[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Jazda z przyczepą - jak robić to bezpiecznie

Budowa domu, remont lub przeprowadzka to sytuacje, w których bagażnik auta zwykle okazuje się za ciasny. Możesz go „powiększyć”, podpinając przyczepę. Zobacz, jak z nią jeździć.  

Range Rover z przyczepą Airstream

Nie trzeba być fanem caravaningu, żeby zamontować w samochodzie hak holowniczy. Przyda się też, gdy trzeba przewieźć rower, narty albo przetransportować ponadwymiarowy ładunek, który nie zmieści się w bagażniku. Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą bez ograniczeń ciągnąć lekkie przyczepy. Niestety tego, jak z nimi jeździć nie uczy się na kursach na prawo jazdy. Kierowcę poruszającego się zestawem samochód plus przyczepa obowiązują inne limity prędkości. W mieście jest to standardowe 50 km/h, natomiast poza terenem zabudowanym nie wolno przekraczać 70 km/h. Na drogach ekspresowych i autostradach maksymalna prędkość to 80 km/h.  

Ważne są kilogramy

Jeśli masz prawo jazdy kat. B możesz poruszać się pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t. Jest wyjątek od tej reguły – jeśli ciągniesz lekką przyczepę o DMC 750 kg (jeśli masz wpis w prawie jazdy „par. 96”, możesz ciągnąć przyczepę inną niż lekka), wolno Ci kierować zespołem pojazdów o masie 4250 kg. Z prawem jazdy kat. E możesz prowadzić zestaw pojazdów o masie nawet 7 ton. Możliwości techniczne pojazdu określają zapisy w rubrykach O1 i O2. Pierwsza informuje o maksymalnej masie przyczepy z hamulcem najazdowym, druga – o masie przyczepy bez hamulca.  

Jazda z przyczepą

1. Dokumenty

Zanim wyruszysz w drogę, sprawdź, jak ciężką przyczepę możesz holować. Trzeba porównać dane w dowodach rejestracyjnych samochodu i przyczepy (przede wszystkim dopuszczalne masy pojazdów) i skonfrontować to z uprawnieniami wynikającymi z zapisów w prawie jazdy.  

Jazda z przyczepą

2. Podpinanie naczepy

Najlepiej zrobić to z pomocnikiem – do dyszla przyczepy podjedź najbliżej jak to możliwie, nie ryzykując uszkodzenia zderzaka. Po podpięciu przyczepy upewnij się, że blokada na dyszlu „zaskoczyła”. Załóż stalową linkę zabezpieczającą i podepnij elektrykę. Na koniec sprawdź, czy działa oświetlenie przyczepy.  

Jazda z przyczepą

3. Załadunek

Ważne jest jak najbardziej równomierne rozłożenie ciężaru w przyczepie. Zbyt ciężki ładunek po stronie dyszla nadmiernie obciąży hak. Duży ciężar z tyłu przyczepy sprawi, że samochód będzie się prowadził mniej stabilnie i wpadał w niebezpieczne kołysanie wzdłużne.  

Jazda z przyczepą

4. Manewrowanie

Podczas jazdy do przodu przyczepa podąża śladem samochodu. Jazda „po kwadracie” jest zbędna. Największą trudność sprawia cofanie. Aby przyczepa pojechała w lewo, kierownicą należy kręcić w stronę przeciwną, czyli w prawo. Kiedy „złamie się” przyczepę, kierownicą też trzeba kręcić w lewo.  

Jazda z przyczepą

5. Na trasie

Przyczepa zwiększa masę samochodu, czasem niemal dwukrotnie. Czuć to szczególnie podczas przyspieszania oraz wyprzedzania – manewr ten wymaga więcej czasu i miejsca. Hamulce pracują pod znacznie większym obciążeniem, szczególnie gdy przyczepa nie ma hamulca najazdowego.  

Jazda z przyczepą

6. Ciężar kosztuje

Jeśli łączna masa auta i przyczepy przekracza 3,5 t, to za poruszanie się drogami krajowymi, ekspresówkami i autostradami trzeba płacić. Potrzebne jest urządzenie viaBOX (kaucja 120 zł). Opłatę wnosi się z góry (kalkulator na stronie www.viatoll.pl). Koszt przejazdu 1 km zależy od typu drogi i normy emisji spalin auta.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij