Kiedy zmienić opony na zimowe?

Kiedy zmienić opony letnie na zimówki – to pytanie kierowcy zadają sobie każdego roku. Teraz z pomocą przychodzi IMGW, podając w komunikacie pogodowym konkretny termin wymiany opon.

Opona zimowa Shutterstock
Opona zimowa, fot. Shutterstock

Sezonowa zmiana opon weszła już polskim kierowcom w krew i mało kto decyduje się na jazdę zimą na letnich oponach. Zawsze przy tym pojawia się ten sam dylemat – kiedy założyć „zimówki”? W tym roku odpowiedzią na to pytanie jest stwierdzenie: jak najszybciej. Mówi o tym w komunikacie Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Warto przy tym wspomnieć, że nawet 83,5 proc. polskich kierowców deklaruje, że zmienia opony sezonowo, z letnich na zimowe i na odwrót. Tak wynika z ogólnopolskiego badania „Czy Polacy zmieniają opony” zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie serwisu Oponeo.pl w 2021 roku. Ponad połowa badanych wskazała, że ich opony letnie i zimowe mają 2-3 lata, ale tylko co czwarty kierowca wie, kiedy powinno się zacząć jeździć na zimówkach.

Zobacz także: nasz test opon zimowych w rozmiarze 195/55 R16

Kiedy zmienić opony na zimowe w 2022 r.?

Eksperci są zdania, że przy podjęciu decyzji o zmianie opon letnich na zimowe obowiązuje jedna zasada – gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, czas zmienić opony na zimowe.
Póki co pogoda tej jesieni wciąż nas rozpieszcza i wielu kierowców odkłada decyzję o założeniu „zimówek”, ale IMGW nie ma wątpliwości – trzeba to zrobić jak najszybciej.

Jak powiedział w rozmowie z serwisem radiokrakow.pl rzecznik Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Grzegorz Walijewski, średnia dobowa temperatura będzie coraz niższa, dlatego kierowcy nie powinni zwlekać z wymianą opon na zimowe. – Nie czekamy na pierwszy śnieg, to nie jest sygnał, żeby wymieniać opony – podkreślił rzecznik, cytowany przez radiokrakow.pl. – Okazuje się, że należy to zrobić wcześniej, bo patrzymy na wartości temperatury. Zalecamy zmieniać opony na zimowe, gdy temperatura średnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza – dodał rzecznik IMGW.

Dlaczego trzeba zmienić opony na zimowe?

W Polsce, mimo że nie ma prawnego obowiązku wymiany opon w okresie zimy, blisko 90 proc. kierowców zmienia ogumienie z letniego na zimowe. W naszych warunkach klimatycznych jest to rzecz konieczna, by zapewnić bezpieczną jazdę, nawet wtedy, gdy śnieg nie pokrył jeszcze dróg. Decydująca jest tu bowiem wspomniana temperatura, poniżej której opony przeznaczone na gorące letnie miesiące stają się zbyt twarde i nie zapewniają dobrej przyczepności nawet na suchej nawierzchni, nie mówiąc o takiej, która pokryta jest warstwą wody zmieszanej z drogową solą.

Nad wymianą opon z letnich na zimowe należy zacząć myśleć, gdy średnie temperatury w dzień zaczną spadać poniżej 7 stopni. Oznacza to, że nawet kiedy w ciągu dnia świeci słońce i robi się przyjemnie ciepło, to w nocy i nad ranem, kiedy jesteśmy w drodze do pracy lub odwozimy dzieci do szkoły, mogą występować już przymrozki, a pierwsze opady śniegu to kwestia czasu. Nawet na z pozoru suchym asfalcie w temperaturze około 0 stopni Celsjusza może się osadzać niewidoczna szadź.

Wymiana opon a przepisy

Prawo nie nakłada na kierowców w Polsce obowiązku wymiany opon na zimowe, ale jasno precyzuje, że grubość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Jest to wartość krytyczna, a zatem w przypadku opon zimowych absolutnie niewystarczająca do zapewnienia bezpieczeństwa i poważnie zagrażająca bezpieczeństwu podróżujących. Gdy bieżnik w oponach zimowych spadnie nawet poniżej 4 mm, powinniśmy czym prędzej pomyśleć o zmianie ogumienia. Poniżej tej wartości opona zimowa traci swoje właściwości. Bieżnik w nowych oponach ma ok. 9 mm, ale warto wiedzieć, że już przy 7 mm grubości bieżnika skuteczność takich opon wynosi zaledwie 60 procent.

Zobacz także: gdzie w Europie opony zimowe są obowiązkowe?

Jak zbudowane są opony zimowe?

Opony zimowe są wykonane z miękkiej mieszanki i mają tzw. lamelki, czyli nacięcia bieżnika, dzięki czemu ich przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym jest znacząco lepsza. Dla kierowcy oznacza to pewniejsze prowadzenie, krótszą drogę hamowania i większą przyczepność. Opona letnia w niskiej temperaturze zmienia swoją twardość, a jej właściwości jeszcze się pogarszają.

Przy okazji warto pamiętać o odpowiednim ciśnieniu. Zbyt niskie wpłynie na pogorszenie trakcji i zwiększy zużycie paliwa. Eksperci twierdzą, że ciśnienie niższe o 20 proc. od zalecanego przez producenta powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 1,7 proc. Dlatego warto w okresie zimowym sprawdzać wartości ciśnienia co kilka tygodni.

Zobacz więcej testów opon zimowych w różnych rozmiarach

Jak przechowywać opony?

Po demontażu opony należy umyć i osuszyć, a następnie schować w garażu lub magazynie, gdzie nie będą narażone na działanie promieni słonecznych oraz wilgoci. Opony przechowywane bez felg powinny stać pionowo, a co kilka-kilkanaście dni dobrze jest je obrócić o kilka stopni, by uniknąć deformacji pod wpływem ich własnego ciężaru. Całe koła, wraz z felgami, można przechowywać natomiast w pozycji leżącej, ale warto zainwestować w specjalne stojaki, które zapewnią cyrkulację powietrza. Jeżeli nie mamy miejsca do bezpiecznego przechowania opon, można skorzystać z oferty firm wulkanizacyjnych – koszt takiego przechowywania waha się od 120 do 250 zł za sezon.

Zobacz również:
REKLAMA