Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Co roku wszyscy kierowcy zadają sobie pytanie - kiedy zmienić opony letnie na "zimówki"?

Test opon zimowych 205/55 R16 H Komplety opon zmienialiśmy podczas testu kilkadziesiąt razy

W Polsce, mimo, że nie ma obowiązku wymiany opon w okresie zimy, aż 95 % kierowców zmienia "gumy" z letnich na zimowe. W naszych warunkach klimatycznych jest to rzecz konieczna, by zapewnić bezpieczną jazdę, nawet wtedy, gdy śnieg nie pokrył jeszcze dróg.

Według badań przeprowadzonych kilka lat temu przez portal ogłoszeniowy Allegro.pl, Polacy w 93 procent przypadków kupują opony zimowe, a tylko 3 procent wybiera opony całoroczne. 60 procent ankietowanych osób zadeklarowało, że komplet zimówek wystarcza na cztery do sześciu lat. Tylko 6 procent jeździło dłużej niż siedem lat. Klienci poszukujący opon w internecie najczęściej decydują się na znane marki. 70 procent internautów decyduje się na zakup nowego kompletu opon.

Nad wymianą opon z letnich na zimowe należy zacząć myśleć, gdy średnie temperatury w dzień zaczną spadać poniżej 7 stopni. Oznacza to, że w nocy lub nad ranem, kiedy jesteśmy w drodze do pracy lub odwozimy dzieci do szkoły, mogą występować już przymrozki, a pierwsze opady śniegu to kwestia czasu. Nawet na z pozoru suchym asfalcie w temperaturze około 0 stopni Celsjusza może się osadzać niewidoczna szadź.

Prawo w tej kwestii jasno precyzuje, że grubość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Jest to wartość krytyczna, a więc w przypadku opon zimowych jest niewystarczająca i poważnie zagraża bezpieczeństwu podróżujących.

Gdy bieżnik w oponach zimowych spadnie poniżej 4 mm powinniśmy czym prędzej pomyśleć o zmianie ogumienia. Poniżej tej wartości opona zimowa traci swoje właściwości. Bieżnik w nowych oponach ma 9 mm, ale warto wiedzieć, że przy 7 mm grubości bieżnika skuteczność takich opon wynosi zaledwie 60 procent.

Opony zimowe są wykonane z miękkiej mieszanki i mają tzw. lamelki, czyli nacięcia bieżnika, ich przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym jest znacząco lepsza. Dla kierowcy oznacza to pewniejsze prowadzenie, krótszą drogę hamowania i większą przyczepność. Opona letnia w niskiej temperaturze zmienia swoją twardość, a jej właściwości jeszcze się pogarszają.

Przy okazji warto pamiętać o odpowiednim ciśnieniu. Zbyt niskie wpłynie na pogorszenie trakcji i zwiększy zużycie paliwa. Eksperci twierdzą, że ciśnienie niższe o 20 proc. od zalecanego przez producenta powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 1,7 proc. Dlatego warto w okresie zimowych sprawdzać wartości ciśnienia co kilka tygodni, na zimnych oponach.

Jak przechowywać opony? Po demontażu należy je umyć i osuszyć, a następnie schować garażu lub magazynie, gdzie nie będą narażone na działanie promieni słonecznych oraz wilgoci. Przy okazji można zainwestować kilkadziesiąt złotych w specjalne pokrowce. Jeżeli nie mamy miejsca, w którym możemy bezpiecznie przechować opony, można skorzystać z oferty firm wulkanizacyjnych - koszt od 70 do 150 zł za sezon.

Koszt wymiany kompletu opon z felgą stalową w zależności od rozmiaru wynosi 70-90 zł. Wymiana ogumienia na feldze aluminiowej kosztuje 80-100 zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć ewentualne wyważenie koła - ok. 12-15 zł za sztukę.

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij