Kiedy zmienić opony na zimowe?

Co roku wszyscy kierowcy zadają sobie pytanie - kiedy zmienić opony letnie na "zimówki"?

Test opon zimowych 205/55 R16 H
Komplety opon zmienialiśmy podczas testu kilkadziesiąt razy

W Polsce, mimo, że nie ma obowiązku wymiany opon w okresie zimy, aż 95 % kierowców zmienia "gumy" z letnich na zimowe. W naszych warunkach klimatycznych jest to rzecz konieczna, by zapewnić bezpieczną jazdę, nawet wtedy, gdy śnieg nie pokrył jeszcze dróg.

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych kilka lat temu przez portal ogłoszeniowy Allegro.pl, Polacy w 93 procent przypadków kupują opony zimowe, a tylko 3 procent wybiera opony całoroczne. 60 procent ankietowanych osób zadeklarowało, że komplet zimówek wystarcza na cztery do sześciu lat. Tylko 6 procent jeździło dłużej niż siedem lat. Klienci poszukujący opon w internecie najczęściej decydują się na znane marki. 70 procent internautów decyduje się na zakup nowego kompletu opon.

Nad wymianą opon z letnich na zimowe należy zacząć myśleć, gdy średnie temperatury w dzień zaczną spadać poniżej 7 stopni. Oznacza to, że w nocy lub nad ranem, kiedy jesteśmy w drodze do pracy lub odwozimy dzieci do szkoły, mogą występować już przymrozki, a pierwsze opady śniegu to kwestia czasu. Nawet na z pozoru suchym asfalcie w temperaturze około 0 stopni Celsjusza może się osadzać niewidoczna szadź.

Prawo w tej kwestii jasno precyzuje, że grubość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Jest to wartość krytyczna, a więc w przypadku opon zimowych jest niewystarczająca i poważnie zagraża bezpieczeństwu podróżujących.

Gdy bieżnik w oponach zimowych spadnie poniżej 4 mm powinniśmy czym prędzej pomyśleć o zmianie ogumienia. Poniżej tej wartości opona zimowa traci swoje właściwości. Bieżnik w nowych oponach ma 9 mm, ale warto wiedzieć, że przy 7 mm grubości bieżnika skuteczność takich opon wynosi zaledwie 60 procent.

Opony zimowe są wykonane z miękkiej mieszanki i mają tzw. lamelki, czyli nacięcia bieżnika, ich przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym jest znacząco lepsza. Dla kierowcy oznacza to pewniejsze prowadzenie, krótszą drogę hamowania i większą przyczepność. Opona letnia w niskiej temperaturze zmienia swoją twardość, a jej właściwości jeszcze się pogarszają.

Przy okazji warto pamiętać o odpowiednim ciśnieniu. Zbyt niskie wpłynie na pogorszenie trakcji i zwiększy zużycie paliwa. Eksperci twierdzą, że ciśnienie niższe o 20 proc. od zalecanego przez producenta powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 1,7 proc. Dlatego warto w okresie zimowych sprawdzać wartości ciśnienia co kilka tygodni, na zimnych oponach.

Jak przechowywać opony? Po demontażu należy je umyć i osuszyć, a następnie schować garażu lub magazynie, gdzie nie będą narażone na działanie promieni słonecznych oraz wilgoci. Przy okazji można zainwestować kilkadziesiąt złotych w specjalne pokrowce. Jeżeli nie mamy miejsca, w którym możemy bezpiecznie przechować opony, można skorzystać z oferty firm wulkanizacyjnych - koszt od 70 do 150 zł za sezon.

Koszt wymiany kompletu opon z felgą stalową w zależności od rozmiaru wynosi 70-90 zł. Wymiana ogumienia na feldze aluminiowej kosztuje 80-100 zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć ewentualne wyważenie koła - ok. 12-15 zł za sztukę.

REKLAMA