REKLAMA

Kiedy warto wybrać opony całoroczne?

Zimy coraz łagodniejsze, wymiana opon coraz droższa – pojawia się pokusa, żeby zamiast z sezonowych, korzystać z opon całorocznych. Dla jakich kierowców takie rozwiązanie jest korzystniejsze?

Michelin CrossClimate materiały prasowe
Michelin CrossClimate

Spadł śnieg i znowu spóźniłeś się z wymianą opon. Teraz terminy wymagają odczekania kolejnych dwóch tygodni, a pan z serwisu karzącą tonacją głosu poucza, że trzeba było wcześniej o tym pomyśleć. Taka sytuacja wyklucza jakąkolwiek negocjację ceny, a nawet odbiera śmiałość w kontrolowaniu jakości wykonanej usługi. A każda wymiana opon wiąże się nie tylko z poświęconym czasem, ale też ryzykiem uszkodzenia felgi lub nieprawidłowego wyważenia. Poza tym w Polsce koszty usług w ostatnich latach mocno wzrosły. Wszystkie te nieprzyjemne sytuacje oraz fakt, że zimy w Polsce są coraz łagodniejsze, skłaniają kierowców do rozważenia nienastręczającego problemów serwisowych i tańszego rozwiązania, jakim są opony całoroczne.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Opony całoroczne zyskują też popularność ze względu na zmianę struktury sprzedaży aut. O ile przed laty samochody kupowali głównie prywatni klienci, o tyle dzisiaj większość stanowią firmy, w tym leasingowe czy wynajmujące auta. A tym bardzo zależy na jak najniższych kosztach użytkowania samochodów i jak najrzadszych wizytach w serwisie.

Spektakularny rozwój

Opony w ciągu ostatnich lat przeżywają wyjątkowo dynamiczny rozwój. Współczesna opona to konstrukcja składająca się z ponad 200 inteligentnie współpracujących elementów. Pod bieżnikiem wykonanym ze precyzyjnie dobranej mieszanki nowoczesna opona zawiera wiele warstw decydujących o właściwościach trakcyjnych opony, jej wytrzymałości i walorach użytkowych. Wykorzystywane w oponach poliamidowe opasania mają bardzo dobre właściwości mechaniczne, dużą wytrzymałość na rozciąganie i zginanie, sprężystość oraz największą spośród włókien syntetycznych odporność na ścieranie. Poliamidowe opasania usztywniają oponę i zapobiegają zniekształceniom podczas dynamicznej jazdy, zwiększając przyczepność auta, a jednocześnie zapewniają wysoki komfort.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Rozwój technologii oraz wprowadzanie nowych materiałów sprawił też, że opony całoroczne potrafią sprawdzić się dziś w szerszym spektrum warunków pogodowych i tym samym są bardziej konkurencyjną niż kilka lat temu ofertą. Ale jak to z kompromisami bywa, trzeba mieć świadomość, że ogumienie całoroczne nigdy nie będzie tak skuteczne, jak to dedykowane dla właściwej pory roku. Jeśli więc osiągi oraz przyczepność są priorytetowe dla kierowcy, wtedy bezdyskusyjnie opony sezonowe są najlepszym rozwiązaniem. Dla kierowców, którzy dużo podróżują i mają dynamiczny styl jazdy, nie ma lepszego rozwiązania. W tym wypadku ważne jest nie tylko, by jak najlepiej dopasować oponę do warunków pogodowych i stylu jazdy, ale również, by wybrać oponę segmentu premium, która zapewnia znacznie lepszy kontakt z nawierzchnią, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.

Dlaczego opony całoroczne radzą sobie i latem i zimą?

Konstrukcję opon całorocznych przedstawimy na przykładzie modeli CrossClimate oferowanych przez markę Michelin. Francuska marka tworząc linię obejmującą MICHELIN CrossClimate+, MICHELIN CrossClimate SUV oraz ogumienie do samochodów dostawczych MICHELIN Agilis CrossClimate połączyła technologie i materiały ogumienia letniego i zimowego.

Michelin CrossClimatemateriały prasowe
Michelin CrossClimate

Opony całoroczne marki Michelin, dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu inteligentnych elastomerów, dostosowują właściwości do panujących warunków pogodowych.

