Wsiadasz do auta wybierając się w długą podróż i nie znasz trasy? Wozisz sprzęty, z których nigdy nie skorzystałeś? Uważasz, że nic tak nie obniża zużycia paliwa jak jazda na luzie? Jeśli na jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, ten tekst jest dla Ciebie. Policzyliśmy ile pieniędzy możesz zyskać, gdy zadbasz o stan techniczny samochodu, popracujesz nad stylem jazdy i dobrze przygotujesz trasę długiej podróży, sprawiając w ten sposób, że Twoje auto będzie zużywało mniej paliwa.
Tylko nie przeciągając zmiany opon zimowych na letnie możesz oszczędzić do 1 litra na 100 km – szybko uzbiera się z tego pokaźna sumka. Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 7 l/100 km i miesięcznym przebiegu 1250 km (czyli 15 tys. km rocznie) możesz być każdego miesiąca do przodu o blisko 70 zł. Niepotrzebnie wożąc pełny zbiornik paliwa (zamiast napełniać go w połowie), gdy jeździsz wyłącznie po mieście – tracisz miesięcznie 13 zł. Używanie latem klimatyzacji zawsze z maksymalną siłą chłodzenia kosztuje 27 zł miesięcznie. Sposobów na oszczędzanie jest całkiem sporo. Na następnych stronach przedstawiamy kolejne.
Sprawdź podwozie
Każdy niesprawny element układu jezdnego, zawieszenia i kierowniczego bije po kieszeni. Nie chodzi tu jednak o wielkie straty jednostkowe w krótkim czasie, ale skumulowane w dłuższym okresie. Jeśli w porę nie wymienisz uszkodzonego łożyska czy łożysk, samochód wciąż będzie jeździł, ale będzie się toczył z coraz większym oporem. By go pokonać, silnik musi wytworzyć więcej energii niż wtedy, gdy łożyska są w idealnym stanie. Im więcej jeździsz i dłużej zwlekasz z naprawą, tym więcej tracisz.
Bardzo istotne dla oszczędnej jazdy są: rodzaj, stan techniczny oraz ciśnienie powietrza w oponach. Ciśnienie za wysokie o 20% sprawia, że żywotność gum skraca się do 90% wyjściowej, a za niskie o 20% – do 85%. Chodzi też o bezpośredni wpływ ciśnienia w oponach na zużycie paliwa. Ciśnienie mniejsze o 1/5 zwiększa opory toczenia o 38% (dane Pirelli Polska). 0,5 bara za mało w gumach niż przewiduje producent auta oznacza, że samochód zużywa o 2,5% więcej paliwa, 1 bar za mało to spalanie wyższe aż o 15%.
Wyłącz klimę - oszczędzisz 27 zł
Im intensywniej musi pracować klimatyzacja, tym zużycie paliwa jest większe. W zależności od różnicy temperatur w aucie i na zewnątrz, klimatyzacja może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 20%. Dlatego lepiej schładzać wnętrze stopniowo niż w krótkim czasie, przy klimatyzacji włączonej na maksa. W ekstremalnej sytuacji klimatyzacja pożera na godzinę niemal tyle paliwa, ile silnik pracujący na biegu jałowym.
![]() |
![]() |
![]() |
Opony zimowe latem – strata 67 zł Ze względu na inny skład mieszanki i bardziej „agresywny” bieżnik, opony zimowe mają znacznie wyższy opór toczenia niż opony letnie. Różnica w zużyciu paliwa może wynosić nawet 1 l/100 km, co przy średnim zużyciu 7 l/100 km i miesięcznym przebiegu 1250 km daje stratę aż 67 zł. |
Otwarte okna – strata 10 zł W Volkswagenie Golfie VII, jako w pierwszym aucie, zainstalowano system podpowiadający, by w trasie nie jeździć z otwartymi szybami. Uchylone okna zwiększają opór aerodynamiczny, a to właśnie powietrze hamuje auto, pogarszając ekonomię jazdy. Jeżdżąc z otwartymi oknami tracisz nawet po kilkanaście złotych miesięcznie. |
Pełny bak – strata 13 zł Tankowanie paliwa premium nie sprawia, że auto pali mniej. Zalewając je tylko „lepszą” benzyną, tracisz co najmniej 25 gr na litrze (rocznie: 175–200 zł). Ale ma ono wpływ na żywotność silnika. To, co oszczędzisz być może będziesz musiał wydać na naprawę. Sprawdzanie w internecie cen paliw w okolicy może pomóc, dojeżdżanie jednak do tańszej stacji choćby kilka kilometrów nie ma sensu: spalisz to, co zaoszczędzisz. |
Odchudź auto - zbędny ciężar w aucie to zawsze strata pieniędzy
Każdy dodatkowy kilogram w aucie pogarsza osiągi i ekonomię jazdy. Nie woź stale na dachu bagażnika na rowery, bo nawet bez rowerów zwiększa zużycie paliwa o 10% (ze względu na dodatkowy opór aerodynamiczny i ciężar). Jeśli używasz auta wyłącznie w mieście i głównie na krótkich dystansach, nie tankuj go do pełna. 10 litrów benzyny waży około 7,5 kg, a 20 kg mniej w samochodzie oznacza zużycie paliwa mniejsze o 0,2 l/100 km. Właśnie po to, by było lżej – od kilku lat stosuje się zestawy naprawcze do opon zamiast tradycyjnych kół zapasowych.
Ile i jak tracisz na lekceważeniu stanu auta
Z popsutym zawieszeniem, rozklekotanymi amortyzatorami, na niedopompowanych oponach i z odpaloną bez sensu klimą nie oszczędzisz ani grosza ze 100 złotych na miesiąc, które są Twoim planem minimum. Zanim ruszysz w podróż, zadbaj o sprzęt i naucz się go używać.
![]() |
![]() |
![]() |
Za niskie ciśnienie powietrza w oponach – strata 12 zł Ciśnienie powietrza w oponach tylko o 0,5 bara niższe niż zaleca producent oznacza stratę blisko 1 zł/100 km. Miesięcznie, przy przebiegu 1250 km, robi się z tego 12 zł. |
Klimatyzacja – strata 27 zł Klimatyzacja jest najbardziej paliwożernym „odbiornikiem” w aucie. Przy łagodnej pracy zadowala się zużyciem paliwa na poziomie 0,2 l/h, podczas wydajnej – nawet 0,5 l/h, czyli niemal drugie tyle, ile potrzebuje silnik do pracy na biegu jałowym. W przeliczeniu na 100 km klimatyzacja potrafi podnieść zużycie paliwa nawet o 2 litry, co w naszym przypadku daje kwotę 134 zł. Ponieważ trudno wyobrazić sobie stosowanie klimatyzacji non stop na „maksa”, przyjęliśmy, że tylko 1/5 czasu pracuje ona z maksymalną wydajnością. |
Zbędny ładunek – tracisz zawsze Przeliczenie na złotówki każdego zbędnego kilograma jest niemożliwe, bo zależy to od zbyt wielu czynników (masa własna auta, współczynnik oporu powietrza, moc silnika), ale jak bardzo odciążenie potrafi wpłynąć na ekonomię można przekonać się analizując laboratoryjne dane z Shell Eco Marathonu: prototyp ważący 20 kg pokonuje na litrze paliwa ośmiokrotnie większą odległość niż ważący 40 kg. |