli spalinowych pod względem kosztów obowiązkowego ubezpieczenia OC.

PORADY

Jak zyskać dostęp do dokumentów (prawo jazdy, dowód rejestracyjny) w formie elektronicznej

Kierowca nie musi mieć przy sobie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego ani dowodu opłacenia ubezpieczenia OC, które kiedyś okazywał przy kontroli drogowej. Te dane policjant może sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Kierowca natomiast może mieć wszystkie dokumenty samochodu w swoim smartfonie, w aplikacji mPojazd, co może mu się przydać w wielu sytuacjach.

PORADY

Pasażer auta wyrządził szkodę – czy poszkodowany może liczyć na odszkodowanie z OC właściciela pojazdu?

Stłuczki parkingowe to cały wachlarz zdarzeń i nie wszystkie są winą kierowcy. Zdarzają się też takie, za które odpowiada pasażer, np. jeśli otwierając drzwi, uszkodzi samochód stojący obok. Tu nasuwa się pytanie, czy w takiej sytuacji to on w pełni odpowiada za szkodę, czy koszty usunięcia usterki można pokryć z OC kierowcy, czyli właściciela auta.

PORADY

Nowe zasady okresowych badań technicznych samochodów

Zgodnie z projektem ustawy, który wpłynął do sejmu, od 1 stycznia 2023 roku mają się zmienić zasady przeprowadzania obowiązkowych przeglądów okresowych, które musi przejść każdy samochód. Na czym będą polegały zmiany?

REKLAMA