 

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate

 

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate SUV


Innowacyjna mieszanka bieżnika modelu CrossClimate+ powoduje, że powierzchnia stykająca się podłożem jest wyjątkowo elastyczna, dzięki czemu może przylegać do najmniejszych nierówności na drodze we wszystkich warunkach pogodowych. Połączenie kierunkowej rzeźby bieżnika z niestandardowym położeniem samoblokujących się lameli 3D biegnących wzdłuż klocków bieżnika przypomina rozwiązania stosowane w oponach letnich, ale jednocześnie cechuje je skomplikowana geometria lameli zimowych opon Michelin. Kierunkowa rzeźba ze zmiennymi kątami położenia wydłużonych klocków optymalizuje przyczepność na śniegu, a pionowa i pozioma falistość lameli wytwarza efekt blokowania. Innowacyjne jest też połączenie klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach. Takie połączenie zapewnia maksymalny kontakt opony z nawierzchnią, co zwiększa efektywność hamowania na suchej drodze, a zastosowanie innowacyjnych lamelek o pełnej głębokości zapewnia doskonałe hamowanie i trakcję na śniegu. Kompromisowy bieżnik oraz mieszanka opon całorocznych Michelina znakomicie sprawdzają się przy niskich temperaturach na mokrej nawierzchni, czyli w warunkach najczęściej występujących zimą w naszej strefie klimatycznej. Oczywiście opony całoroczne nie zapewnią precyzji prowadzenia i przyczepności opon letnich na suchym asfalcie i nie będą aż tak skuteczne na śniegu jak opony zimowe.

REKLAMA

 

Kiedy wybrać opony całoroczne?

Są kierowcy, którzy w sezonie zimowym sporadycznie wyjeżdżają z garażu i całościowe przebiegi nieprzekraczające kilku tysięcy kilometrów rocznie wiążą się z wyprawami w okolicach swojej miejscowości. Zwykle podróżują z niewielkimi prędkościami i niemal nie odwiedzają autostrad. W tym wypadku szybciej dochodzi do procesu starzenia się opony niż starcia bieżnika. Więc po pewnym czasie taki użytkownik ma dwa komplety opon (zimowe i letnie) w połowie zużyte, które jednak trzeba będzie wymienić ze względu na czas i starzenie się mieszanki. Dla tego typu kierowców rozwiązanie kompromisowe jakim są opony całoroczne wydaję się rozsądniejsze.
Zdecydowanie obniża koszty i problemy związane z eksploatacją oraz spełnia oczekiwania dotyczące osiągów.

Poza tym jeśli przede wszystkim zależy nam na obniżeniu kosztów eksploatacji i jesteśmy w stanie zaakceptować kompromisowe parametry opon całorocznych nie ma lepszego rozwiązania jak wybór produktów linii CrossClimate. Tym bardziej, że nie musimy się martwić o bezpieczeństwo. Trzeba tylko sprawdzić, czy konkretny model opony posiada certyfikat 3PMSF. Jeśli tak na oponie powinna znajdować się ikona trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu w środku (three-peak mountain snowflake lub w skrócie 3PMSF). Ten symbol zwany alpejskim to oficjalne oznaczenie opon zimowych. Ikonę płatka śniegu na tle góry mają wyłącznie te opony, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych. Świadczy o tym, że opona ma zarówno odpowiedni do warunków bieżnik, jak i skład i twardość mieszaki gumowej. Taki symbol na oponie oznacza też, że można ją stosować zimą w krajach gdzie opony sezonowe są obowiązkowe.

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate+

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate SUV

Zalety opon całorocznych:

  • Nie trzeba ponosić dodatkowych kosztów na drugi komplet opon
  • Oszczędność czasu i pieniędzy na sezonowej wymianie opon
  • Brak ryzyka uszkodzenia felgi przy wymianie opon
  • Certyfikat 3PMSF oznacza, że można je stosować zimą w krajach, w których opony zimowe są obowiązkowe

Zalety opon sezonowych:

  • Wysoka przyczepność na nawierzchniach dedykowanych
  • Zwiększona precyzja prowadzenia
  • Stabilność podczas szybkiej jazdy, która ogranicza zmęczenie kierowcy na długich trasach
  • Niższy poziom hałasu, a co za tym idzie wyższy komfort
  • Możliwość lepszego wykorzystania osiągów samochodu

 




Zobacz także:

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA